5 oktober: Newburgh - New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu 5 oktober: Newburgh - New York City - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

5 oktober: Newburgh - New York City

Door: Franziska

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

05 Oktober 2013 | Verenigde Staten, New York

Zaterdag 5 oktober: Newburgh – New York City
Vandaag is al weer de laatste dag van onze mini-rondreis per huurauto, want vanavond verwacht ons de verhuurder terug op de basis bij de luchthaven om de auto weer in te leveren. Maar voor het zover is, willen we nog een keer uitgebreid gaan shoppen. We beginnen ons winkeldagje bij de K-Mart in Vails Gate. Het vinden van deze winkel heeft echter nog wat voeten in aarde, want onze Garmin kent noch de plaats Vails Gate noch zijn postcode. We moeten het dus doen met een weinig gedetailleerde wegenkaart van de staat New York. Hiermee belanden we op gegeven moment op een kruispunt van 5 wegen, waaruit we de juiste moeten zien te vinden. Uiteraard gaat dat eerst drie keer mis, voor we uiteindelijk voor de juiste weg kiezen. Maar deze K-Mart is wel de moeite van het zoeken waard. Het is een hele nette, goed gesorteerde winkel, waar we uiteindelijk bijna alle resterende items van onze boodschappenlijst kunnen vinden. Klaas krijgt eindelijk zijn dringend benodigde onderbroeken en ik mijn spijkerbroeken. Daarnaast kopen we nog een riem en een zwarte broek voor Klaas en een shirtje voor mezelf. Tevreden met onze aankopen rijden we vervolgens verder naar de Woodbury Common Premium Outlets in Central Valley. Deze bestemming weet de Garmin gelukkig wel feilloos te vinden. Het is hier ontzettend druk. Half New York lijkt op deze zaterdagochtend hier te willen winkelen en we kunnen maar met moeite een plekje op het parkeerterrein bemachtigen. Maar gezien het feit, dat deze outlet center met meer dan 200 winkels een waar shopping-Walhalla is, is deze drukte natuurlijk goed te verklaren. Ik heb gelukkig mijn huiswerk gedaan en thuis al een plattegrond uitgeprint en de voor ons interessante winkels op aangestreept. Bij de eerste paar winkels, die we bezoeken, laten we het bij kijken. Pas in de winkel van het outdoor-merk Columbia slaan we ons slag: Klaas koopt hier een licht en makkelijk opvouwbaar regenjasje en ik twee fleecetruitjes voor het skiën. Een paar winkels verderop vind ik ook nog een paar nette zwarte schoenen. Bij de Subway halen we vervolgens een Philly-cheesesteak-sandwich, dat we omgeven door Chinese toeristen in de food court van het outlet center oppeuzelen. Het is inmiddels als 2 uur voorbij en het wordt hoogste tijd door te rijden naar onze laatste bestemming van vandaag: De Kijkuit Rockefeller Estate in Sleepy Hollow aan de Hudson River. Op de Interstate 87 rijden we naar het zuiden en steken via de Tappan Zee Bridge de Hudson River over. Direct na deze brug verlaten we de snelweg en rijden in noordelijke richting naar het plaatsje Sleepy Hollow. Helaas zijn we ook hier niet de enige. Al gauw zitten we in de file, het parkeerterrein van de Estate is bomvol en we moeten dus uitwijken naar de overflow parking. Als we eindelijk bij het loket in het bezoekerscentrum aankomen, wordt ons verteld, dat voor vandaag alle kaarten al uitverkocht zijn en dat we beter per internet kaartjes hadden kunnen bespreken. Jammer, want we hadden deze villa en haar prachtige tuinen echt graag willen zien. Omdat het inmiddels al na 3 uur ’s middags is, besluiten we niet naar een alternatief te gaan zoeken, maar direct door te rijden naar de luchthaven en de auto daar in te leveren. Vandaag zit Klaas weer achter het stuur, want in het gekke verkeer van New York durf ik nog steeds niet te rijden. Dwars door de Bronx en Queens leidt ons de Garmin veilig terug naar het verhuurstation bij de luchthaven JFK. Eigenlijk hadden we verwacht, dat we hier alsnog voor de reparatie van onze autoband zouden moeten betalen, want volgens ons is schade aan banden niet gedekt door onze verzekering. Maar bij de balie vertellen ze ons, dat voor de reparatie geen kosten in rekening worden gebracht. Nu maar hopen, dat deze informatie klopt en er later geen onaangename verrassingen zullen volgen. Wij pakken de airtrain naar Howard Beach Station, waar we op de metro naar Manhattan willen overstappen. Vervoer met de airtrain tussen de terminals is gratis, maar zodra je de luchthaven verlaat en op het gewone openbaar vervoer wilt overstappen, moet je bij de uitgang 5 $ betalen. De kaartjes koop je met cash of creditcard bij een automaat. Omdat het kaartje op een soort ov-chipkaart (metrocard) wordt geladen, moet je naast de 5 $ saldo voor de air train ook nog 1 $ voor de nieuwe metrocard betalen. Deze is wel oplaadbaar en je kunt hem dus hergebruiken. Hij is echter alleen geschikt voor reizen op saldo en niet de gebruiken voor het laden van een weekkaart, zoals wij die voor de metro en bussen graag willen. Als we de uitgangspoortjes van de air train gepasseerd zijn, moeten we dus gewoon weer twee nieuwe metrocards à 1 $ aanschaffen met daarop een ‘7-day unlimited rides pass’ voor 30 $. Van de vier automaten, die ons ter beschikking staan, zijn echter maar twee, die weekkaarten verkopen. Bij de rest kun je alleen airtrain tickets kopen. En om het nog een beetje ingewikkelder te maken, kun je ook geen twee weekkaarten tegelijk kopen, maar moet je de hele procedure ook nog twee keer doorlopen, waarbij je de tweede keer van een andere creditcard gebruik dient te maken dan de eerste keer. Eigenlijk zou het veel eenvoudiger zijn geweest, om de kaartjes gewoon bij de balie te kopen, maar daar kun je helaas alleen met cash betalen. Nadat we eindelijk allebei in bezit zijn van een weekkaart en onze bagage met veel moeite door de poortjes van de metro hebben geperst, bereiken we eindelijk het perron van lijn A naar Manhattan. Hier krijgen we echter te horen, dat er door werkzaamheden geen treinverkeer mogelijk is tussen Howard Beach en Euclid Avenue en dat we op de vervangende bus moeten overstappen. Uiteraard is deze stadsbus niet berekend op mensen met bagage en zitten en staan we dus als sardines in een blik tot Euclid Avenue. Daar moeten we alsnog op de metro van lijn A overstappen. Na nog een overstap op Jay Street / Metro-Tech in Brooklyn bereiken we met lijn F het station East Broadway op 5 minuten lopen van ons hotel, de Howard Johnson Manhattan Soho. Dit hotel ligt niet, zoals de naam laat vermoeden, in de wijk Soho, maar midden in Chinatown. Tussen alle Chinese winkeltjes, kleine reisbureautjes en bushaltes voor goedkope langeafstandsbussen is ons hotel een beetje een vreemde eend. Het hotel is gloednieuw (pas vorig jaar opengegaan) en heel modern ingericht. Wij krijgen een klein, maar brandschoon kamertje op de 6de verdieping met uitzicht op een binnenplein en een hele moderne, mooie badkamer. We springen snel even onder de douche, want in de metro was het erg heet en benauwd. Dan gaan we een beetje op het bed liggen uitrusten. Vervolgens nemen we de metro naar Times Square voor een eerste indruk van deze metropool. Het is inmiddels al 20 uur en vrijwel duister. Daar merk je op Times Square echter weinig van, want de grote schermen met lichtreclames laten het plein stralen. We brengen een bezoekje aan de M&M Shop, waar je van pijama’s en bekers tot spelletjes alles op het gebied van M&M’s kunt kopen. Natuurlijk zijn ook de zoete chocoladebolletjes met of zonder pindakern zelf in alle mogelijke kleuren verkrijgbaar. Je kunt er zelfs een eigen tekst op laten printen. Wij verlaten dit paradijs van zoetigheid echter weer, zonder iets te kopen. Even verderop is het Hard Rock Café gevestigd en omdat we intussen trek hebben gekregen, besluiten we daar een hapje te gaan eten. Het is een populaire tent en de wachttijd voor een tafel is volgens de dame aan de receptie tussen de 30 en 40 minuten. Onze pager gaat echter al na 10 minuten af en we kunnen dus aan tafel. Als voorafje delen we een heel groot bord met nachos, gevolgd door een ‘pulled pork sandwich’ voor Klaas en een ’smokehouse chop salad’ voor mezelf. Het is allemaal heel lekker, maar veel en veel te veel. Tot het nokkie toe vol verlaten we het restaurant weer en gaan nog een beetje rondneuzen in de winkel van het Hard Rock Café. Als echte fan van de Hard Rock Cafés moet Klaas natuurlijk ook hier een item voor zijn verzameling scoren. Deze keer wordt het geen t-shirt of overhemd, maar een petje met het hard-rock-logo. Het is na middernacht, als we uiteindelijk vermoeid maar tevreden in ons kingsize-bed kruipen.

Samstag 5. Oktober: Newburgh – New York City
Der letzte Tag unserer Rundreise per Auto ist angebrochen, denn heute Abend müssen wir unseren Mietwagen am Flughafen New York wieder abliefern. Doch soweit ist es noch nicht: Erst muss nochmals ausgiebig geshoppt werden. Unser erstes Einkaufsziel ist der K-Mart in Vails Gate, ein paar Meilen südlich von Newburgh. Leider kennt unser Navigationsgerät weder den Ort Vails Gate noch seine Postleitzahl. Wir haben darum nur eine ziemlich ungenaue Strassenkarte des Staates New York als Navigationshilfe. Damit landen wir auf einer Kreuzung mit fünf möglichen Richtungen, aus denen wir auswählen müssen. Natürlich fahren wir erst zweimal in die falsche Richtung, bevor wir endlich die Strasse finden, die zum K-Mart führt. Doch die Mühe hat sich gelohnt. Im Gegensatz zum Walmart gestern Abend, hat dieser K-mart alles vorrätig, was noch auf unserer Einkaufsliste steht. Klaas hat endlich seine dringend benötigten Unterhosen gefunden und ich meine Jeans. Auch ein Gurt und ein Paar schwarze Hosen für Klaas und ein leichtes Sweatshirt für mich selber nehmen wir noch mit. Nachdem wir all unsere Einkäufe in den Reistaschen verstaut haben, machen wir uns auf den Weg zu den Woodbury Common Premium Outlets in Central Valley. Mit über 200 Läden ist dieses Outlet Center ein wahres Einkaufsparadies. Wir sind dann auch nicht die einzigen Kunden an diesem Samstagmorgen. Als wir gegen 11 Uhr beim Outlet Center eintreffen, sind freie Parkplätze bereits Mangelware. Halb New York scheint hier heute zum Einkaufsbummel versammelt zu sein. Ich habe mich gut vorbereitet und zuhause schone eine Karte des Einkaufszentrums ausgedruckt. Darauf habe ich die für uns interessanten Läden markiert. Auf dem Programm stehen vor allem Schuhgeschäfte und Läden mit Outdoor-Kleidung. Nachdem wir uns in verschiedenen Geschäften vergeblich nach etwas Brauchbarem, das auch noch bezahlbar ist, umgesehen haben, schlagen wir im Laden der Outdoor-Marke Columbia so richtig zu. Die Beute: zwei Skipullis aus Fleece für mich und eine leichte Regenjacke für Klaas. Ein paar Läden weiter finde ich auch noch ein paar flache, schwarze Schuhe für den Ausgang. Im Food Court des Outlet Centers verzehren wir anschliessend ein Philly-Cheesesteak-Sandwich. Es ist inzwischen fast 14 Uhr geworden und es wird höchste Zeit, uns zum letzten Reiseziel des Tages aufzumachen. In der Gemeinde Sleepy Hollow am Hudson River wollen wir die Villa Kykuit und den Garten der Familie Rockefeller besuchen. Die Interstate 87 bringt uns zur Tappan Zee Bridge, auf der wir den Hudson River überqueren. Gleich danach verlassen wir die Autobahn und fahren in nördlicher Richtung weiter nach Sleepy Hollow. Leider sind wir auch hier nicht allein. Schon kurz nach dem Verlassen der Autobahn landen wir im Stau und in Sleepy Hollow angekommen, müssen wir unser Auto auf dem Overflow-Parkplatz abstellen. Als wir uns endlich zum Billettschalter im Besucherzentrum vorgearbeitet haben, bekommen wir zu hören, dass alle Karten für heute ausgebucht sind und dass wir besser online Karten bestellt hätten. Da die Villa und der Garten nur mit Führung zu besichtigen ist, müssen wir leider unverrichteter Dinge wieder zum Auto zurückkehren. Schade! Da es inzwischen bereits 15 Uhr ist, beschliessen wir, nicht mehr nach einer Alternative zu suchen, sondern auf möglichst direktem Weg zum Flughafen zu fahren und dort unseren Mietwagen zurück zu geben. Mit Hilfe unseres Navis fährt uns Klaas sicher durch die Bronx und Queens zurück zum Flughafen, wo wir bei National Car Rentals unser Auto abliefern. Eigentlich hatten wir erwartet, dass wir hier die Reparation unseres Reifens noch bezahlen müssten, denn soweit wir wissen, fallen Reifenschäden nicht unter die Deckung unserer Versicherung. Doch bei der Vermietung versichert man uns, dass dem nicht so ist. Wir steigen in den Air-Train und fahren zur Howard Beach Station, wo wir auf die U-Bahn nach Manhattan umsteigen wollen. Zwischen den Terminals ist der Air-Train gratis, doch will man an einer der Endstationen auf die öffentlichen Verkehrsmittel umsteigen, dann muss man beim Automaten am Ausgang eine Karte für den Air-Train lösen. Das Billett kostet 5 $ pro Person, plus eine einmalige Gebühr von 1 $ für die sogenannte Metrocard, auf die das Billett geladen wird. Nachdem wir mit etwas Hilfe eines Angestellten diese erste Hürde gemeistert haben, müssen wir nun noch Karten für die U-Bahn lösen. Wir wollen eine Wochenkarte kaufen, mit der wir unbeschränkt alle U-Bahnen und Busse in New York benützen können. Auch diese Karten werden auf eine Metrocard geladen, doch leider geht das nicht mit derselben, die wir soeben für die Air-Train-Karten angeschafft haben. Wir müssen wieder neue Metrocards für 1 $ pro Stück kaufen und darauf dann die Wochenkarte für 30 $ laden. Von den 4 Automaten, die uns zur Verfügung stehen, kann man allerdings nur bei zwei eine Wochenkarte lösen. Die anderen zwei verkaufen nur Air-Train-Karten. Und um das Ganze noch etwas komplizierter zu machen, kann man auch nicht zwei Wochenkarten gleichzeitig kaufen, sondern muss die ganze Prozedur am Automaten auch noch wiederholen, wobei beim zweiten Mal nicht mehr die gleiche Kreditkarte benutzt werden kann wie beim ersten Mal. Natürlich gibt es hier auch noch einen Schalter, an dem man Einzeltickets und Wochenkarten lösen kann, doch dort nehmen sie nur Bargeld. Als wir endlich im Besitz unserer Wochenkarten sind und unser Gepäck mit viel Mühe durch die viel zu schmalen Drehtüren bekommen haben, erreichen wir über eine Rolltreppe das Perron der U-Bahnlinie A nach Manhattan. Doch statt einem Zug warten hier ein paar Angestellte auf uns, die uns mitteilen, dass die Linie A heute wegen Bauarbeiten bis Euclid Avenue gesperrt ist und wir deshalb auf Busse umsteigen müssen. Obwohl fast alle Passagiere Gepäck bei sich haben, gibt es in den Bussen kaum Platz dafür. Eingeklemmt wie die Sardinen fahren wir in ca. 10 Minuten zur U-Bahnhaltestelle Euclid Avenue, schleppen unsere Reisetaschen die Treppen hinunter und nehmen die U-Bahn A nach Jay Street / Metro-Tech in Brooklyn, wo wir auf die Linie F umsteigen. Jetzt ist es nur noch ein Katzensprung bis zur Haltestelle East Broadway in Manhattan, wo wir wieder aussteigen. Ein fünfminütiger Fussmarsch bringt uns zu unserem Hotel, dem Howard Johnson Manhattan Soho, das nicht wie der Name vermuten lässt in Soho, sondern mitten in Chinatown liegt. Das Hotel ist erst im letzten Herbst eröffnet worden und sehr modern eingerichtet. Wir erhalten ein zwar kleines, aber gemütliches und sauberes Zimmer mit Blick auf den Hinterhof und einem modern eingerichteten Badezimmer auf der 6. Etage. Weil es in der U-Bahn drückend heiss war, springen wir kurz unter die Dusche und machen es uns dann auf dem Bett gemütlich, um ein bisschen auszuruhen. Dann nehmen wir die U-Bahn zum Times Square, um einen ersten Eindruck von dieser Metropole zu bekommen. Es ist inzwischen nach 20 Uhr abends und dunkel, doch hier am Times Square ist es durch die vielen Leuchtreklamen trotzdem taghell. Hier besuchen wir den M&M Shop, wo man wirklich alles auf dem Gebiet dieser süssen Schokokugeln mit Erdnusskern kaufen kann: Tassen in Form eines M&M’s, T-Shirts, Pyjamas und natürlich die süssen Kugeln selbst. Wer will, kann sogar eine eigene Botschaft auf die M&Ms drucken lassen. Inzwischen haben wir Hunger bekommen und weil Klaas ein grosser Fan der Hard Rock Cafés ist und auch ihre T-Shirts sammelt, beschliessen wir in der Filiale am Times Square etwas zu essen. Wir sind allerdings nicht die einzigen. Die Wartezeit betrage zwischen 30 und 40 Minuten, lässt man uns am Eingang wissen. Doch das ist schwer übertrieben, denn kaum 10 Minuten später beginnt unser Pager zu summen und können wir zu Tisch. Als Vorspeise teilen wir uns eine viel zu grosse Portion Nachos, gefolgt durch ein Pulled Pork Sandwich für Klaas und einen Smokehouse Chop Salad für mich. Obwohl wir beides nicht aufessen, sind unsere Bäuche kugelrund, als wir das Restaurant wieder verlassen. Natürlich statten wir auch dem Shop mit T-Shirts und anderen Fanartikeln noch einen Besuch ab. Klaas kauft sich diesmal eine Mütze mit dem Hard-Rock-Café-Emblem. Es ist nach Mitternacht , als wir schliesslich todmüde in unser Kingsize-Hotelbett fallen.

Saturday 5th of October: Newburgh – New York City
Today is our last day on the road, as tonight we will be back in New York City and return the rental car. But before that, we have some more shopping to do. We start at the K-Mart in Vails Gate, a community a few miles south of Newburgh. Unfortunately the town of Vails Gate as well as its postal code is unknown to our Garmin, so all we have to help us navigate is a little detailed road map of New York State. Ending up at an intersection, where 5 different roads meet, we have to try at least 3 of them, before we finally end up on the one leading to the K-Mart. But it was worth searching for, as it is a very well sorted and neat shop and more importantly it sells everything we were looking for. Klaas finally gets his desperately needed underpants, a belt and a pair of black jeans. For myself I buy a couple of denims as well as a sweat shirt. Our next shopping destination is the Woodbury Common Premium Outlets in Central Valley. With more than 200 outlet stores, this is a true shopper’s paradise. On this Saturday morning at least half of the population of NYC seems to be shopping here. When we arrive at the outlet center around 11 a.m., we can hardly find a spot to park our car. Luckily I did my homework beforehand, printed a map of the center and highlighted the stores we don’t want to miss. In the first few stores we visit all we do is browsing. But when entering the Columbia shop, we can no longer resist the beautiful and quite reasonably priced outdoor wear, they are selling there. I purchase two fleece shirts for skiing for myself, while Klaas can’t resist a super light rain jacket. A few stores further I also get a new pair of black shoes, before we share a Philly-cheese-steak-sub at the food court. It is almost 2 p.m. when we finally get back on the road. Interstate 87 South takes us to the Tappan Zee Bridge over the Hudson River. After crossing the bridge we leave the interstate and drive north to Sleepy Hollow, a small community situated on the eastern bank of the Hudson River. Our destination is the Kykuit Rockefeller Estate, a big mansion full of art work surrounded by beautiful, landscaped gardens. Unfortunately we are not the only ones with this destination. There is stop and go traffic all the way from the exit at the Tappan Zee Bridge to Sleepy Hollow and we have to park at the overflow parking. When we finally reach the ticket counter, we are told there are no more tickets available for today and we should have booked online. What a terrible disappointment! Given the fact, that it is already 3 p.m., we decide not to try and visit anything else, but to drive straight back to the rental company at JFK Airport. With a little help of the GPS Klaas takes us safely back to the airport, where we return the car at National Car Rentals. After a quick check-up, they tell us we are good to go. We are a bit surprised, that we don’t have to pay anything for the tire repair earlier this week, because we thought, that tires weren’t covered by insurance. The employee at the counter assures us though, that we won’t have to pay for the tire. We take the air train to Howard Beach Station, where we intend to take the subway to our hotel on Manhattan. Getting around the airport the air train is free, but as soon as you leave the airport and take the subway or bus, you have to buy a ticket for the airtrain. The ticket coasts 5 $ plus a 1 $ fee for the metrocard it’s loaded on. With the help of an airtrain employee, we finally manage to purchase such a ticket from one of the machines at Howard Beach Station. Now all we need are two 7-day unlimited rides metrocards for the subway. You can buy them from a ticket counter at Howard Beach Station, but they only take cash. As we want to pay with creditcard, we have to buy them from a machine. However of the 4 machines in front of us only 2 sell unlimited ride metrocards. On top of that it is not possible to reload the metrocard we just purchased for the air train with an unlimited rides ticket. We have to buy two new metrocards with each an additional 1 $ card fee on top of the actual price for the 7-day unlimited rides pass, which is 30 $ per person. Finally you can’t buy two metrocards at the same time, so we had to repeat the procedure using a different credit card each time. If there was an award for making things complicated, buying airtrain and subway tickets at JFK Airport would certainly make a fair chance of winning. Our next challenge is getting the luggage across the barriers, which are far too narrow for big bags and suitcases. Luckily our bags are just the right size and with a bit of squeezing we manage to get them to the other side. Exhausted we finally reach the platform of the A-train to Manhattan, only to find out there are no subways between Howard Beach and Euclid Avenue and we have to take a shuttle bus instead. The bus takes us to Euclid Avenue where we have to carry our bags down a flight of stairs in order to get to the platform. We can then take the A-train to Jay Street Metro-Tech in Brooklyn, where we change to the F-train, which takes us to East Broadway Station on Manhattan. Luckily our hotel, the Howard Johnson Manhattan Soho, is only a 5-minute walk from the subway station. Despite its name suggesting a location in Soho, the hotel is actually situated in Chinatown. The hotel is brand new, well designed, very modern and clean. Surrounded by the hustling and bustling of Chinatown, it feels a bit like a quiet island in the middle of a stormy sea. Our room is on the 6th floor, very small and has a view of the courtyard in the back of the building. No luxury, but new, clean and perfectly adequate for us. Except for sleeping we won’t spend much time in this room anyway. After a quick shower (it was very hot on the subway) and a bit of rest, we take the subway into Midtown for a first impression of NYC. At Times Square we marvel at the huge screens showing commercials and have a quick look at the M&M Shop. By now it’s almost 9 p.m. and we start working up an appetite. Klaas being a big fan of the Hard Rock Cafés, we decide to have dinner at their Times Square location. It is very busy and we are told, there would be a 30 to 40 minute wait for a table. But in fact the wait is much shorter, as we are not even able to order a drink at the bar, before we are called back to the reception to be seated. As an appetizer we share a plate of nachos so huge, we aren’t able to finish it. Then Klaas has his all-time favourite pulled pork sandwich, while I enjoy a smokehouse chop salad. Of course no visit to a Hard Rock Café is complete without a visit to their shop, in order to get one of their collector’s items. This time Klaas goes for a baseball cap. It is after midnight, when we finally get back to the hotel and hit the sheets.

• 31 Oktober 2013 - 22:35

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hallo Franziska,

En wij hier maar klagen over het OV! Je moet er wel wat voor over hebben om in NY te mogen shoppen. Jullie zijn vast met extra koffers naar huis gevlogen? En hoe komt het toch dat zoveel Amerikanen overgewicht hebben, ik dacht dat ze inmiddels de porties hadden verkleind?

Groetjes,
    ellien

• 01 November 2013 - 09:05

Franziska & Klaas :

Hallo Ellien,
    Net als hier in Nederland word ook in NYC vooral in het weekend aan het spoor gewerkt. Door de weeks bleek de 'subway' een vrij betrouwbaar en vooral snel vervoermiddel, want over de weg kom je in de spits al helemaal niet vooruit.
    Vroeger nam ik altijd al uit voorzorg een lege tas van thuis meee, maar helaas mag je tegenwoordig ook op lange vluchten nog maar 1 stuk bagage à 23 kg gratis meenemen. Tenminste als je zoals wij economy class vliegt.Om toch nog het een of andere te kunnen inslaan, hebben we de grootste reistassen meegenomen, die we ter beschikking hebben. Vervolgens hebben we die maar half gevuld en alle onnodige dingen thuis gelaten. Zo hebben we bij voorbeeld maar de helft van het voor de vakantie benodigde ondergoed en maar één extra broek meegenomen. We waren immers toch van plan in Amerika nog extra spul te kopen. Vandaar ook, dat Klaas aan het einde van de eerste week zo dringend nieuwe onderbroeken moest kopen, want hij was bijna door zijn schoon ondergoed heen. Uiteindelijk bleven onze koffers op terugweg net onder de 23 kilo en hoefden we dus niet bij te betalen.
    Wat de porties in restaurants betreft: Die zijn in de laatste jaren inderdaad wat kleiner geworden, maar nog steeds meer dan groot genoeg. Als ik echt trek heb en alleen een hoofdgerecht neem, dan kan ik deze tegenwoordig meestal op. Maar in combinatie met een voor- of nagerecht - laat staan met allebei - zijn de porties nog steeds veel te groot. Gelukkig hebben ze daar in Amerika wel wat op gevonden: De dogiebag. Alleen is dat voor toeristen een wat minder geschikt systeem, want die hebben op reis meestal noch een hond noch een magnetron ter beschikking.
    Groetjes,
    Franziska

• 01 November 2013 - 22:05

Ada En Eiso:

Jeetje, als ik je verhaal lees over het openbaar vervoer krijg ik het gewoon een beetje benauwd. Wat goed dat jullie toch je weg hebben kunnen vinden, ik zou niet graag met jullie hebben geruild. Je moet er inderdaad wat voor over hebben om daar te kunnen shoppen.
    En dat je 's avonds toch best al laat nog zoveel kunt eten, ook dat is iets wat ik niet zou kunnen. Als ik je verhaal zo lees hebben jullie werkelijk alles uit de dag kunnen halen wat er in zat.
    Groetjes van Ada en Eiso