7 oktober: NYC - musea & deli's - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu 7 oktober: NYC - musea & deli's - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

7 oktober: NYC - musea & deli's

Door: Franziska

07 Oktober 2013 | Verenigde Staten, New York

Maandag 7 oktober: New York City – musea en deli’s
Vandaag is het opnieuw bewolkt en voor vanmiddag wordt zelfs regen en onweer verwacht. Echt museumweer dus. Maar voor we aan onze museumtocht beginnen, gaan we eerst ontbijten in de lobby van ons hotel. Voor een Amerikaans hotelontbijt is de keuze vrij redelijk, alleen zijn er veel te weinig tafeltjes en stoelen. We moeten dus even wachten voor we kunnen gaan zitten. Maar gelukkig hebben we vandaag tijd zat. We zijn zelfs nog veel te vroeg voor onze rondleiding in het Tenement Museum van 10.15 uur en gaan daarom eerst noch de Essex Street Market bekijken. Helaas zijn de meeste standjes in deze markthal nog gesloten. Het valt ons sowieso op, dat veel winkels en attracties in New York pas tegen 10 of zelfs 11 uur open gaan. New York doet zijn naam als ‘the city that never sleeps’ wat dat betreft dan ook weinig eer aan. Omdat we nog steeds een half uur te vroeg zijn, lopen we nog een stukje de Williamsburg Bridge op. Helaas zijn de uitzichten vanaf deze brug echter een stuk minder spectaculair dan vanaf de Manhattan of de Brooklyn Bridge. Uiteindelijk moeten we ons dan toch nog haasten, om op tijd terug te zijn bij het museum. Stipt op tijd begint onze rondleiding door het pand op 97 Orchard Street. Dit gebouw met meer dan 20 piepkleine huurappartementen werd in 1863 gebouwd en de flats werden aan immigranten van de arbeidersklasse verhuurd. Over de jaren heen hebben hier meer dan 7000 mensen gewoond. Sommige van de flats zijn inmiddels opgeknapt en als museumwoningen ingericht. Elk van deze appartementen is op een rondleiding te bezoeken. Wij zien vandaag de flat van de familie Moore uit Ierland. De toestanden in en rond deze huurhuizen voor de arbeidersklasse moeten verschrikkelijk geweest zijn. Voor de bewoners van de meer dan 20 appartementen en voor de kroeg en de winkelpanden op de begane grond waren er in totaal maar 4 toiletten en één waterkraan op het achterplein van het pand. Al het vuil werd bovendien gewoon op straat gegooid. Hygiëne was dus ver te zoeken en infectieziektes aan de orde van de dag. De kindersterfte lag bij 25 %. Als katholieken onder voornamelijk protestantse buren werden de Moores ook nog eens zwaar gediscrimineerd. Ieren werden afgeschilderd als apen en bij veel instellingen of banen geweigerd. Het museum schetst een prima beeld van het leven in de arbeiderswijken van New York aan het einde van de 19de eeuw. Rond 11 uur is onze rondleiding afgelopen en gaan we op weg naar het tweede museum, dat we vandaag willen bezoeken, het American Museum of Natural History gelegen aan de 81st Street op de Upper West Side. Met de metro gaan we op weg daar naartoe. Tenminste dat denken we. Pas als we het station aan de 81ste Straat voorbij rijden, merken we namelijk, dat we in plaats van een ‘local’, een expresstrein hebben gepakt, die pas op de 125ste Straat weer stopt. We moeten dus weer een flink stuk terug. Uiteindelijk komen we dan toch aan bij het American Museum of Natural History, dat - ondanks dat zijn naam anders doet vermoeden – geen overheidsinstelling is en dus ondanks de nog steeds voortdurende shutdown gewoon open is. We kopen direct een combikaart voor de permanente collectie van het museum en voor een voorstelling in het Hayden-Planetarium. De show ‘Journey to the Stars’ in het planetarium met commentaar van Woopi Goldberg is best interessant, maar de duistere ruimte en de comfortabele bioscoopstoelen maken het toch moeilijk, om niet in slaap te vallen. Daarom gaan we na afloop eerst naar de foodcourt, om middels een pizzapunt en een cola weer op krachten te komen. Vervolgens beginnen we ons verkenningstocht van de vaste collectie. We concentreren ons daarbij voornamelijk op die secties van het museum, die iets met Noord-Amerika te maken hebben. Natuurlijk is er nog veel meer te zien, maar een middagje is gewoon veel te kort om het hele museum te verkennen. Een van onze favorieten zijn de diorama’s met Amerikaanse zoogdieren. Deze opgezette dieren worden in etalages tentoongesteld, die de natuurlijke omgeving van deze dieren moeten weergeven. Daarnaast is ook de Hall of Planet Earth best interessant. Hier worden met behulp van filmpjes, stenen en andere items uit de enorme collectie de geologische processen uitgelegd, die onze planeet zijn huidige vorm gegeven hebben. Natuurlijk brengen we aan het eind van onze verkenningstocht door de vaste collectie ook nog even een bezoek aan de zalen met dino-skeletten op de vierde etage. Het is al laat in de middag, als we het museum tenslotte weer verlaten en buiten is het begonnen te regenen. We nemen de subway terug naar Times Square en gaan bij de kiosk van TKTS kijken, of er nog afgeprijsde theaterkaarten voor vanavond te krijgen zijn. Die zijn er wel, maar eigenlijk is er niets van onze keuze bij. Bovendien hebben we weinig zin, om in de stromende regen achter in de enorme rij aan te sluiten. Vandaar dat we besluiten, om de metro terug naar de 81ste Straat te nemen en een bezoekje aan Zabar’s Gourmet Food Shop te brengen. Helaas gaat het ook deze keer weer mis. Deze keer nemen weliswaar geen verkeerde trein, maar wel de verkeerde ingang van het metrostation . Pas als we de poortjes al gepasseerd zijn, komen we erachter, dat aan deze kant alleen treinen naar Downtown vertrekken en wij willen Uptown. Helaas is het hier ook niet mogelijk, om ondergronds naar het perron voor de Uptown-treinen te lopen. Je moet het station eerst weer helemaal uit, bovengronds de weg oversteken en vervolgens de ingang aan de andere kant nemen. Daar moet je dan opnieuw met je metrocard door de poortjes heen. En daar gaat het nu juist mis. Om te voorkomen, dat mensen fraude plegen door met 2 of meer personen op één weekkaart te reizen, is het namelijk niet mogelijk deze meer dan één keer te gebruiken in een tijdsbestek van 18 minuten. Als we dus bij de ingang voor de Uptown-treinen opnieuw door de poortjes willen gaan, wordt de kaart simpelweg geweigerd. Er zit dus niets anders op dan te wachten tot hij het weer doet of te gaan lopen. Wij kiezen voorlopig voor het laatste. Het regent echter nog steeds en naar de 80ste Straat is het een best eind lopen. Vandaar dat we 20 minuten later bij het station op de 59ste Straat alsnog de subway pakken. Vanaf de halte op 81st Street is het gelukkig nog maar een klein eindje lopen naar Zabar’s. Deze van oorsprong Joodse delicatessenzaak is in de loop der jaren uitgegroeid tot een waar imperium met culinaire specialiteiten uit de hele wereld. Boven hebben ze bovendien ook nog een hele verdieping met keukengerei, apparaten en serviesgoed. Je kunt het zo gek niet bedenken en het is hier wel te krijgen. Alleen goedkoop is het niet. Vandaar dat we ons behoorlijk inhouden en de zaak alleen met een nieuwe dunschiller, een bakje gedroogde ananas en twee chococroissants weer verlaten. Nadat we die laatste lekker opgepeuzeld hebben, lopen we terug naar het metrostation en nemen een Downtown-trein naar 2nd Avenue en Houston Street. Daar gaan we dineren bij Katz’s Delicatessen. Ook dit is een van oorsprong Joodse zaak en net als Zabar’s is hij een begrip in New York en zelfs daarbuiten. Talloze politici, pop- en filmsterren hebben hier al gegeten. De vele foto’s op de muren zijn daar het bewijs van. Maar echt bekend geworden is deze deli pas door de orgasme-scene uit de film ‘When Harry met Sally’, die hier gedraaid is. Op aanbeveling van onze serveerster nemen wij allebei de specialiteit van het huis: een grote kop soep (Klaas: kip, Franziska: matzo ball, een soort bal gemaakt van griesmeel) en een halve sandwich met pastrami (gerookt en gepekeld rundvlees). Als toetje delen we een punt ‘strawberry cheesecake’. Heerlijk. Om weer wat overbodige calorieën kwijt te raken, gaan we vervolgens lopend terug naar het hotel. Op onze laptop bestellen we alvast kaartjes voor het 9/11 memorial en printen die vervolgens beneden in de lobby uit. Ook reserveren we alvast een ‘walking tour’ door de wijk Harlem voor woensdag. Dan is het mooi geweest voor vandaag en gaan we slapen.

Montag 7. Oktober: New York- Museen und Delis
Heute beginnen wir den Tag mit einem Frühstück in der Lobby unseres Hotels. Die Auswahl ist für ein amerikanisches Hotelfrühstück ganz ok, nur die Anzahl Sitzplätze ist beschränkt und wir müssen einige Zeit auf einen freien Tisch warten. Doch heute sind wir zum Glück früh genug. Nach dem Frühstück machen wir uns auf den Weg zum Tenement Museum, wo um 10.15 Uhr unsere Führung beginnen wird. Draussen ist es richtiges Museumwetter: stark bewölkt und am Nachmittag soll es regnen oder sogar gewittern. Da wir noch viel zu früh sind, machen wir auf dem Weg zum Museum noch einen kleinen Abstecher zum Essex Street Market. Leider haben aber die meisten Stände in dieser Markthalle noch geschlossen. Sowieso machen die meisten Geschäfte und Sehenswürdigkeiten in dieser Stadt morgens frühestens um 10 Uhr auf. Der Name ‚the city that never sleeps‘ geht in diesem Fall nicht ganz auf. Weil wir noch immer eine halbe Stunde totschlagen müssen, wandern wir noch ein Stück die Williamsburg Bridge hinauf. Die Aussicht hier lässt aber im Gegensatz zum Panorama von der Manhattan oder Brooklyn Bridge schwer zu wünschen übrig. Der Ausflug hat allerdings ziemlich viel Zeit in Anspruch genommen, sodass wir uns auf dem Rückweg beeilen müssen, um rechtzeitig zum Beginn unserer Führung im Tenement Museum zu sein. Das Haus Nummer 97 an der Orchard Street wurde 1863 gebaut und im Laufe der Jahre an über 7000 Immigranten vermietet. Im Erdgeschoss des fünfstöckigen Gebäudes befanden sich kleine Geschäfte und ein Gasthaus, auf den übrigen Etagen gab es über 20 winzig kleine Wohnungen. Manche dieser Wohnungen sind für das Museum renoviert und wieder hergerichtet worden und man kann sie auf einer Führung besuchen. Auf unserer Tour besuchen wir die Wohnung der aus Irland stammenden Familie Moore. Als Katholiken wurden sie in diesem mehrheitlich durch deutsche Protestanten bewohnten Quartier schwer diskriminiert. Die Hygienezustände in diesen Mietskasernen müssen fürchterlich gewesen sein. Abfall und Unrat wurde einfach auf die Strasse geworfen. Für das ganze Haus mit seinen über 20 Wohnungen gab es im Hinterhof 4 Toiletten und einen einzigen Wasserhahn. Infektionskrankheiten breiteten sich unter diesen Umständen schnell aus und die Kindersterblichkeit lag bei ca. 25 %. Zusammengefasst gibt das Tenement Museum seinen Besuchern einen interessanten Einblick in das Leben von Immigrantenfamilien der Arbeiterklasse im späten 19. Jahrhundert. Um 11 Uhr ist die Führung vorbei und machen wir uns mit der U-Bahn auf den Weg zum zweiten Museum, das heute auf unserem Programm steht: das American Museum of Natural History. Leider sind wir noch immer nicht allzu vertraut mit dem U-Bahnsystem dieser Stadt: Statt einem Lokalzug der Linie C, der an allen Haltestellen stoppt, nehmen wir den Schnellzug der Linie A in Richtung Upper West Side. Ohne zu stoppen rast der Schnellzug an der Haltestelle 81st Street, an der sich das Museum befindet, vorbei und kommt erst bei der Haltestelle 125th Street wieder zum Stillstand. Wir müssen deshalb ein ganzes Stück zurück fahren. Beim Museum kaufen wir eine Kombikarte für die permanenten Ausstellungen des Museums und für die Vorstellung ‚Journey to the Stars‘ im Hayden-Planetarium. Die Planetariumshow mit Kommentar von Woopi Goldberg ist ganz interessant, doch fallen uns in den bequemen Kinosesseln und in der Dunkelheit des Raumes trotzdem beinahe die Augen zu. Nach der Show gehen wir darum erst ins Museumrestaurant, um bei einem Stück Pizza und einer Cola wieder zu Kräften zu kommen. Danach widmen wir uns der permanenten Ausstellung dieses riesigen, naturhistorischen Museums. Dabei gehen wir ziemlich selektiv vor und besuchen vor allem den Teil des Museums, der sich auf Nordamerika bezieht. Das Museum ist einfach zu gross, um an einem einzigen Nachmittag alles sehen zu können. Am besten gefallen uns die Dioramen in der Halle mit nordamerikanischen Säugetieren. Die ausgestopften Tiere werden hier lebensecht in ihrer natürlichen Umgebung dargestellt. Auch die Hall of Planet Earth im Rose Center gefällt uns gut. Hier werden die geologischen Prozesse, die unseren Planeten bis heute formen, auf anschauliche Weise erklärt. Natürlich schauen wir uns zum Schluss auch noch die Dinosaurierskelette im 4. Stock des Museums an. Als wir das Museum zwischen 16 und 17 Uhr wieder verlassen, hat es draussen zu regnen begonnen. Wir nehmen die U-Bahn zurück ins Stadtzentrum und schauen am Times Square beim TKTS-Kiosk vorbei. Hier werden jeden Tage übrig gebliebene Theaterkarten zu günstigen Preisen verhandelt. Heute ist das Angebot allerdings nicht berauschend und ausserdem haben wir wenig Lust, bei diesem Wetter in der langen Schlange vor dem Kiosk anzustehen. Stattdessen beschliessen wir, Zabar’s Gourmet Food Shop einen Besuch abzustatten. Dazu müssen wir allerdings wieder zurück an die Upper West Side, denn das Geschäft liegt an der Kreuzung von 80th Street und Broadway. Wir begeben uns deshalb wieder unter den Grund und passieren den Eingang zur U-Bahnstation. Leider merken wir zu spät, dass an dieser Haltestelle nur Züge nach Downtown (in südlicher Richtung) halten. Für die Uptown-Züge in nördlicher Richtung hätten wir den Eingang auf der anderen Strassenseite nehmen müssen. Eine unterirdische Verbindung zwischen den beiden Haltestellen gibt es hier leider nicht. Wir müssen deshalb durch die Drehtür wieder nach draussen, die Strasse überqueren und dann auf der anderen Seite wieder nach unten. Doch als wir dort erneut mit unserer Wochenkarte die Drehtür passieren wollen, wird uns der Zugang verweigert. Ein netter New Yorker klärt uns darüber auf, dass man Wochen- und Monatskarten während einer Periode von 18 Minuten nur einmal gebrauchen kann. Damit versuchen die Verkehrsbetriebe zu verhindern, dass mehrere Passagiere mit der gleichen Karte reisen. Es bleibt uns darum nichts Anderes übrig , als 18 Minuten zu warten oder zu Fuss zu gehen. Wir entscheiden uns für die zweite Variante. Da es aber noch immer regnet und es von der 42. bis zur 80. Strasse ganz schön weit ist, nehmen wir 20 Minuten später bei der 59th Street angekommen doch noch die Metro. Von der Haltestelle an der 81st Street ist es glücklicherweise nur noch ein Katzensprung zu Zabar’s. Der Laden, der als kleines jüdisches Delikatessgeschäft begann, ist heute ein riesiges Gourmetparadies mit Spezialitäten aus der ganzen Welt. Im Obergeschoss findet man hier ausserdem ein äusserst komplettes Sortiment Geschirr und anderes Küchengerät. Alles was man sich als Hobbykoch erträumen kann, ist hier zu finden. Billig ist diese bekannte New Yorker Institution allerdings nicht. Wir beschränken unsere Einkäufe darum auf einen französischen Sparschäler, eine Schachtel getrocknete Ananasscheiben und zwei Schokocroissants, die wir gleich nach Bezahlung auf der Strasse verspeisen. Für das Abendessen fahren wir mit der Metro zurück nach Downtown und wandern auf der Houston Street zu Katz’s. Auch dies ist ein berühmtes, jüdisches Deli, dessen Spezialitäten man entweder an einem der einfachen Tische verspeisen oder aber mit nachhause nehmen kann. Wir entscheiden uns für das erstere. Auf Anraten unserer Serviertochter bestellen wir einen Teller Suppe (Klaas: Hühnersuppe, Franziska: Matzoballsuppe, eine Art Griesknödel) und ein halbes Pastrami-Sandwich (gepökeltes Rauchfleisch vom Rind). Als Nachtisch teilen wir uns ein Stück Erdbeerkäsekuchen. Katz’s Deli hat übrigens schon viele berühmte Gäste bewirtet, worunter viele Politiker und bekannte Pop- und Filmstars. Das beweisen die vielen Fotos, die hier die Wände schmücken. Wirklich bekannt geworden ist Katz’s allerdings erst durch die berühmte Orgasmus-Szene im Film ‚When Harry met Sally‘, die hier gedreht wurde. Nach dem Essen kehren wir auf Schusters Rappen zum Hotel zurück. Mithilfe unseres Laptops und dem Drucker in der Lobby reservieren und drucken wir anschliessend noch Karten für das 9/11 Memorial und für einen geführten Rundgang durch Harlem. Dann ist es Zeit, schlafen zu gehen.

Monday 7th of October: NYC: Museums and Delis
The weather forecast for today isn’t very good: It is overcast with showers and thunderstorms expected in the afternoon. A perfect day to visit a few museums. But before we leave for the first museum, we have breakfast in the lobby of our hotel. The selection of items is ok for a complimentary breakfast. The only problem is, there aren’t enough tables for all the guests. So we have to wait a while, before we can sit down. After breakfast we leave the hotel and walk to the Tenement Museum at 97 Orchard Street. As we are still too early for our 10.15 Irish Outsiders Tour we have a look at the Essex Street Market first. But even here most of the shops aren’t open yet and therefore there is not much to see here. Although NYC is supposed to be the city that never sleeps, most shops and attractions don’t open before 10 or even 11 a.m. Because we still have ½ hour before the start of our tour, we take a little hike up Williamsburg Bridge. The view from this bridge is far less impressive though than the panoramas from the two bridges we crossed yesterday. Arriving back at the Tenement Museum our tour is about to start. 97 Orchard Street is one of the original tenements on the Lower East Side, which used to house generations of immigrants. The 5-story building built in 1863 consists of over 20 tiny apartments and housed a few shops and a pub on the ground floor. At first there were only 4 outhouses and one single tap for the whole building in the courtyard, which was considered quite luxurious for a tenement at the time. All the waste of the whole neighbourhood was piling up in the streets. The situation of hygiene must have been horrendous. Lots of tenants got sick and one in 4 children died before reaching adulthood. Our guide shows us the apartment of the Moores, a family of Irish immigrants. As Roman Catholics they were outsiders in this neighbourhood, discriminated by their neighbours, who were mostly Protestant immigrants from Germany. The tour takes about an hour and is very interesting. We learned a lot about how the working class immigrants of the Lower East Side lived in the late 19th century. Although it is still dry when we leave the museum around 11 a.m., we decide to visit another museum in the afternoon. Our choice is the American Museum of Natural History situated next to Central Park on the Upper West Side. Not being very familiar with the local subway system yet we accidently catch the express A-train instead of the local C-train and end up way too far north at 125th Street. By backtracking from there with a local train we finally reach our destination, the American Museum of Natural History. Luckily this national institution is not run by the federal government and is thus not affected by the government shutdown. We buy tickets for the permanent collection of the museum as well as for the Journey to the Stars show at the Hayden Planetarium. The show is very nice and interesting, but the cosy seats and the darkness at the planetarium make it hard for me to stay awake. After the show we have a piece of pizza at the food court of the museum. We then start exploring the permanent collection of the museum at the North American Mammals Hall. This hall full of stuffed animals situated in dioramas imitating their natural habitat is probably one of my favourite places in the whole museum. Another very good display is to be found in the Hall of Planet Earth at the Rose Center, showing the visitors the geological processes that formed and shaped our planet. We end our discovery of the permanent collection at the children’s all-time favourite dinosaur-halls on the 4th floor. After a quick visit to the museum shop we leave the museum and take the subway back to Times Square. At the TKTS-booth we have a quick look at the theatre tickets, that are available at reduced prices for tonight. There isn’t much of our choice though and the queue for the remaining tickets is very long. On top of that it is raining, so we decide to leave it at that and try again tomorrow. Our next destination being Zabar’s Gourmet Food Shop on 80th Street and Broadway we decide to take the subway back to the Upper West Side. Unfortunately we enter the wrong subway station with trains exclusively running Downtown. In order to get to the Uptown trains we have to take the exit, cross the street and enter another subway station. Unfortunately in order to prevent people from sharing an unlimited rides pass, in a timeslot of 18 minutes you can use your metrocard only once. So when we try to enter the station across the street, our metrocards are rejected. We now have two options left: wait for 18 minutes and then take the train or walk. We go for the second option, but walking in the rain isn’t much fun. So as soon as the timeslot of 18 minutes is over, we take the subway again for the rest of the trip. After another short walk in the rain we finally reach Zabar’s, a true food-lover’s paradise. It all started as a typical Jewish deli, but today it sells gourmet food products from all over the world. It also has a section for kitchenware, tools and appliances upstairs. After browsing in all sections we leave the shop with a new peeler for veggies and fruit, two chocolate croissant and some dried pineapple slices. Then we take the subway back Downtown and have dinner at Katz’s, another famous New York deli. Most of you might know this place because of the famous fake-orgasm-scene in the movie When Harry met Sally, which was filmed here. We both take one of the specialties of the house, the waitress recommended to us: a big bowl of soup (Klaas: chicken, Franziska: matzo ball) and half a pastrami sandwich, followed by a piece of strawberry cheese cake shared between the two of us. Back at the hotel we reserve tickets for the 9/11 Memorial we want to visit tomorrow and for a walking tour across Harlem on Wednesday. After printing the tickets in the lobby, we have a coffee and a tea and go to bed.

• 05 November 2013 - 17:47

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hallo Franziska,

Wat fijn dat jullie die dunschiller hebben kunnen kopen, moet wel een hele bijzondere zijn geweest ;). Ook als je niet in de natuur wandelt kan je dus heel veel kilometers afleggen van museum naar museum. Jammer dat het OV daar niet zo makkelijk te vinden was. Van de honger zijn jullie in ieder geval ook niet omgekomen, goed dat je je af en toe kon inhouden, anders zag je er nu ook uit als een echte Amerikaan!

Groetjes, ik lees nog steeds mee hoor (niet in 3 talen).