Bright - Reisverslag uit Myrtleford, Australië van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu Bright - Reisverslag uit Myrtleford, Australië van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

Bright

Door: Franziska

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

16 November 2014 | Australië, Myrtleford

Bright, 14-11-2014
Beste mensen,
Na 3 geweldige dagen met onze vrienden David en Helen in Moama, zijn we gisteren weer verder getrokken naar Bright, een plaatsje in de Australische Alpen. We hebben hier voor 4 nachten een cabin gehuurd, want vanaf morgen is er regen en kou voorspeld. Ondanks dat de voorspellingen voor vandaag nog goed zijn en het ook nog lekker warm is, zijn we vandaag helaas aan ons huisje op de camping gekluisterd. Eigenlijk was het plan, om de bergen in te rijden en op de Bogong High Plains te gaan wandelen, maar helaas werd Klaas vannacht verschrikkelijk misselijk en loopt hij sindsdien tussen het bed en de wc heen en weer. De laatste uren gaat het gelukkig weer wat beter met hem, maar aan uitstapjes en zeker aan wandelen is vandaag helaas nog niet te denken. Hopelijk krijgen we daar de komende dagen nog wel gelegenheid voor. Aan de andere kant heb ik nu eindelijk eens tijd, om een wat uitvoeriger update voor de website te schrijven.
Zoals gezegd hebben we een fantastische tijd gehad bij Helen en David. Op onze eerste dag in Moama hebben zij ons meegenomen op een rondvaart door het Barmah Forrest National Park. Het park bestaat voor een groot deel uit een red gum forrest, een boomsoort, die goed tegen natte grond kan en dus veel op periodiek overstroomde gronden voorkomt, zoals in dit geval de oevers van de Murray River. Naast deze prachtige woudreuzen vindt men in dit park vooral heel veel vogels zoals eenden, aalscholvers, pelikanen en zelfs ijsvogels. Heelaas vindt onze rondvaart midden op de dag plaats en valt het aantal vogels daarom een beetje tegen. Maar mooi was het toch.
Op dag twee doen we het rustig aan. We komen pas laat ons nest uit en brengen de ochtend door met internetten, schrijven en luieren. Pas halverwege de middag gaan we weer op stap en bezoeken we Echuca, het stadje aan de tegenoverliggende kant van de Murray River in Victoria. Ooit was Echuca een belangrijke binnenhaven, waar goederen als wol en hout uit het binnenland per stoomradderboot naartoe gebracht werden, om hier op de trein overgeladen te worden voor het transport naar Melbourne. Veel van deze oude stoomboten zijn inmiddels gerestaureerd en liggen in de oude haven van Echuca afgemeerd. Met sommige kun je een korte rondvaart over de Murray River maken en dat is precies, wat wij hier gaan doen. Na de rondvaart op de PS Pevensey bekijken we nog het Echuca Port Discovery Centre, dat de geschiedenis van de oude haven vertelt.
Op dag 3 van ons verblijf bij David en Helen hebben we een heel bijzondere activiteit op het programma staan. We gaan namelijk met de Historic Car Club van Echuca op stap, waar onze gastheren lid van zijn. Uiteraard horen bij zo een club oude auto's en dus is al de rit naar onze bestemming een belevenis. Klaas mag naast David in de Austin Healey van begin 60er-jaren stappen, ik rij met Helen mee in een oude Toyota Corolla genoemd Fancy Nancy. Onze bestemming is een schapenboerderij net buiten Moama, die door een van de clubleden gerund wordt. John, de eigenaar van de boerderij, zal ons vandaag in de geheimen van de wolproductie invoeren en een demonstratie schaapscheren geven. Australischer kan haast niet en toch zullen niet veel toeristen dit te zien krijgen. Wij dus wel. Na deze interessante introductie krijgen morning tea in de scheerdershut gevolgd door een echte Aussie barbecue. 's Avonds nodigen we onze gastheren uit voor een lekker diner bij de Griek in Echuca en gaan daarna koffie drinken bij de Bowls Club. Clubs zijn hier big business en mensen zijn lang niet altijd lid van een club, omdat ze belangstelling hebben voor de daar beoefende sport, maar omdat je daar goed en redelijk goedkoop kunt eten en omdat je daar vrienden en bekende ontmoet. Naast bowlingbanen heeft de bowls club van Moama daarom verschillende restaurants, een feestzaal en zelfs een hal met 'pokies' (gokmachines).
Gisteren moesten we dus al weer afscheid nemen van onze Australische vrienden. Bij over 30 graden reden we door kurkdroge weilanden en korenvelden naar de bergen in het noordoosten van de Staat Victoria. Onderweg hebben we geluncht bij de Milawa Cheese Company. Uiteraard bestond onze lunch bij deze kaasmakerij uit een kaasproeverij met drie soorten huisgemaakte kaas, noten, fruit en brood. Heerlijk! Vervolgens reden we verder naar Bright, onze basis voor de komende dagen. Hiervandaan willen we de komende dagen de Victoriaanse Alpen gaan verkennen, een bergketen van rond de 2000m hoogte, waar je in de winter (juli, augustus) zelfs kunt skiën. Hopelijk is Klaas morgen weer zo ver hersteld en het weer nog goed genoeg, zodat we alsnog de bergen in kunnen.

PS: Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en gaat het wejer prima met Klaas. Jullie hoeven zich dus geen zorgen te maken. Alles gaat goed en we genieten volop. Helaas zullen we het echter de komende dagen weer zonder internet moeten doen. Dus voorlopig geen berichten van ons.

Liebe Freunde,
Es ist hier immer soviel los, dass ich leider noch nicht dazu gekommen bin, eine deutsche Version dieses Berichts zu schreiben. Ihr müsst Euch also noch etwas gedulden oder aber versuchen, aus der niederländischen Version schlau zu werden.
Herzliche Grüsse,
Fränzi und Klaas

• 16 November 2014 - 23:33

Anneke Ellérie:

Blij te lezen dat het met Klaas nu weer goed gaat! Hopelijk steekt hij het jou niet aan.
    Geniet van de verder vakantie!!

• 17 November 2014 - 12:55

HAns En Amanda:

Hoi Klaas en Franziska
    Wat een belevenissen allemaal, en ja schaap scheren is natuurlijk iets wat erg bij Australie past. Gelukkig dat Klaas weer opgeknapt is en jullie weer volop er tegenaan kunnen nu daar in de Alpen ben reuze benieuwd hoe die er daar uitzien, vast wel prachtig. Leuk dat je ook steeds een stukje geschiedenis verteld van wat jullie tegenkomen. Nou geniet nog maar lekker verder van alle moois daar.
    Groetjes van ons

• 17 November 2014 - 17:17

Corrie Westra:

Hoi Jongelui

Wat een geluksvogels zijn jullie om zoveel te zien. Dat is het mooie als je bij mensen uit de omgeving bent. Zo ging ik een keer met een jeep de Calanda op. Onze vrienden hebben daar ook schapen en moeten geregeld kijken of alles nog in orde is. Met een toeristische bus kom je daar niet.

Het 35 jarig jubileum van de club was in een woord geweldig, mooi opgemaakte schalen en heel erg lekker. Een gezellige middag en avond, we gingen pas om 20.30 lanzaam afscheid nemen van elkaar. Het was een behoorlijke opkomst.

s'Middags een zeer interresante uitleg over Leny Bider en haar broer, grondlegger van de Swissair.

Nu weten jullie ook weer wat, wens jullie nog een mooie tijd.

Groeten van Corrie en Simen

• 17 November 2014 - 21:38

Ada:

Wat vervelend dat Klaas ziek werd maar goed om te horen dat het alweer beter gaat. Wat leuk om te lezen hoe dat in Australië gaat met clubs. Dat het meer met goed en goedkoop eten en sociale contacten te maken heeft. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Jullie maken een geweldige reis, tot wanneer zijn jullie daar?
    Heel veel plezier verder en leuk om er over te lezen.
    Groetjes van Ada en Eiso

• 18 November 2014 - 02:55

Franziska En Klaas:

Hoi, hoi!
    Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Het gaat weer prima met Klaas en hij heeft mij niet besmet. Op dit moment zitten we even bij de Mac, om nog even de mail te checken, voor we naar Wilsons Promontory NP gaan. Daar blijven we 4 dagen en zullen het zonder internet moeten doen.
    We genieten dus nog steeds volop en hebben op dit moment maar een probleem: de vakantie is zoals altijd veel te kort! Donderdag over een week zitten we namelijk al weer in het vliegtuig naar huis. Time flies when you are having fun!
    Groetjes en tot de volgende keer,
    Franziska en Klaas