4 november 2009: Nederland - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu 4 november 2009: Nederland - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

4 november 2009: Nederland

Door: Franziska & Klaas

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

05 November 2009 | Nederland, Groningen

Zojuist heeft Cathay Pacific ons weer velig aan de grond gezet in Amsterdam. Er is een einde gekomen aan deze trektocht van 8 week Australië en een paar dagen Hong Kong.
De laatste week is werkelijk met zeven mijls laarzen voorbijgegaan, zoals we in onze vorige korte bericht al hebben aangegeven. De dagen in Sydney en Hong Kong waren te kort om een volledige indruk van de steden op te doen.
Bij aankomst in Sydney zijn we 's avonds vanuit het hostel nog even gewandeld naar Darling Harbour. Hier is het Sydney Convention & Entertainment Center. Rondom het bijgelegen havengebied is een uitgaansgebied met vele restaurant en cafés. Daarnaast is hier ook het Wildlife Park en Aquarium en een groot winkelcentrum “Harbourcity”. Met al dit vertier en de komst en vertrek van havenferry's en havencruises is het een gezellige drukte.
De tweede dag in Sydney zijn we begonnen met een rondwandeling in “The Rock's” een historische wijk gelegen aan de kop van de beroemde Harbourbridge. Het is een oude wijk, waaraan nog niet zoveel veranderd is in het kader van de stadvernieuwing. Na rijp beraad hebben we besloten de Harbourbridge Climb niet te doen. 200 Au$ pp werd ons toch te gortig en je mag dan niet eens zelf fotograferen. We hebben een pilaar van de brug beklommen. Dat gaat voor 9,50 $ en kun je knippen wat je wilt. We zijn daarna de brug overgelopen en hebben aan de andere kant de ferry bij het Luna Park genomen terug naar de overkant, naar Circular Quay. Dit is de plaats waar alle havenferry's naar de verschillende plaatsen in Sydney vertrekken. En het is vlakbij de Sydney Opera. Vanaf de ferry kun je die al mooi op de foto zetten. Het blijft een zeer apart gebouw. Direkt bij het operagebouw beginnen ook de Sydney Botanical Gardens. Zeer groot. We laten ons eerst in een toeristentreintje door het park rijden en lopen er daarna nog een flink stuk doorheen. We verlaten het park bij de New South Wales State Library. We bekijken daar de kaart van Australië zoals die door Abel Tasman is geproduceerd. In de hal van het gebouw is hij gereproduceerd in de vloer. Indiaas gegeten hebben we 's avonds in Kings Cross. Ook een uitgangswijk van Sydney, maar van heel andere allure dan Darling Harbour. Veel minder toeristisch, veel goedkoper, dus meer backpackers en Sydneysiders.
De derde dag in Sydney hebben we wat meer de outskirts van de stad bezocht. We nemen allereerst de bus naar Bondi Beach. Doordat het niet echt zonnig is, is het vrij rustig op het beroemde strand. Surfers zijn er wel. Misschien komt het door het weer, maar Bondi komt ons wat minder glamoureus over dan we van de plaatjes kennen. We rijden met de bus door naar Watson Bay en wandelen daar naar de kop van de monding van Sydney Harbour. We willen eigenlijk ook nog naar de overkant, naar Manly. Je moet dan echter eerst terug naar Circular Quay in het centrum en vervolgens weer uit naar Manly. Maar goed wat ferryvaartjes met uitzicht is nooit bezwaarlijk. Terug op Circular Quay voordat we uitvaren naar Manly hebben we nog tijd over om het Operagebouw van binnen te gaan bekijken. Zo krijg je een indruk van de zeer aparte constructie (buiten- en binnenkant staan eigenlijk los van elkaar) en de onmin met en rehabilitatie van de Deense architect Utzon. De ferry brengt ons aan het eind van de middag dan in Manly, waar we op Manly Beach nog eens naar de kunsten van de surfers staren. Het is al donker als we weer terugkeren naar de stad en kunnen zo een mooi blik werpen op het verlichte centrum.
De vierde dag verlaten we de stad voor een bezoek aan het Blue Mountains NP. We nemen de trein naar het toeristenplaatsje Katoomba. Vanaf hier is een hop-on-hop-off bus geregeld naar diverse punten in en bij het nationale park. Van hieruit kun je diverse uitzichtpunten en wandelingen ondernemen. Ondanks dat het vrij druk is, merk je daar weinig van zodra je begint te lopen. De meeste mensen blijven op de uitzichtspunten hangen. We doen 2 wandelingen met mooie uitzichten en fraaie watervalletjes. Aan het eind van de dag keren we met de trein naar Sydney terug..
Op onze laatste dag in Sydney moet er natuurlijk nog het één en ander geshopt worden. We gaan eerst naar de Paddy's Markets. Een soort van zwarte markt-achtig gebeuren met van alles en nog wat. Boven de markthallen ligt Market City, een outletshoppingcentre, waar alle grote merken wel een outlet hebben. We gaan daarna nog naar de buitenwijk Parramatta. Daar ligt Westfield,een gigantische mall. Het is zaterdag en het is hier erg druk. We willen met de ferry terug naar het centrum, maar hebben geen geluk. We zien nog bijna de acherkant van de boot en de komende anderhalf uur vertrekt er geen meer. We gaan dan maar terug met de Cityrail. Na het eten op Circular Quay varen we naar Darling Harbour en sluiten onze tijd in Sydney af met een waardig dessert in het Lindt (Zwitserse chocolade, lekker) café.
De volgende ochtend zitten we even na zessen alweer in de trein naar het vliegveld. Met de vlucht naar Hong Kong besluiten we ons verblijf van 56 dagen in Australië.
Waren we net een beetje gewend aan de drukte van Sydney, doet Hong Kong daar zeker nog twee schepjes bovenop. Wat gigantisch veel hoge woontorens en wat een gekrioel van verkeer en wegen. Ook grote contrasten. Soms het gevoel dat je midden in Azië bent, dan sla je de hoek om en sta je voor de Armani-winkel of welke grote naam dan ook.
Na de aankomst in ons hotel in de oude wijk Mongkok, gaan we naar Victoria Harbour, het havengebied tussen stadswijk Kowloon en Hong Kong Island. We lopen langs het havengebied over de vrije nieuwe Avenue Of The Stars, een Hollywood Boulevard van Aziatische sterren. En we bekijken natuurlijk de licht- en lasershow, die elke avond om 8 uur vanaf de kantoorgebouwen wordt gegeven.
De tweede dag in Hong Kong nemen we de starferry van Kowloon naar Hong Kong Island. Vanaf de ferrypier lopen we tussen de kantoorkolossen naar Hong Kong Park, een klein groen parkje tussen al dit betongeweld. Het heeft ook nog een behoorlijke vogelvolière, waar je op boomhoogte door kunt lopen en zo de vogels goed kunt zien. Vlak achter het park nemen we de Peaktram, die brengt ons naar een prachtig uitzicht over Hong Kong Island, Kowloon en het havengebied. We dalen weer af met de bus. Dat is 2 keer zo goedkoop en duurt 4 keer zolang.
Beneden nemen we dan zo'n oud dubbeldekstrammetje, die alleen nog op Hong Kong Island rijden. Na deze ervaring nemen we Central Midlevels Escalator, een enorme verzameling roltrappen achter elkaar. Zo leer je het hoogte verschil in Hong Kong goed kennen. Ze gaan namelijk alleen omhoog. Terug moet je lopen.
De laatste dag in deze stad slapen we eerst even uit. We vertrekken pas vannacht om half één, dus het wordt een lange dag. We checken onze bagage eerst in. Dat kan hier al op een metrostation in de buurt. We doen daarna een wandeltocht langs diverse straatmarkten. We starten op de vogeltjesmarkt, waar vogels in veel te kleine kooitjes verkocht worden. We bezoeken de bloemenmarkt, de (levende) vismarkt zowel voor aquarium als om op te eten, de groente- en fruitmarkt, de jademarkt en de van alles en nog wat markt. We eindigen de dag op de nachtmarkt, waar je alle designermerken nagemaakt en tegen afdingprijzen kunt kopen. Omdat de voeten niet meer zo willen, gaan we tegen negenen naar het vliegveld met de metro.
Daar eindigt dan deze vakantie en zet ons met beide benen weer terug in de Nederlandse werkelijkheid. De lengte van dit verhaal geeft al wel aan. Dat we een drukke laatste week hebben gehad. Gelukkig hebben we nog even een paar dagen voor dat het normale leven weer begint.....

Liebe Freunde,
Inzwischen sind wir wieder heil zuhause eingetroffen. Alle gefährlichen Bewohner des australischen Kontinents haben uns verschmäht: Krokodile, Schlangen, Spinnen, Quallen und selbst die Mücken waren nicht sonderlich interessiert an uns. Nur die allerkleinsten Bewohner dieses riesigen Kontinents haben beschlossen, uns nicht so sang- und klanglos nachhause gehen zu lassen, sondern ein rauschendes Abschiedsfest für uns zu organisieren. Ob es sich dabei um Bakterien oder Viren handelt wissen wir nicht. Jedenfalls fühlen sie sich in unseren Atemwegen pudelwohl und feiern dort eine ausgelassene Party. Bei Klaas begann das Fest bereits am letzten Tag in Sydney. Das Partyareal breitete sich in den letzten Tagen von der Kehle bis in die Nase und die Lungen aus. Zum Glück hielten sich die Käfer bei unserer Ankunft in Hongkong noch soweit zurück, dass wir die wegen der Schweinegrippe am Ausgang stehenden Beamten der Gesundheitsbehörde passieren konnten, ohne Verdacht zu erwecken. Gestern im Zug von Schiphol nach Groningen haben die kleinen Käfer dann beschlossen, dass das Partyareal bei Klaas zu klein sei und ein Teil von ihnen feiert seither bei mir fröhlich weiter. Vermutlich werden sie bei den kühlen und nassen Wetterverhältnissen hier in den Niederlanden noch eine Weile weiterfeiern, doch ich hoffe, dass wir bis zum Wochenende wieder einigermassen fit sind. Zum Glück hat keiner von uns beiden Fieber und wir hoffen deshalb, dass es bei einer gewöhnlichen Erkältung bleibt.
Doch nun sind wir Euch noch den Bericht über unsere letzte Reisewoche schuldig. Am Dienstag 27. Oktober sind wir – wie bereits gesagt – in Sydney eingetroffen. Von unserem sehr zentral gelegenen Hostel direkt beim Hauptbahnhof machten wir an diesem Abend noch einen kleinen Spaziergang durch Chinatown zum Darling Harbour. Im ehemaligen Hafengebiet legen heute nur noch Harbour Ferries und Rundfahrtbote an. Die alten Lagerhallen wurden durch moderne Wohnhäuser, Läden, Restaurants, Theater und Museen ersetzt. So ist ein gut besuchtes Ausgangsquartier entstanden
Am nächsten Morgen konnte unsere Entdeckungsreise durch die Stadt Sydney dann so richtig losgehen. Per Cityrail, wie das Stadtnetz der Züge genannt wird, fuhren wir in wenigen Minuten zum Circular Quay, der Hauptanlegestelle der Fähren, die im Hafen von Sydney verkehren. Zu Fuss entdeckten wir danach das Quartier 'the Rocks', einer der ältesten Stadtteile Sydneys. Von hier aus wurde die neue Kolonie durch britische Strafgefangene aufgebaut und besiedelt. Unser nächster Besichtigungstermin galt der berühmten Harbour Bridge, die the Rocks mit den nördlich des Hafens gelegenen Stadtteilen verbindet. Eine Besteigung des stählernen Bogens dieser Brücke konnten wir uns verklemmen. Das 3 ½-stündige Abenteuer kostet nämlich schlappe 180 Dollar (in der Dämmerung ist es noch teurer) und während der Besteigung ist das Mitnehmen jeglicher loser Gegenstände (auch Kameras) verboten. Stattdessen bestiegen wir einen der 4 Türme am Beginn bzw. am Ende der Brücke. Für 9.50 $ klettert man hier fast genau so hoch hinauf, hat fast die gleiche Aussicht und darf obendrein nach Herzenslust selbst fotografieren. Die Aussicht von hier oben auf den Hafen und auf das berühmte Opera House ist wirklich spektakulär. Im Anschluss an diese Kletterpartie wanderten wir über die Brücke nach Nordsydney und fuhren von dort mit der Fähre wieder zurück zum Circular Quay. Inzwischen war es bereits später Nachmittag geworden und es blieb uns gerade noch Zeit für eine Rundfahrt mit dem Touristenzüglein durch den botanischen Garten. Von dort ging es zu Fuss weiter zur State Library, wo im Fussboden der Eingangshalle eine Karte von Australien zu bewundern ist, so wie diese vor ca. 400 Jahren durch den niederländischen Entdecker Abel Tasman gezeichnet wurde. Zum Abendessen fuhren wir mit dem Zug ins Ausgangs- und Rotlichtviertel Kings Cross, wo wir in einem indischen Restaurant einen herrlichen Curry verspeisten. Das Wetter war den ganzen Tag schöner und wärmer als die Wetterprognose versprochen hatte.
Leider galt das Gleiche nicht für den nächsten Morgen. Bei eher trübem und kühlen Wetter mit ab und zu sogar ein paar Regentropfen machten wir uns auf, die Aussenquartiere Sydneys zu entdecken. Per Zug und Bus fuhren wir zur berühmten Bondi Beach, dem wohl bekanntesten Strand von Sydney. In Wirklichkeit ist dieser allerdings einiges kleiner und viel weniger chique, als wir uns das vorgestellt hatten. Doch vielleicht lag das auch am trüben Wetter. Nur einige ganz unzermürbare Surfer hatten sich an diesem Tag hier zum Training eingefunden. Wir fuhren schnell weiter in den Vorort Watson's Bay, der auf dem südlichen Kap liegt, das den Hafen von Sydney begrenzt. Dort machten wir eine kurze Rundwanderung über die eindrücklichen Klippen dieses Kaps. Eigentlich wollten wir am selben Tag auch noch das gegenüber auf dem nördlichen Kap gelegene Manly besuchen. Doch eine direkte Fährverbindung gibt es leider nicht. So nahmen wir erst wieder die Fähre zurück zum Circular Quay. Weil es erst früher Nachmittag war, beschlossen wir erst noch das Opernhaus von innen zu betrachten. Auf einer Führung durch dieses berühmte Gebäude erfuhren wir mehr über die Planung und den Bau des Opernhauses, dessen dänischer Architekt das Gebäude nie fertig gesehen hat, weil er wegen der stets höher werdenden Kosten noch vor der Fertigstellung entlassen wurde. Im Gebäude befinden sich 5 verschiedene Theater- und Konzertsäle, wobei der ganz aus Holz gefertigte Konzertsaal wirklich beeindruckend ist. Nach dieser interessanten Führung fuhren wir dann doch noch nach Manly, wo wir an der Manly Beach einigen äusserst begabten Surfern zuschauten. Am spektakulärsten war jedoch die Rückfahrt im Dunkeln, bei der die gesamte hell beleuchtete Skyline von Sydney an einem vorbeizieht.
Am Freitag verliessen wir die Stadt wieder für einen Tagesausflug in die Blue Mountains. Diese Bergkette ist von dichtem Eukalyptusurwald überzogen, der im Sonnenlicht oft bläulich schimmert. Statt wie die meisten Touristen mit einer voll durchorganisierten Bustour, besuchten wir die Blue Mountains mit dem Zug und dem Hop-on-hop-off-Bus. Vom Bahnhof Katoomba aus bringt der Bus die Leute zu allen wichtigen Aussichtspunkten und Attraktionen. Wir fuhren zum Echo Point, von wo aus man eine fantastische Aussicht auf die Three Sisters (drei Felssäulen am Rande eines tiefen Canyons) hat. Über den Giant Stairway stiegen wir über ca. 860 Treppenstufen ins Tal hinunter. Auf einem Höhenweg gleich unter den Felsen, die von hier aus senkrecht in die Höhe steigen, wanderten wir ca. 2 km zur Talstation einer Bergbahn, die uns in wenigen Minuten wieder nach oben brachte. Mit dem Bus fuhren wir dann einige Kilometer weiter zu einem weiteren Aussichtspunkt am Rande des Canyons. Von hier aus machten wir eine kurze Wanderung zu verschiedenen Aussichtspunkten entlang des Canyonrandes. Inzwischen war das schöne Wetter drohenden Gewitterwolken gewichen, doch zum Glück blieb es doch trocken und konnten wir ungestört durch Regen oder haufenweise Touristen das spektakuläre Panorama und die verschiedenen Wasserfälle geniessen, die sich hier in die Tiefe stürzen. Alles in allem wieder ein sehr schöner Tag.
Den letzten Tag in Sydney wollten wir vor allem eines: einkaufen! Dazu besuchten wir erst die in einer grossen Markthalle stattfindenden Paddy's Market. Hier kauft man Kleidung, Taschen, Schuhe, Souvenirs, aber auch Früchte und Gemüse für wenig Geld. Leider wurden wir jedoch nicht wirklich fündig. Klaas brauchte nämlich dringend neue Schuhe, weil seine total durchgelaufen sind. Da wir keine Lust hatten, um in einem der teuren Schuhgeschäfte des Zentrums nach Schuhen zu suchen, fuhren wir per Zug in den Vorort Paramatta, wo wir im K-mart der riesigen Westfield Mall fündig wurden. Leider hatten wir danach wieder weniger Glück. Der Fähre, die von Paramatta zurück zum Circular Quay fährt, konnten wir gerade noch hinterher winken und die nächste fuhr erst 1 ½ Stunden später wieder. Zum Glück fahren die Vorortszüge bedeutend öfter und so landeten wir ca. ¾ Stunden später wieder in der Innenstadt. Nach einem Abendessen in einem Café am Circular Quay schlossen wir unseren letzten Tag in Australien ab mit einer Bootsfahrt zum Darling Harbour und einer heissen Schokolade im Lindt Café!
Kurz nach 6 Uhr am Sonntagmorgen machten wir uns auf den Weg zum Flughafen. Mit einiger Verspätung startete unser Flugzeug um 9 Uhr zum 9-stündigen Flug nach Hongkong, wo wir um ca. 3 Uhr Nachmittags landeten. Per Zug und Taxi liessen wir uns anschliessend zu unserem Hotel im Stadtteil Mong Kok bringen. Dieses vorwiegend durch Chinesen bewohnte Viertel auf der Halbinsel Kowloon, bietet vor allem viele Einkaufsmöglichkeiten und Märkte für die lokale Bevölkerung. Touristen sind hier eher selten und mit Englisch kommt man nicht sehr weit.
Hongkong ist sowieso eine verrückte Stadt mit sehr vielen Gegensätzen. Auf der einen Seite hat man hier heruntergekommene Häuserschluchten mit abfallübersähten schmalen Gassen dazwischen und gleich daneben befindet sich ein moderner Hightechwolkenkratzer mit Läden von Armani und Gucci und an jeder Ecke einem Automaten, an dem man die Hände desinfizieren kann. Tradition und Moderne bestehen hier nebeneinander.
Hongkong hat eigentlich nur wenige echte Sehenswürdigkeiten. Dazu gehören die Standseilbahn zum Victoria Peak, von dem man eine wunderschöne Aussicht auf die Stadt hat, und die Star Ferries, Fähren die die Halbinsel Kowloon mit Hongkong Island verbinden. Natürlich durften beide in unserem Reiseprogramm nicht fehlen. Daneben haben wir einfach durch die Stadt treiben lassen. Am ersten Tag taten wir das auf Hongkong Island. Zu Fuss, per Tram, per Bus oder auf der längsten Rolltreppe der Welt (800m) liessen wir die Eindrücke auf uns einwirken.
Am zweiten Tag taten wir dasselbe in Kowloon, wo wir vor allem die verschiedenen Märkte besuchten: den Vogelmarkt, wo Singvögel in winzigen Käfigen gehandelt werden, den Goldfischmarkt mit seinen Fischen in durchsichtigen Plastiktüten, den Blumenmarkt, den Frauenmarkt, den Markt für Obst und Gemüse, den Fischmarkt, den Jademarkt etc. Es gibt kaum etwas, was man hier nicht kaufen könnte: Kochtöpfe so gross wie ein Kind werden hier ebenso verkauft wie Schlangen in Alkohol, getrocknete Tintenfische oder Regenschirme aus dem Automat. Eigentlich seltsam, dass wir in diesem kommerziellen Treiben nicht schwach geworden sind: Bis auf das obligate Hard Rock Café T-shirt für Klaas und ein Kühlschrankmagnet haben wir keine Souvenirs gekauft in Hongkong!
Gestern früh um 00.30 Uhr sind wir dann wieder ins Flugzeug gestiegen und gegen halb sieben morgens in Amsterdam gelandet. Per Zug und Taxi ging es dann nach Hause in unsere kalte Wohnung. Zum Glück haben Anneke und Alie für etwas Behaglichkeit gesorgt, in dem sie unsere Pflanzen wieder zurückgebracht haben. Auch der Kühlschrank war gefüllt und auf dem Tisch standen nicht nur ein sondern zwei Blumensträusse, um uns in den eigenen vier Wänden willkommen zu heissen. So macht das Ende einer so wunderbaren Reise schon fast wieder Spass! Vielen Dank!
So, das waren unsere Abenteuer in Australien. Vielleicht schreiben wir später noch einen Nachtrag, doch für heute mache ich Schluss.
Liebe Grüsse,
Fränzi & Klaas

Dear friends,
This will probably be one of the last messages about our big Australian adventure. Yesterday around noon we arrived back home in Groningen. We would have loved to stay longer in this great country, but unfortunately we have to go back to work soon. At least Klaas, as for me I have another month of free time to go.
The weather here is not very welcoming: it's grey and rainy outside and much cooler than it was in Sydney and Hongkong, the last two destinations of our trip.
In Sydney we tried to get used to the hustle and bustle of a big city again. After so many nights under the stars or in quiet country hotels, sleeping in a room with the noise of traffic, construction and drunken people coming through the walls wasn't easy.
During our 4 days in and around Sydney we visited many of the well known, but also some of the off the beaten track attractions this city has to offer. Of course we visited the two icons of Sydney: Harbour Bridge and the Sydney Opera House. For the sake of our wallet we resisted the temptation of doing a bridge climb and visited the Pylon Tower instead. The views from the top are fantastic and at 9,50$ much cheaper than the bridge climb (from 165 $). Walking accross the bridge to North Sydney is even cheaper and offers great views of CBD and the harbour as well. We usually bought a day-tripper giving us access to almost the whole public transport system at just 17 $ per person per day. So after our walk accross the bridge we were able to take the ferry back to Circular Quay (the central ferry terminal), which offered us yet another view of the bridge, CBD and the Opera House. Day-tripper also offers you some substantial discounts on some of the city's major attractions. So we have been doing a guided tour at the Sydney Opera House with 20 % discount. The famous Opera House is really a very special building. With its roof resembling sails or a swan it is still one of the worlds most famous buildings and therefore spectacular to see from the outside. But a guided tour through the inside of the building really makes even more interesting. You will learn more about the idea's and plans of its Danish designer, who had to resign before the building was finished and actually never saw the finished building with his own eyes. It also gives you the opportunity to marble at the magnificent wooden interior of the concert hall.
Beside the two icons described above we also visited the Botanical Gardens, Darling Harbour, the Rocks and the Abel Tasman Map in the NSW State Library. But we also travelled to some of the places outside the CBD area. We took the bus to Bondi Beach and watched the surfers doing their thing. We made a stroll vom Watson's Bay to the South Point of Sydney Harbour. We took the ferry out to Manly and watched the lights of the nightly skyline going by on the way back. And last but not least we made a day trip to the Blue Mountains. Unless most of the tourists who go there by bus we took the train to get there. From Katoomba Station we then went on on the hop-on-hop-off discovery bus. We really enjoyed this way of getting around, as it gave us the opportunity to get on and off the bus whereever we want. To get away from the crowds we made a few very nice walks both along and beyond the escarpment. The walks offered us countless beautiful views of the mountains, waterfalls and the rainforest surrounding us.
Our last day in Sydney was entirely dedicated to shopping. At the Paddy's Markets, at different souvenir shops in CBD as well as at the Westfield Mall in Paramatta we shopped for souvenirs as well as for a nieuw pair of sneekers for Klaas. After not being too succesful at the beginning of our shopping tour, we finally found everything we needed and finished the day with a nice dinner at Circular Quay, a ferry cruise to Darling Harbour and a hot chocolate at the Lindt Café (right Lindt, the famous Swiss chocolate brand!). A nice end to a great trip through a wonderful country!
In the early morning of Sunday 1st of November we were off to the airport in order to take our flight, which would take us to the last destination of our trip: Hong Kong.
Although Hong Kong doesn't have too many real tourist attractions, it is a really interesting city to visit. Mostly because East and West, tradition and modern life are meeting in this place. Sometimes there is not even one block lying between a traditional Chinese farmacy and an Armani designer shop. Foodstalls with seating on plastic furniture on the side walk is just as common as outlets of Mc Donalds of KFC. As means of transport you can use the ancient dubbeldecker trams, the british dubbeldecker busses, the small stuffed light busses or the modern and very fast trains of the MTR. Once you have been to Victoria Peak with the peak tram, made a cruise with the Star Ferry, had a look at the Symphony of Light (light and laser show on the office buildings on both sides of the harbour) and payed a visit to the Temple Street Night Markets, you have pretty much seen the mustsee sights of this city. After this it is all about soking up the atmosphere of this crazy city. We did that by walking through the streets of Hong Kong Island, by using different means of transport such as bus, tram, metro or even worlds longest escalator (800m) or by visiting the countless markets en shopping streets in Kowloon, which sell everything from pots as big as a teenager to birds and goldfish. We even found a vending machine at the metro station selling umbrellas! And soaking up the atmosphere is exactely what we did these last two days of our trip.
Yesterday at half past midnight we then took the plane which would take us to Amsterdam around half pas six in the morning. By train and taxi we arrived home about 4 hours later. Our great journey has definately come to an end. Luckily we made a lot of new friends on this trip and hopefully some day in the future we will be able to take another trip visiting at least some of them in their home country. Of course we would like to invite all of our new friends to come and visit us here in Groningen as well. You are always welcome to spend a few days with us!
Take care everyone!
Franziska & Klaas

• 05 November 2009 - 19:23

Fred Gobel@home .nl:

Wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt. Ik heb er van genoten. Moeilijk om weer de draad op te pakken naar het gewone leven, maar dan pak je de foto,s en verhalen en dan kun je er hopelijk weer tegen.

Nogmaals bedankt en tot ziens,

Akkie en Fred

• 05 November 2009 - 21:24

Agnes En Colinda:

Welkom thuis.
    We hebben genoten van jullie prachtige reisverslagen.
    Heerlijk om jullie te volgen, in dat prachtige land.
    En dan nu de foto's uitzoeken!! Hele klus altijd.
    Gaan jullie nog ergens foto's op zetten, zodat we die nog kunnen zien?
    Hopelijk kunnen jullie gauw weer wennen in Nederland. Het weer zit niet echt mee, maar ja, "That's The Netherlands".

Groetjes vanuit Hoofddorp

• 06 November 2009 - 20:52

Elsbeth En Jelko:

Hallo vakantiegangers. Welkom thuis! Heb pas vandaag dit laatste bericht gelezen - met zeer veel herkenning, daar ook wij door Hong Kong zwierven en al die marktjes bezocht hebben, die jullie noemen.Op de Peak was het bij ons erg mistig en windig, maar we zullen nog wel even met jullie daarover praten. het beste en goede gewenning thuis wensen jullie Jelko en Elsbeth.

• 08 November 2009 - 12:08

Rita:

Hoi Franziska, fijn dat jullie ook een mooie reis hebben gehad. En dat jullie toch genoten hebben van Kakadu. Tja, ik denk dat voor ons de overgang van Alice Springs waar het op dat moment zo'n 23 graden was naar Kakadu met een hoog in de 30 graden, gewoon te snel is gegaan en dat we daardoor erg veel last hadden van de warmte. Daardoor zijn we eigenlijk ook niet zo diep het park in gegaan. We zijn naar Gunlom geweest, wat we trouwens wel erg mooi vonden en naar Cooinda wat we eigenlijk veel te massaal vonden. Dat laatste en de hitte heeft ons toen naar Mary River Wetlands gebracht waar het ons toch ook tegenviel (erg vervallen en weinig water - wel véél krokodillen) zodat we al snel weer verder gingen. Litchfield vonden we daarentegen dan wel weer heel mooi en minder uitgestrekt.
    Als met al vond ik het toch een mooie reis, René die miste toch wel erg het wildlife. Hij had daar meer van verwacht.
    Groetjes Rita