Weer thuis / Back home / Wieder zuhause - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu Weer thuis / Back home / Wieder zuhause - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

Weer thuis / Back home / Wieder zuhause

Door: Franziska & Klaas

04 Oktober 2010 | Nederland, Groningen

Nederlandse versie:

1 oktober:
De terugreis gaat vandaag beginnen. We hebben een lange rit voor de boeg naar Oslo. Weliswaar is het in kilometers niet zo ver: 470 km. De zwaarte zit hem meer in de tijdsduur. De maximumsnelheid is bijna overal 80 km/u. Er zijn hier nauwelijks snelwegen. Op de doorgaande wegen gaat het vaak langzamer doordat je door dorpen heenkomt, of bochtige en/of smalle weggedeelten hebt.
Nadat we alles ingepakt hebben vertrekken we om ongeveer 9 uur uit Stryn. Het weer is eerst nog prima, maar van lieverlee komt er meer bewolking. Weliswaar is het door de nachtvorst wel hier en daar weer wat glad. De weersvoorspelling voor Oslo is zwaar bewolkt maar droog.
We maken onderweg nog een paar foto-stops vanwege het mooie uitzicht in Jotunheimen. Er zit niks anders op. We zullen nog een keer naar Noorwegen moeten om ook wat meer van het binnenland te bekijken. Life is hard....
Rond 5 uur rijden we Oslo binnen en de Tomtom dirigeert ons feilloos naar Holmenkollen. Direct naast de bekende ski-springschans is het Holmenkollen Park Hotel, een stijlvol mooi rood, houten gebouw. Het was vroeger een sanatorium. Het voordeel van het boeken via een touroperator is, dat je soms daar terecht komt, waar jezelf niet zo snel zou boeken. Het is een hotel in de categorie luxe. De kamers zien er mooi en verzorgd uit. Het restaurant van het hotel is duur, maar lekker.

2 oktober:
Zoals het in een luxe hotel hoort, is het ontbijtbuffet schier eindeloos. We kunnen dan ook goed gevuld aan ons uitstapje Oslo beginnen. We hebben de hele dag, want de inscheping voor de Stenaline begint pas om 18.30 uur.
We zetten de auto in een parkeergarage en lopen naar het centrum. Het valt ons op dat aan de Karl Johans Gate (de hoofdboulevard van Oslo) allemaal dranghekken geplaatst zijn. Bij het parlementsgebouw leert navraag, dat het vandaag de opening van het parlementsjaar is (vgl. Prinsjesdag, dus).
We gaan door naar het Munch museum. Edvard Munch is een bekende Noorse expressionist. Zijn bekendste werk is “De Schreeuw”, vooral doordat het in 2004 uit het museum werd gestolen. De beveiliging van het museum is daarna nogal opgeschroefd. Je moet door vele poortjes, voordat je binnen bent. Maar de collectie is groot en interessant.
Na het museum keren we terug in het centrum. Inmiddels staan de soldaten in gala langs de Karl Johans Gate en is het feest in volle gang. We lopen de boulevard af richting het koninklijk paleis. Nadat we een poosje de straat hebben afgetuurd, passeert de koninklijke stoet, op weg naar huis, op een paar meter afstand. Je maakt wat mee....
We lopen naar de Rådhusbrygge, de kade bij het stadhuis. Daar nemen we de boot naar Bygdøy, het museumeiland. Hier zijn verschillende musea te bezoeken, maar omdat ze allemaal al rond 4 uur sluiten, lopen we een kleine rondje en gaan met de boot weer terug.
Teruggekomen op de Rådhusbrygge zien we allemaal marktstandjes. Het blijkt echter geen gewone weekmarkt, maar een culinaire markt van voornamelijk ecologische eetwaren uit diverse streken van Noorwegen. Het is een drukte van belang, maar erg gezellig. Je kunt overal bij de standjes dingen proeven. Ook zijn er natuurlijk de nodige snacks te koop. Natuurlijk doen we vrolijk mee.
Onze tijd in Oslo is daarmee veel te snel voorbij. We nemen de tram terug naar de parkeergarage en rijden naar Vippetangen om in te schepen voor de boot naar Frederikshaven, Denemarken.
Nadat we gegeten hebben en nog wat laatste Kronen hebben uitgegeven aan taxfree chocolade, kunnen we gaan slapen in onze hut. Het wordt wat deinen, heeft de kapitein beloofd.

3 oktober:
De kapitein had gelijk. Van onze 'rustige' nacht voorafgaand aan de lange rit naar Nederland komt niets terecht. De zee gaat behoorlijk te keer. Je merkt liggend in bed, dat je over hoge golven rolt. Het is soms net of we de bodem raken, zo'n dreun gaat er door het schip. We worden gelukkig niet zeeziek, maar van rustig slapen komt niet veel. We besluiten 's morgens alleen koffie en thee te nemen en niet te gaan ontbijten, zodat we daar niet misselijk van kunnen worden.
Naarmate we dichter bij Frederikshaven komen,wordt de zee ook weer wat rustiger. Maar het blijkt in dit weer, dat het toch wel moeilijk is een schip goed aan de kade te leggen. Het aanmeren duurt ruim een half uur. Daarna kunnen we om 8.15 uur van boord en onze rit naar Nederland beginnen. Vrijwel zonder oponthoud en met één tank- en lunchstop zijn we 16.30 uur weer in Groningen.
Wat is het hier warm, zeg!....

English version:

Friday 1st of October:
Today we have a long trip in front of us: 470 km from Stryn to Oslo. This might not sound like much, but considering the fact that in Norway the average speed is about 60 km/h it takes us almost the whole day to get to Oslo. Especially in the beginning of the journey we drive through a beautiful mountainous landscape. Unfortunately the further south we get, the worse the weather gets and by lunchtime the sky is completely covered with clouds and it is even raining a little bit. By the time we reach Oslo around 5 pm it is still clouded, but fortunately dry again. Klaas really has to get used to drive in heavy traffic again. We haven't seen that many cars in three weeks. The hotel Norge Reiser (our touroperator) has booked for us is far more luxurious than where we usually stay. We are staying at the Holmenkollen Park Hotel, a beautiful romantic old wooden hotel lying on a hill outside Oslo right next to the famous Holmenkollen ski jump. After 3 weeks of cooking ourselves we really enjoy eating out at the stunning old style restaurant of our hotel, even if it costs us a little fortune to dine here. To give you an impression: one single glass of wine costs about 14 €.

Saturday 2nd of October:
Today is our very last day in Norway. In the early evening we will leave Oslo by ferry, which will take us to Denmark overnight. But before that we want to visit the city of Oslo. After a fabulous breakfast buffet at our hotel, we pack everything back into the car and drive into the city center. Our first stop is at Oslo's shopping street Karl Johans Gata. We are lucky: There seems to be some kind of military parade going on for the annual opening of parliament. We are even able to have a glimpse of the royal family driving back from the parliament building to the royal palace. We also pay a visit to the Museum dedicated to the work of Edvard Munch, one of Norway's most famous artists. Among lots of other things he made the famous painting 'The Scream'. We also take the ferry to the museum island Bygdøy from where we have a nice view of downtown Oslo. Unfortunately we don't have time to visit any of the museums here, as most of them close at 4 pm this time of the year. So we return to downtown, where we end up on an organic food market by the harbor in front of city hall. It is really huge and you can try yummy local products everywhere. By the time we had seen the whole market it is time to return to our car and drive to the ferry terminal. Around 7 pm we drive on board of the ferry and check into our cabin. Then we have a little bite at one of the ship's restaurants and take a look at the taxfree shop, where we spend our last Norwegian crowns for a few packages of chocolate. Then we return to our cabin for what we hope would be a good night's sleep.

Sunday 3rd of October:
Unfortunately the night wasn't as good as we had hoped for. It is rough weather outside with lots of wind and big waves. The ship is bouncing up and down and sometimes we hit the water so hard it feels like hitting the ground. In this conditions sleeping is difficult. At around 8.15 we disembark at Frederikshavn (Denmark). Unfortunately the weather conditions aren't getting any better on shore. The wind still blows so hard, Klaas can hardly keep the car on the road. But fortunately the weather gets better the further south we drive. By the time we reach Germany the sky is blue, the sun is shining and the wind has gone. It also gets warmer and warmer. When we reach home around 5 pm it is about 20º C, which is an exceptionally high temperature for the beginning of October and about twice as warm as it was back in Oslo, when we left there yesterday. In the meantime the bags are unpacked and we started to do the laundry. We really had a great time in Norway and hope to be back soon, as there are still lots of things left to discover.

Deutsche Version:

Freitag 1. Oktober: Stryn – Oslo
Leider ist heute nach fast einer Woche Sonnenschein ein Ende an die Schönwetterperiode gekommen. Als wir heute Morgen unser Häuschen auf dem Røberg verließen und uns auf den Weg nach Oslo machten, war es zwar noch schön und sonnig. Doch je weiter südlich wir kamen, desto bewölkter wurde es. Viele der prächtigen, schneebedeckten Gipfel des Jotunheimen-Gebirges versteckten sich bei unserer Fahrt über die Hochebene Valdresflya dann auch schon hinter den Wolken. Trotzdem lohnte sich die Fahrt mit der wundervollen Aussicht auch jetzt noch. Viel Zeit um zu stoppen hatten wir allerdings nicht, denn die Fahrt von Stryn nach Oslo ist rund 470 km lang. Das ist zwar keine sehr lange Distanz für eine Tagesetappe, doch bei einer Durchschnittsgeschwindigkeit von ca. 60 km/h braucht man dafür doch beinahe einen ganzen Tag. Für längere Stopps oder gar Wanderungen bleibt da keine Zeit übrig. Hoffentlich haben wir irgendwann einmal die Gelegenheit, nochmals her zu kommen und dann länger in dieser wunderschönen Gegend zu bleiben. Bei der Mittagspause in Fagernes war es dann leider schon komplett bewölkt und begann es selbst etwas zu regnen. Doch zum Glück war es bei unserer Ankunft in Oslo wieder trocken. Hier im stressigen Stadtverkehr (wir haben seit Wochen nicht mehr so viele Autos auf einem Haufen gesehen) waren wir besonders froh über das Navigationssystem, das in unserem neuen Auto eingebaut ist. Es brachte uns ohne jegliche Umwege zu unserem Hotel bei der berühmten Holmenkollen Skispringschanze. Auch das Hotel selbst, das Holmenkollen Park Hotel, ist ein markantes Gebäude und sehr bekannt. Das alte Hauptgebäude besteht vollständig aus Holz und ist im Stil der alten Stabkirchen gebaut. Eigentlich ist das Hotel eine Klasse zu hoch für uns und hätten wir selbst dort nie gebucht. Doch es war nun einmal bei unserem Arrangement inbegriffen und nach all den Tagen in schönen, aber doch recht einfachen Ferienwohnungen genossen wir das bisschen Luxus in vollen Zügen. In einem der vielen Restaurants im alten Hauptgebäude des Hotels genossen wir später ein zwar sündhaft teures (ein einziges Glas Wein kostet hier ca. 14 €), dafür aber umso leckereres Mahl.

Samstag 2. Oktober: Oslo
Unser letzter Tag in Norwegen ist angebrochen und wir wollen ihn dazu nutzen, einen Eindruck der norwegischen Hauptstadt Oslo zu bekommen. Nach einem reichhaltigen Frühstück im Hotel, ckecken wir wieder aus und fahren per Auto ins Zentrum der Stadt. Dort stellen wir das Auto in ein Parkhaus und gehen zu Fuß und mit dem öffentlichen Verkehr auf weitere Entdeckungsreise. Von allen Sehenswürdigkeiten, die wir eigentlich besuchen wollten, sehen wir nur gerade das Munch Museum. Dieses zeigt Werke dieses berühmten norwegischen Malers, unter anderem das weltberühmte Gemälde 'Der Schrei'. Unser nächstes Ziel ist der Karl Johans Gata, die Bahnhofstrasse von Oslo, an der auch das Parlament, die Uni und der königliche Palast liegt. Wir haben Glück: Heute ist die Eröffnung des neuen parlamentären Jahres, zu dem sich der König ins Parlament begibt. Überall entlang der Strecke vom Storting (Parlamentsgebäude) zum Stadtschloss stehen Gardesoldaten in Galauniform und Musikkapellen der Armee. Wir können sogar noch einen kurzen Blick auf die königliche Familie erhaschen bei ihrer Rückkehr zum Palast. Danach wandern wir zum Ausgangs- und Einkaufszentrum Akkersbrygge am Hafen. Hier nehmen wir die Fähre zur Museumsinsel Bygdøy, auf der sich so berühmte Museen wie das Wikingerschiffmuseum, das Freilichtmuseum oder das Frammuseum befinden. Zeit für einen Besuch an eines dieser Museen haben wir allerdings nicht, denn es ist inzwischen schon nach 15 Uhr und die meisten Museen schließen schon um 16 Uhr. Doch die Überfahrt mit der Fähre lohnt sich auch so, denn vom Boot und von Bygdøy aus hat man eine super Aussicht zurück auf die Stadt. Eigentlich wollten wir danach noch zum Skulpturenpark des Künstlers Vigeland hinaus fahren. Doch zurück im Hafen beim Rathaus landen wir mitten in einem großen Markt zur Stimulation biologischer Produkte. Hier kann man Spezialitäten aus allen Regionen Norwegens kaufen und probieren. Mehr als eine Stunde lassen wir uns zwischen den Ständen hin und her treiben, probieren hier ein Stück Brot und dort ein Stück Wurst. Und dann ist es auch schon Zeit, um das Auto zu holen und zum Terminal der Fähre nach Frederikshavn zu fahren. Dort checken wir ein und fahren um ca. 19 Uhr an Bord. Dort beziehen wir unsere Kajüte, gehen etwas essen und setzen unsere letzten Kronen in Schokolade um. Dann gehen wir ins Bett, um morgen fit zu sein für die lange Fahrt von Nord-Dänemark nach Groningen.

Sonntag 3. Oktober: Frederikshavn – Groningen
Leider haben wir nicht allzu gut geschlafen. Starker Wind und hohe Wellen ließen das Schiff die ganze Nacht hin und her schaukeln. Manchmal schlägt das Boot so hart auf dem Wasser auf, dass es bei uns in der Kajüte klingt, als ob das Schiff auf Grund gelaufen ist. Eher unausgeschlafen beginnen wir darum um ca. 8.15 Uhr die lange Fahrt nach hause. Auch an Land macht uns der Wind jedoch anfangs noch zu schaffen. Klaas muss das Steuer gut festhalten, um durch den Seitenwind nicht von der Straße geblasen zu werden. Doch je weiter wir nach Süden vordringen, umso besser wird das Wetter. Als wir um 17 Uhr zuhause in Groningen eintreffen ist es sonnig und für diese Jahreszeit extrem warm (ca. 20º). Den Rest des Abends verbringen wir mit Auspacken, Post und Email durchschauen, Fernsehen und Tagebuch schreiben.
Wir haben wiederum eine tolle Reise hinter uns und wenn es an uns liegt, sind wir sicher nicht zum letzten Mal in Norwegen gewesen!

• 04 Oktober 2010 - 18:52

Ada:

Dag Noorwegen reizigers, welkom thuis met voor de verandering zomerse temperaturen. Zal best een verschil zijn. Bedankt voor het meelezen van weer een bijzondere reis. De laatste verslagen waren weer fijn om te lezen. En wat leuk dat jullie de kans kregen de koninklijke familie van zeer dichtbij te zien. Die kans krijg je niet vaak.
    We spreken elkaar wel weer, tot dan.
    Groetjes van Ada

• 06 Oktober 2010 - 19:36

Henriette:

Hoi Franziska en Klaas
    Ik heb ook jullie verslagen gelezen en dan waan je je zo weer in Noorwegen. Veel herkenningspunten wat wij ook gereden of gezien hebben. Wij zijn in juli geweest, en hadden van de drie weken het merendeel mooi weer,dit was onze 2e keer Noorwegen, een geweldig mooi land.

Vorig jaar sept/okt, zijn wij voor het eerst naar Canada geweest, Nova Scotia, New Brunswick, Quebec, Ontario, geweldig, wat een ervaring, super.
    De plannen die we nu hebben is om volgend jaar weer naar Canada te gaan, en net als Ada van Oost naar West.
    Of BC met stukje Amerika.
    Ik zit dus vaak op het forum te kijken en alle info is welkom
    Groetjes, Henriette

• 09 Oktober 2010 - 06:53

Agnes En Colinda:

Als ik dat zo lees van die hoge golven, wordt ik al zeeziek. Ik kan begrijpen dat jullie het alleen bij een kopje thee/koffie hebben gehouden. Zou ik ook doen. Een ontbijtje zou er zo weer uit komen.
    Jullie hebben mooie dingen gezien in Noorwegen. De foto van de Preikestollen vind ik mooi. Wat is dat hoog zeg.
    Tja en wat een verschil qua temperatuur als jullie zo weer in Nederland zijn. Het is hier nog niet echt koud geweest.
    Jeetje zeg, dat is wel bijzonder om de koninklijke familie te zien. Dat zie je niet zo vaak. Leuk!!!

Nou het was weer erg leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Jullie hebben er weer een prachtige reis op zitten. Op naar de volgende!!!
    Wat is jullie volgende reis? Al plannen? Misschien weer Canada volgend jaar?

Een heel fijn weekend en tot mails dan maar weer