New York - New York - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu New York - New York - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

New York - New York

Door: Franziska

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

05 Augustus 2013 | Nederland, Groningen

Beste vrienden,
Over iets minder dan 2 maanden is het zover en gaan wij eindelijk weer op reis. Onze bestemming is de stad New York en haar omgeving. Omdat wij dit jaar wat krap in de verlofdagen zaten, gaan we dit jaar wat korter dan jullie van ons gewend zijn, namelijk maar 2 weken. De eerste week zullen we gebruiken, om de omgeving van New York per huurauto te verkennen. We willen onder meer naar de Delaware Water Gap op de grens van New Jersey en Pennsylvania en naar de Catskills in de staat New York. Hopelijk kunnen we daar wat natuurgebieden bezoeken en een beetje wandelen. De tweede week wijden we vervolgens geheel aan de stad New York. Gezien de korte duur van onze vakantie en het drukke programma weet ik nog niet, of het ons lukt tijdens de reis een blog bij te houden. Maar na afloop zullen we hier vast en zeker een reisverslag gaan plaatsen. Natuurlijk hopen we, dat jullie ons op deze blog weer willen volgen en onze verslagen van commentaar willen voorzien. We wensen jullie alvast heel veel leesplezier!

Liebe Freunde,
In etwas weniger als zwei Monaten ist es dann endlich soweit und wir gehen wieder auf Reisen. Unser Ziel dieses Jahr: New York. Unsere Ferien sind dieses Jahr mit 'nur' 2 Wochen allerdings etwas kürzer als gewöhnlich, denn New York ist ein teures Pflaster und wir hatten dieses Jahr insgesamt auch etwas weniger Ferientage zur Verfügung. In der ersten Woche planen wir eine Minirundreise zum Delaware Water Gap an der Grenze der Staaten New Jersey und Pennsylvania und in die Catskills im Süden des Staates New York. Wir wollen dort verschiedene Naturgebiete besuchen und ein bisschen wandern. In der zweiten Woche widmen wir uns dann voll und ganz der Stadt New York. Ihr seht, wir haben ein ziemlich volles Programm und können Euch deshalb nicht versprechen, dass es uns gelingen wird, unseren Reisebericht schon während der Reise ins Internet zu stellen. Vielleicht müsst Ihr Euch deshalb bis nach unserer Heimkehr Mitte Oktober gedulden, bis Ihr unsere Erlebnisse auf diieser Webseite nachlesen könnt. Natürlich hoffen wir auch dieses Jahr auf eine möglichst zahlreiche Leserschaft und wir freuen uns jetzt schon auf Eure Kommentare. Viel Vergnügen beim Lesen und bis bald!
Liebe Grüsse,
Fränzi & Klaas

Dear friends,
Two more months to go before we finally depart for our next travel adventure. Our destination this year will be New York City. As we don't have that many vacation days left this year and as we still haven't won the lottery, our trip will be shorter than usual. We have a total of two weeks to do a mini-roadtrip in the surrounding area of NYC and a city trip to New York City itself. The first week we plan to see various national and state parks around Delware Water Gap on the border of New Jersey and Pennsylvania and in the Catskills in Upper State New York. We also hope to do some hiking. The whole second week will be dedicated to NYC. Given our busy itinerary we can't promise we will be able to update this blog while travelling. But we will share our experiences with you as soon as we are back home. Just be patient. Of course we hope you will follow us again and we are looking forward to your comments. Have fun reading our weblog!
Cheers,

• 05 Augustus 2013 - 19:42

Ada En Eiso:

Jullie moeten nog even geduld hebben maar de vooruitzichten zijn helemaal leuk. En je zult zien, je doet zo veel dat het veel meer lijkt dan twee weken.
    Heel veel plezier straks en groetjes van
    Ada en Eiso

• 05 Augustus 2013 - 20:08

Hallo Ada & Eiso,
    Wat leuk om van jullie te horen! De vakantie is maar kort, maar we zullen er inderdaad zoveel indrukken opdoen, dat het uiteindeijk veel langer lijkt. Bovendien is het genieten toch al lang begonnen, want de voorbereiding en de daarmee verbonden voorvreugde duurt al meer dan een half jaar. Persoonlijk vind ik de planning van een reis dan ook bijna net zo leuk als de reis zelf. Dus genieten doen we zeker!

• 06 Augustus 2013 - 06:09

Agnes En Colinda:

Hoi Franziska en Klaas,

Wat een prachtig vooruitzicht hebben jullie.
    Geniet maar lekker van de voorbereiding.
    Een hele fijne reis en dat jullie maar veel mooie dingen gaan zien.

Groetjes uit Hofddorp van Agnes en Colinda

• 07 Augustus 2013 - 12:29

Hallo Agnes en Colinda,
    Dat is lang geleden zeg! Hoe is het met jullie? Hebben jullie ook nog vakantieplannen voor dit jaar?
    Bedankt voor de goede wensen. Wij gaan zeer zeker genieten van deze reis, al is het deze keer natuurlijk meer van de culturele dan van de natuurlijke hoogtepunten. Toch hopen we in het Delaware Water Gap en in de Catskill Mountains ook nog een beetje natuur mee te pikken. We willen daar wandelen en hopelijk zien we daarbij ook nog een beetje wildlife, al zal het uiteraard niet zo een 'dierentuin' zijn als twee jaar geleden in Yellowstone. Zijn jullie nog steeds zulke verwoede natuurfotografen? We vonden jullie plaatjes altijd schitterend!
    Groetjes uit Groningen,
    Franziska en Klaas

• 08 Augustus 2013 - 17:37

Hallo Franziska en Klaas,

Allereerst weer bedankt voor jullie leuke reactie op mijn laatste reisverslag. Grappig inderdaad dat we veel gedeelde interesses hebben. Wij zijn altijd aan het wandelen in de bergen, geen vakantie is compleet zonder een berg. Van Frankrijk, naar Zwitserland en daarna Noorwegen. Na de tweede keer in Noorwegen (bij de prachtige Sognefjord) gingen we zelfs fantaseren over emigreren. Onze grootste droom was om ooit nog naar The Rockies in Canada te gaan. Al zoekende kwam ik ook op de site van Ferry Marquart terecht en was meteen verkocht. De rest heb je al kunnen lezen, het Canada-virus heeft onwaarschijnlijk hard toegeslagen. Rockies in de winter is zo compleet anders dan in de zomer, kan niet anders zeggen dan dat het een sprookjeswereld is. Ik hoop dat jullie het ook ooit mogen aanschouwen.

Heb inmiddels ook een aantal van jullie verhalen gelezen over Yellowstone en rockies USA en Noorwegen. Zo grappig dat jullie ook vinden dat de beschrijving: "makkelijke route" nooit van toepassing is op hetgeen je daadwerkelijk tegenkomt op je pad. Die Noren zijn echt hilarisch, volgens hen kan je gewoon overal wandelen.

Ik heb ook genoten van jullie prachtige foto's, ook een gedeelde hobby blijkbaar. Moet nog steeds een fotoalbum maken van onze reis in The Rockies van zomer 2012. Wij hadden slechts 11.000 foto's!! Pff, kom er bijna niet doorheen. De oogst van Noorwegen was voor onze begrippen klein, slechts 1500 foto's, dat schiet tenminste op.

Ik wens jullie alvast een hele fijne vakantie toe in New York, ook al duurt dat nog een poosje. Zal jullie verslag zeker gaan lezen, in het Nederlands.

Groetjes, best regards, Mit besten Grüßen,

• 11 Augustus 2013 - 13:19

Hoi Ellien!
    Sorry, maar ik zag nu pas, dat je ook op onze blog had gereageerd. Heel hartelijk dank voor deze uitvoerige reactie.
    Het duurt inderdaad nog even, voor dat wij op 29 september vertrekken. De reis is voor ons doen deze keer maar kort en we zullen daarom waarschijnlijk iets minder aan wandelen toe komen dan gewoonlijk. Maar we hopen in het Delaware Water Gap en de Catskill Mountains toch nog een paar leuke wandelingen te kunnen doen. En ook in de stad New York zullen we heel veel gaan lopen, al is dat natuurlijk heel anders dan in de natuur. T.z.t. doen we hier wel verslag van in woord en beeld.
    Ja, ook ik vind fotograferen ontzettend leuk, al ben ik geen prof. De foto's, die je op onze picasa-website kunt vinden zijn dan ook een hele kleine selectie van het totaal aantal geschoten foto's. Alleen de beste kiekjes, de lucky shots dus, komen in het picasa-album te staan. Bij veel van de oudere reisberichten, waaronder die over Westcanada uit 2007, heb ik helaas nog geen online-fotoalbum aangemaakt. Ik had toentertijd wel wat plaatjes op de blog gezet, maar die in de loop der tijd weer verwijderd, omdat ik de ruimte voor de foto's van een nieuwe reis nodig was. Maar van onze reis naar New York zal ik zeker weer wat foto's op de blog laten zien en waarschijnlijk ook weer een picasa-album aanmaken.
    Hebben jullie al weer plannen voor een volgende reis? Wij hebben nog plannen en dromen genoeg, maar omdat wij allebei bij PostNL werken en onze toekomst daar nogal onzeker is, weten we nog niet, wat we daarvan nog kunnen omzetten. We zien het wel en in de tussentijd genieten we gewoon dubbel en dwars van alle reizen, die we nog mogen uitvoeren zoals die naar New York dit jaar.

• 11 Augustus 2013 - 21:15

Hallo Franziska,

Onze plannen voor volgend jaar zijn nog niet bekend, maar ik hoop heel hard dat we weer naar ons favoriete vakantieland kunnen gaan: Canada (Rockies) . Blijft favoriet. Op ons verlanglijstje staat ook nog steeds Alaska. Was gepland voor zomer 2013, maar wij hebben ook te maken gekregen met de crisis. Mijn man is zomer 2012, net voordat we naar Canada gingen onverwacht ontslagen. Tja en dan gaan grote reisplannen even in de ijskast. Gelukkig heeft hij snel weer werk gevonden, maar situatie was onzeker en daarom werd het Noorwegen (klinkt bijna alsof dat erg is, maar dat was het niet hoor). Diep in mijn hart wil ik het allerliefst naar Canada, daar voelen wij ons als een vis in het water (in de bergen dan).

Nu lees ik gezellig met jullie mee over de belevenissen van Ferry en Annabelle in USA. Voor jullie een feest der herkenning begrijp ik. Nogmaals heel veel plezier in New York, nog maar 6 1/2 week!!

• 11 Augustus 2013 - 23:44

Hoi Ellien,
    Ik zal voor jullie duimen, dat het volgend jaar wel weer lukt met Canada of misschien zelfs Alaska. Ook dat trouwens een schitterende regio kan ik je uit eigen ervaring melden. Het is inmiddels weliswaar 18 jaar geleden sinds onze eerste en tot nu toe helaas laatste reis naar Alaska, maar vergeten zullen we die nooit. We hebben elkaar namelijk tijdens deze reis ontmoet. We maakten allebei deel uit van een internationale reisgroep, die vanuit Vancouver in 4 weken de Yukon en Alaska ging verkennen. Het was dus een vakantieliefde, alleen ging die nooit meer over. Ik woonde toen nog in Zwitserland en we moesten dus voortdurend tussen Nederland en Zwitserland op en neer reizen om elkaar te kunnen zien. Toen ik na drie jaar mijn studie in Zürich had afgerond, verhuisde ik naar Nederland om met Klaas te gaan samenwonen. Inmiddels wonen we al weer 15 jaar samen en zijn we dit jaar 12 1/2 jaar getrouwd. Reizen doen we nog steeds heel graag. Noord-Amerika hoort nog steeds bij onze favorieten, maar ook Australië, Namibië, Vietnam en Noorwegen hebben ons hart gestolen. En vorig jaar hebben we een schitterende reis naar Andalusië gedaan. Toch is ons verlanglijstje nog steeds eindeloos.
    Helaas heerst ook bij PostNL zwaar weer en er is een vrij reële kans, dat wij over een jaar werkeloos thuis zullen zitten. Vandaar dat ook wij niet meer zo makkelijk nieuwe reisplannen kunnen maken. We hebben wel besloten om gewoon te gaan reizen en te genieten, nu het nog wel kan. Toen we een maand geleden te horen kregen, dat we de volgende reorganisatie in september dit jaar nog gingen overleven, zijn we daarom al weer voorzichtig begonnen met het maken van plannen voor volgend jaar. Of het allemaal gaat lukken weet ik nog niet, maar dat zien we dan wel. Wat goed trouwens, dat Leen zo snel weer werk heeft gevonden. Omdat de situatie bij post al langer onzeker is, kijken ook wij natuurlijk geregeld om ons heen. Het vinden van een baan buiten PostNL blijkt echter op dit moment ontzettend moeilijk, zeker hier in het noorden. Vandaar dat onze zoektocht naar een andere baan nog niet echt wil vlotten. Maar met een reis naar New York in het verschiet hoor je ons echt niet klagen hoor.

• 12 Augustus 2013 - 22:28

Hoi Franziska,

Helaas geen reisverslag van Alaska, had dit graag willen lezen. Maar ja 18 jaar geleden bestond dit nog niet en hadden jullie andere dingen aan je hoofd ;) De wandelboeken heb ik al 2 jaar in huis, hopelijk komt het er nog ooit van. Mijn motto is ook (net als bij jullie zag ik) "pluk de dag", dus als het enigszins kan gaan we. Ben zo benieuwd of dit Canada kan overtreffen.
    Jammer dat jullie toekomst bij PostNl zo onzeker is, ik hoop heel heel erg dat jullie toch kunnen blijven. En zo niet dan hoop ik voor jullie dat jullie een andere baan vinden. Leen heeft inderdaad onttzettend geboft met het feit dat hij binnen 4 maanden een nieuwe baan vond op 55 jarige leeftijd, zagen het al somber in. Maar het kan raar lopen, dus geef de moed niet op en geniet sowieso van elke dag als het kan. Dus nogmaals: hele fijne vakantie in NY, ik zal jullie goed in de gaten houden.

• 22 September 2013 - 10:08

Hallo Franziska & Klaas,

Nog maar 7 nachtjes slapen en dan gaat jullie reis naar NY eindeljk beginnen. Ik wens jullie een ontzettende leuke tijd en ben benieuwd naar het 3-talige reisverslag.

Ik heb momenteel ook al veel voorpret voor de komende wintersportvakantie. 14 februari vertrekken we voor 2 weken naar The Rockies/Kananaskis om weer sneeuw te happen met de snowshoes. Dit weekend alles geboekt omdat mijn man net een verlenging van zijn contract heeft gekregen. Dat moet natuurlijk gevierd worden. Enne, zeer waarschijnlijk ook in de zomer naar Alaska (reisbureau is al bezig). Heftig jaar dus.

Heel veel reisplezier,
    Groetjes Ellien

• 22 September 2013 - 12:35

Franziska & Klaas :

Oh, wat een geweldige vooruitzichten Ellien! Ik ben nu al jaloers op jullie! Alhoewel, ook wij mogen volgend jaar weer op wintersport, al is het maar naar Oostenrijk. PostNL, waar wij allebei voor werken, organiseert daar elk jaar een geheel verzorgde, erg voordelig geprijsde wintersportvakantie. Zolang we nog allebei een baan bij de post hebben, maken we daar dankbaar gebruik van, want als Zwitserse is mij het skiën natuurlijk met de paplepel ingegoten. We mogen dus niet klagen, al hoop ik stiekem wel, dat we ooit nog een winterreis naar de Rockies mogen maken. En dan waarschijnlijk ook nog Alaska in de zomer, fantastisch!
    Ook wij hebben trouwens al weer plannen voor volgend jaar. We willen in oktober / november graag nog een keer voor 5 weken naar Australië. Of het gaat lukken, weten we echter nog niet, want ons werkgever laat meestal pas eind december weten, of het ingediende verlof ook doorgang kan vinden. Dus dat blijft nog even spannend. Als het lukt, dan willen we vanuit Melbourne de staat Victoria in het zuiden van Australië gaan verkennen en daarbij een stel vrienden net over de grens in New South Wales gaan opzoeken. Zij zijn van de zomer bij ons geweest en hebben ons aangeboden, hun kampeeruitrusting aan ons uit te lenen. Dat scheelt weer in de kosten. Hopelijk gaat het lukken!
    Maar goed, eerst mogen we nu nog naar New York. Ik heb er al geweldig veel zin in. Mijn roadbook is inmiddels bijna klaar, de reispapieren zijn binnen, de ESTA is geregeld en op het logeerbed stapelen zich al een hoop dingen, die straks in de koffer moeten. We zijn er klaar voor!
    Groetjes en alvast heel veel voorpret toegewenst,

• 22 September 2013 - 21:33

Hoi Franziska,

Winter in Oostenrijk is ook fantastisch, heb dat ook al eerder mogen beleven en de bergwereld is ook daar adembenemend mooi. Wij skien niet, maar wandelen. Hebben altijd genoten, bergen en sneeuw blijft een geweldige combinatie.
    Hopelijk gaan die 5 weken Australie ook lukken, ook een geweldig vooruitzicht zeg. Ik zal voor jullie duimen. Jammer dat jullie toekomst bij PostNl nog steeds zo onzeker is.
    De vakantie naar Alaska moet overigens ook nog goedgekeurd worden door mijn collega's, maar ik ben alvast begonnen met uitzoeken wat we willen doen en de reisorganisatie neemt begin oktober contact met me op. Omdat we buiten de schoolvakanties willen gaan, geeft het iets minder problemen om vrij te krijgen, maar zeker is het nog niet. de bezetting is momenteel minimaal en daardoor is vrij krijgen zeer moeilijk. 4 weken is al helemaal apart, maar we gaan het gewoon proberen. We blijven dromen....

Nogmaals ontzettend veel plezier in The Big Apple, zal vast indrukwekkend worden. geniet ze!! Succes met inpakken, het minst leuke onderdeel van de vakantie.

• 22 September 2013 - 22:19

Hoi Ellien!
    Ook wij zullen voor jullie gaan duimen. Alaska is echt een schitterende bestemming en zeker de moeite waard! Dus ook als het volgend jaar nog niet lukt, blijf vooral dromen. Ooit moet het toch lukken...
    Met inpakken heb ik trouwens minder problemen dan met uitpakken, want inpakken betekent, dat de vakantie nog gaat beginnen. Bij het uitpakken is de vakantie voorbij en zit je met een jetlag, een berg vuile was weg te werken. Dus ik verheug me eigenlijk best wel op het inpakken.

• 22 September 2013 - 22:45

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Nou het glas is halfvol zo te lezen. Moeilijkste van inpakken vind ik om het juiste gewicht in de koffers te proppen. Bijkomend voordeel, je kan soms heel snel afvallen...

Goede reis en succes met de laatste werkdagen.

• 02 Oktober 2013 - 11:08

Ellien Van Der Kooij:

Hallo Franziska en Klaas,

Als het goed is zijn jullie al een paar dagen in NY. Hopelijk hebben jullie niet veel last van de "shutdown" en kunnen jullie alle geplande activiteiten uitvoeren.

veel plezier,

• 03 Oktober 2013 - 02:53

Beste Ellien,
    Wij zitten intussen inderdaad al een paar dagen in de VS. Na terugkeer zal ik hier een uitvoerig reisbericht gaan plaatsen, maar ik zal nu alvast kort antwoord geven op jouw vraag. Ja, de shutdown heeft wel invloed op onze reis, maar gelukkig blijft hij tot nu toe vrij beperkt. We reizen op dit moment met een huurauto rond in de omgeving van NYC. Er zijn hier maar weinig parken van de NPS. Alleen in de Delaware Water Gap NRA, waar we gisteren geweest zijn, konden we helaas geen wandelingen doen, omdat de parkeerplaatsen en toegangswegen naar de trailheads allemaal afgesloten waren. Inmiddels zijn we in de Catskills en hier zijn er voornamelijk State Parks. Deze zijn wel open en we hebben daarom hier weinig last van de shutdown. Hoe het volgende week in New York City zelf zal zijn, weten we nog niet zo precies. Sommige dingen als het vrijheidsbeeld en het museum of natural history zijn wel van de federale overheid en dus dicht. Maar in New York zijn er genoeg andere attracties, om ons bezig te houden.
    Ik ben wel erg blij, dat we Washington niet in ons reisschema hebben staan, want daar wordt bijna alles door de federale overheid gerund en is dus dicht. De arme toeristen daar kunnen echt alleen maar shoppen en eten. En ook de toeristen in het westen van het land hebben erg veel last van de shutdown, want alle nationale parken zijn dicht en die zijn daar todh de hoofdattractie. Wat dat betreft, valt het hier bij ons erg mee. Wij vermaken ons tot nu toe prima.
    Groetjes uit Phoenicia in de Catskill Mountains,

• 03 Oktober 2013 - 23:00

Hallo vakantiegangers,

Hartelijk dank voor de update, voel me zeer vereerd. Jammer van die shutdown, maar gelukkig dat jullie er niet zo veel last van hebben. Veel wandelplezier in de Catskills (waar ik tot voor kort nog nooit van had gehoord). Hopelijk valt het volgende week ook nog mee in de grote stad.

Have fun,

• 18 Oktober 2013 - 19:54

Nicole:

Hoi Franzisca, wat een mooie site heb je gemaakt :) jullie hebben al heel wat rondgereisd :) leuk om dat allemaal te lezen! toppie,. hoop snel de afgelopen reisje van jullie te lezen. Fijn weekend xx Nicole

• 18 Oktober 2013 - 23:27

Franziska & Klaas :

Bedankt voor de complimenten Nicole! Ik heb inmiddels weer wat leesvoer voor je upgeload. Het maken van een drietalig verslag is wel arbeidsintensief, vandaar dat het nog even kan duren tot ik het verslag van de hele vakantie af heb. Ook een prettig weekend toegewenst!