15 september Exmouth - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu 15 september Exmouth - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

15 september Exmouth

Door: Franziska & Klaas

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

15 September 2009 | Australië, Exmouth

12th of September 2009

Dear friends,
It has been quite some time since our last message on this website. Friday the 11th we started on our 3-week trip from Perth to Darwin. We're doing this leg of the trip with an organized tour from Western Xposure. Yesterday we have been visiting Nambung National Park. This place is known for its pinnacles, stone pillars sticking a few meters out of the ground. Quite an amazing site.
Today we visited another beautiful national park: Kalbarri. Most of it is just bushland with the most amazing wildflowers blooming at the moment. But there is also the Murchison River Gorge, a beautiful canyon the river carved into the sandstone of this area. On the walk down to the river you can see the colourful layers of this sandstone formation.
We also saw our first kangaroos today, some alive in the distance, others very closed by on the road, but unfortunately dead.
This evening we arrived in the world heritage area of Shark Bay, which we will explore tomorrow.

15th of September:

Another three days have passed. 13 of September we visited Monkey Mia in the Shark Bay World Heritage Area. Monkey Mia is famous for its dolphins, which come very closed to the beach every morning. Of course there is a good reason for that. They have been feeding them for years. Fortunatley the feeding of the dolphins is regulated these days and supervised by a few rangers. But it is still a bit of a circus with lots of tourists lining up every morning for this 'show'. I would have prefered to see them in a more natural setting out on the sea, but unfortunately the sightseeing boattour was cancelled, because Klaas and I were the only two interested in the tour. After Monkey Mia we went on a long drive to Corral Bay, where we arrived after dark around 9 o'clock.
Corral Bay is a small resorttown on the beach with Ningaloo Reef right off the coast. The next day we went out to the reef with a snorkeltrip. It wasn't cheap, but worth every penny. The reef is amazing with beautiful corral and a lot of different colourful fish. We also saw whales as well as sea turtles. We had a great day out on the reef and then drove on to Exmouth a short distance to the north on the Cape Range Peninsula.
Today we visited Cape Range NP. First we did a short walk to a lookout on Yardie Creek Gorge. We even saw a few rock wallabies. After that we drove to Turquoise Bay, where you can snorkel to the reef right from the beach. We spent all afternoon there, swimming, snorkeling and sunbathing.
Tomorrow we will leave Exmouth for Karijini NP, which is 800 km inland from here. It must be gorgous there, but is really remote, so I don't think we will be able to update the site until Broome.

12 september 2009

Beste mensen,
Het is al weer een tijdje geleden sinds ons laatste bericht. Gisteren zijn we begonnen aan onze georganiseerde reis van Perth naar Darwin. Deze zal uit twee gedeeltes bestaan: het eerste gedeelte van Perth naar Broome reizen we met één groep en overnachten meestal in hostels. Het tweede gedeelte reizen we met een andere groep van Broome naar Darwin en overnachten in swags (canvaszak met matras) of in tenten.
Gisteren hebben we al rond 750km afgelegd van Perth naar Horrocks. Onderweg hebben we Nambung National Park bezocht. Dit is een gele zandbak, waarin overal zandsteenzuilen uit de grond steken. Deze hebben een hoop grillige vormen, waarin je met een beetje fantasie van alles kunt zien.
Vandaag hebben verder naar het noorden gereden en overnachten we in Denham, een kustplaats binnen de Shark Bay World Heritage Area. De hoofdattractie was vandaag Kalbarri National Park. Deze bestaat voornamelijk uit bushland met een hoop struikgewas, dat op dit moment volop in bloei staat en dus een prachtig gezicht vormt. Ook vind je er de kloof van de Murchinson River, een canyon met prachtige zandsteenmuren in de kleuren rood, oranje en wit. We hebben er wat korte wandelingen gedaan en natuurlijk een hoop foto's genomen. We kunnen al bijna een botanische gids samenstellen uit alle foto's van bloemen, die we tot nu toe hebben gemaakt.

15 september 2009:

Alweer drie dagen zijn voorbij gevlogen van onze trip. Dertien september waren we in Monkey Mia. Niets met apen te maken, maar wel met dolfijnen. Een aantal van deze dieren komt al enige jaren 's ochtends vroeg naar het strand en worden daar gevoerd. De laatste jaren gebeurd dit gereguleerd onder toezicht van enige rangers. Om de dolfijnen niet te over voeren en wild te houden krijgen ze slechts een klein maaltje. De boottrip die we daarna wilden maken, ging helaas niet door. We waren de 'enige' deelnemers. Na Monkey Mia hadden we een lange rij-dag naar Coral Bay. Daar kwamen we pas 's avonds om 9 uur aan. De volgende ochtend scheepten we in voor een snorkeltocht op het Ningaloo Reef. Vanaf de boot plonsden we gewoon in het water om te kijken naar de koralen en de vissen. Prachtig. Daarnaast zagen we nog zeeschildpadden en bultrugwalvissen. Een wat dure trip, maar het geld meer dan waard. 's Middags om 3 uur waren we weer in de haven en zijn we doorgereden naar Exmouth op het Cape Range schiereiland.
Vandaag bezochten we het Cape Range NP. Eerst wandelden we naar de Yardee kloof en zagen daar nog wat kleine rots-wallabys (kleine kangoeroe). Na de lunch hebben we op het strand rondgehangen en gesnorkeld op het rif, dat hier vanaf het strand bereikbaar is.
Vanaf hier gaan we morgen naar het 800 km verderop gelegen Karijini NP. Het moet daar bijzonder mooi zijn. We kamperen daar en slapen in 'swags'', als het te warm is in de buitenlucht. Ja, er zijn ook slangen...
Als alles goed gaat, melden we ons dan weer over enige dagen in Broome.

12.September:

Liebe Freunde,
Es ist schon wieder eine Weile her seit unserem letzten Bericht. Am Freitag haben wir Perth verlassen und reisen nun mit einer Gruppe von Western Xposure Richtung Norden. Es handelt sich um eine 21-tägige Reise von Perth nach Darwin, doch die Reise ist in zwei Hälften verteilt. Von Perth bis Broome reisen wir mit einer Gruppe und übernachten vorwiegend in Jugendherbergen. Die zweite Hälfte von Broome bis Darwin werden wir mit einer anderen Gruppe bestreiten und meistens im Zelt oder in einem Swag (Matratze mit Segeltuchhülle) übernachten.
Inzwischen haben wir schon einige Kilometer abgelegt und sind heute (13. September) in Monkey Mia angelangt. Ich schreibe diesen Bericht im Schatten eines grossen Sonnensegels mit Aussicht auf den Strand, an dem sich die berühmten Monkey Mia Delphine tummeln. Jeden Tag versammeln sie sich hier zur Fütterung mit Fisch, zur grossen Freude von scharenweise Touristen. Eigentlich wollten Klaas und ich diesem Touristenrummel entfliehen und die Delphine von einem Boot aus draussen auf dem Meer beobachten, doch leider waren wir die einzigen Interessenten für diese Bootstour und fúr nur 2 Personen fährt das Schiff nicht aus. So nutze ich die Zeit, um diesen Bericht zu tippen.
Am Freitag sind wir wie bereits gesagt aus Perth abgereist. Unterwegs nach Horrocks, unserem ersten Tagesziel, haben wir den Nambung National Park besucht. Hier findet man die sogenannten 'Pinnacles', Steinsäulen die aus dem gelben Sandboden herausragen und die verschiedensten Formen annehmen. Mit etwas Fantasie entdeckt man darin Menschen, Tiere und andere Figuren. Leider war dieser erste Tag noch etwas grau und windig, doch geregnet hat es zum Glück nur während der Fahrt.
Gestern fuhren wir entlang der Küste weiter nordwärts. Unterwegs haben wir die ersten Kängurus unserer Reise gesehen. Erst eine Gruppe lebender Exemplare, doch leider zu weit weg, um sie zu fotografieren. Gleich danach begegneten wir einem kleinen Schlachtfeld mit einer ganzen Gruppe toter, wahrscheinlich von einem Lastwagen überfahrener Kängurus. Kein schöner Anblick, aber leider ein ziemlich häufiges Phänomen auf Australiens Strassen. Die Hauptattraktion gestern war jedoch der Kalbarri National Park. Dieser Park besteht hauptsächlich aus Buschland, einer steppenartigen Vegetationszone mit vielen Büschen und kleinen Bäumen. Da es hier Frühling ist, blühen diese Búsche und Báume im Moment in den leuchtesten Farben: gelb, rosa, weiss und rot. Dazwischen findet man auch auf dem Boden viele kleine Blumen. Ein fantastischer Anblick. Ebenfalls im Kalbarri NP befindet sich die Murchison River Gorge, eine durch den Fluss tief in den farbigen Sandstein geschliffene Schlucht. Von Kalbarri fuhren wir weiter nach Denham in der Shark Bay World Heritage Area, wo wir gestern übernachtet haben.

15.September:

Inzwischen sind schon wieder 3 Tage vergangen. Von Monkey Mia aus fuhren wir am selben Tag noch nach Corral Bay, eine lange Fahrt von mehreren hundert Kilometern. Es war nach 21 Uhr, als wir in unserem Hostel in Corral Bay ankamen und draussen bereits stockdunkel. Es wird hier sowieso früh dunkel. Um 6 Uhr geht die Sonne unter und eine halbe Stunde später ist es stockdunkel. Es ist gut zu merken, dass wir uns hier nahe beim Äquator befinden.
Gestern waren wir fast den ganzen Tag in Corral Bay. Das ist ein kleiner Ferienort an der Küste mit dem Ningaloo Riff direkt vor der Küste. Das Riff ist dann auch die Hauptattraktion dieser Gegend. Natürlich wollten auch wir das Riff sehen und buchten eine nicht ganz billige Bootstour mit Möglichkeit zum Schnorcheln. Die Tour war ihr Geld mehr dann wert. Wir haben massenhaft wunderschöne Korallen und prächtig farbige Fische gesehen. Nur für die Manta-Rochen war die Sicht unter Wasser leider zu schlecht. Der starke Wind und die hohen Wellen wirbelten so viel Sand auf, dass wir den Manta-Rochen im Wasser nicht zu sehen bekamen. Dafür sahen wir seinen Schatten vom Boot aus. Ein riesiges Biest mit seinen 2,5 bis 4 Metern Spannweite. Am späteren Nachmittag verliessen wir Corral Bay wieder und fuhren 150 km weiter nach Norden nach Exmouth auf der Cape Range Halbinsel.
Heute haben wir den Cape Range NP besucht. Wir machten erst eine kurze Wanderung zur Schlucht des Yardie Creek, wo wir einige Rock Wallabies sahen. Den Rest des Tages verbrachten wir an Turqoise Bay, wo das Riff direkt vom Strand aus zu erreichen ist. Wir haben dort geschwommen und geschnorchelt und sind dann zurück nach Exmouth gefahren.
Morgen fahren wir 800 km landeinwärts in den Karijini NP. Weil dort die Verhältnisse sehr einfach sein werden, melden wir uns wahrscheinlich erst in Broome wieder.

• 16 September 2009 - 21:47

Ada En Eiso:

wat een prachtige verhalen om te lezen, fijn te horen dat jullie het naar de zin hebben en jullie maken veel mee zo te lezen. Hopenlijk geen slangen als je ligt slapen, ik zou geen oog dicht doen! Het lijkt mij schitterend de lente daar mee te maken met al de bloeiende bloemen. Heel veel plezier en geniet er van. Doen wij ook, nog één weekje en dan zit het er helaas weer op. Groetjes van Ada en Eiso

• 20 September 2009 - 00:59

Rita:

Hoi Franziska,
    Het is nu de 20 en wij lopen wat voor op schema. Gaan nu onderweg naar Karinjini dus ik ben benieuwd hoe julie het daar gehad hebben. We zullen jullie daar waarschijnlijk niet meer zien, jullie zijn vast onderweg naar Broome. Erg mooi daar.
    Groetjes Rita