Tweede helft Zwitserland / Zweite Hälfte Schweiz - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu Tweede helft Zwitserland / Zweite Hälfte Schweiz - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

Tweede helft Zwitserland / Zweite Hälfte Schweiz

Door: Franziska & Klaas

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

03 September 2008 | Nederland, Groningen

Beste vrienden,
Hier dan de beloofde tweede helft van het bericht over onze reis naar Zwitserland.
Zoals eerder gezegd hebben wij de tweede week van onze vakantie samen met mijn ouders op een camping in Rolle doorgebracht. De camping lag direct aan het Meer van Genève met een fantastisch uitzicht op de Franse Alpen tegenover. Bij mooi helder weer kon je zelfs de top van de Mont Blanc zien vanaf de camping. Het plaatsje Rolle ligt midden in de wijngaarden van de wijnregio La Côte. Ze maken daar werkelijk verrukkelijke wijnen en natuurlijk hebben we ze geproefd en ook een paar flessen mee naar huis genomen.
Stond onze eerste vakantieweek vooral in het teken van actie en wandelen, gingen we de tweede week meer ontspannen en genieten van de rust. Voor lange wandelingen was het sowieso te heet, want het weer was de hele week droog, zonnig en vooral heel warm. Maar een paar excursies hebben we natuurlijk ook hier gedaan. Zo hebben Klaas en ik een tochtje door de verschillende oude stadjes in de omgeving van Rolle gemaakt, zijn we gaan wandelen in een park met allemaal exotische boomsoorten van overal op deze aardbol en hebben we een bezoekje aan Genève gebracht.
Klaas en ik hebben de trein naar Genève genomen en daar alvast een rondrit met een toeristenbus langs de vele internationale organisaties zoals de VN en het Rode Kruis gedaan. Mijn ouders kwamen 's middags met de boot achteraan. Samen hebben we nog een ritje door de oude stad gedaan en vervolgens de kathedraal waar Johannes Calvijn ooit preekte van binnen bekeken. In een poging om toch nog een beetje sportief te zijn hebben we daarna de torens van de kathedraal beklommen. Hiervandaan heb je een schitterend uitzicht over de stad en het meer met zijn beroemde fontein in de haven. Tenslotte zijn we om half zeven met een oude stoomboot in ongeveer twee uur terug naar Rolle gevaren. Ondanks het feit dat dit de gourmet-boot was, kregen we behalve één sandwich voor ons vieren helaas niets te eten op de boot. Geserveerd werden tijdens de avondcruise namelijk alleen 5-gangen-menu's vanaf 85 frank per persoon. Dat vonden we toch een beetje te veel van het goede. Dus hebben we na terugkomst bij de kroeg van de camping nog even een patatje met kipnuggets genuttigd.
Op vrijdag tenslotte hebben we mijn Finse 'broer' Petri en zijn vriend Harri ontmoet. Voor diegenen die het nog niet weten, Petri was twintig jaar geleden een jaar als uitwisselingsstudent in mijn gezin en is sindsdien een beetje als een broer voor Toby en mij. Hij is van beroep zanger en was voor een paar concerten met het kamerkoor van Zürich in Zwitserland. Hierdoor konden we een ontmoeting met hem en Harri in Nyon regelen. Samen hebben we daar geluncht en het middeleeuwse stadje bekeken. Het was leuk hem weer te zien, maar vooral mooi, om eindelijk ook zijn nieuwe liefde Harri persoonlijk te leren kennen.
Na een schitterende midweek aan het meer van Genève keerden wij op zaterdag terug naar Niederweningen. Daar zijn we 's avonds nog samen met mijn ouders uit wezen eten en vervolgens op zondag terug naar Nederland gereden.
Helaas hebben we mijn broer en zijn gezin op zaterdag niet meer kunnen zien, want die waren met dit prachtige weer een weekendje de bergen in getrokken. Ze hebben natuurlijk groot gelijk, maar een beetje jammer was het wel, dat ik mijn petekind en de andere twee kleine rakkers voor onze terugreis niet nog weer kon zien. Maar gelukkig is mijn volgende reis naar Zwitserland in november al geboekt!
Wel, dat was het dus weer vanuit Groningen. Groetjes en tot de volgende reis,
Franziska & Klaas

Liebe Freunde,
Hier folgt dann endlich der Bericht über die zweite Hälfte unserer Schweizerreise.
Wie bereits erwähnt, fuhren wir am Montag zusammen mit meinen Eltern nach Rolle an den Genfersee. Dort stellten wir unser Zelt / Wohnwagen auf einen hübschen kleinen Camping direkt am Seeufer auf. Vom Campingplatz hatte man dann auch eine wunderschöne Aussicht über den See und die französischen Alpen am gegenüberliegenden Ufer. Bei schönem und klaren Wetter konnte man vom Campingplatz aus sogar die Spitze des Mont Blanc erspähen, doch meistens war es dafür leider etwas zu dunstig. Trotzdem hatten wir eine wunderschöne Woche, mit ausnahmslos trockenem, sonnigem und sehr warmem Wetter. Zu warm für lange Wanderungen fanden wir und gingen nach der ziemlich aktiven ersten Woche die zweite Woche etwas gemächlicher an. Ein paar Ausflüge haben wir aber doch gemacht. So haben wir die Weindörfer und Städtchen der Region La Côte entdeckt, das Arboretum in Aubonne durchwandert und auch ein ganztägiger Ausflug nach Genf durfte natürlich nicht fehlen. Klaas und ich fuhren bereits am Morgen mit dem Zug voraus und machten in Genf eine Stadtrundfahrt entlang der vielen internationalen Organisationen wie der UNO und dem Roten Kreuz. Nach einem einfachen Lunch in einem Restaurant am See holten wir meine Eltern am Quai du Mont Blanc ab, die uns mit dem Schiff hinterher gereist waren. Zusammen fuhren wir mit dem Touristenzüglein durch die Altstadt und kletterten anschliessend zur Kathedrale hinauf, in der einst Calvin predigte. Diese Kirche besitzt vor allem wunderschöne Glasfenster, aber auch den fantastischen Ausblick von einem der Türme sollte man sich sicher nicht entgehen lassen. Von dort oben liegt einem die ganze Stadt zu Füssen und man hat eine wunderschöne Aussicht auf den See und das Wahrzeichen Genfs den 'Jet d'Eau'. Um halb 7 Uhr abends bestiegen wir schliesslich das alte Dampfschiff 'Savoye', das uns in ca. 2 Stunden zurück nach Rolle bringen sollte. Unser Plan war, auf dem Schiff etwas kleines zu essen. Doch daraus wurde leider nichts und das obwohl wir uns auf dem Gourmet-Schiff befanden. Angeboten wurde nur ein 5-gängiges Luxusmenue mit einem Minimumpreis von 85 Franken. Das fanden wir dann doch etwas zuviel des Guten und so mussten wir uns zu viert das letzte noch erhältliche Sandwich teilen. Glücklicherweise war die Beiz des Campingplatzes bei unserer Rückkehr noch offen und bekamen wir schlussendlich doch noch etwas anständiges und bezahlbares in den Magen.
Am Freitag schliesslich trafen wir uns mit Petri und seinem Freund Harri in Nyon. Petri hatten wir schon an Nelias Taufe gesehen und gehört, denn er verschönerte mit seinem Gesang den Gottesdienst. Petri ist wieder einmal für ein paar Wochen in der Schweiz, wo er mit dem Kammerchor Zürich verschiedene Konzerte bestreitet. Harri, sein neuer Lebenspartner, besuchte ihn für vier Tage und so bekamen wir bei unserem Treffen in Nyon endlich die Gelegenheit, ihn persönlich kennen zu lernen. Zu sechst genossen wir ein herrliches Mittagessen zusammen und schlenderten anschliessend noch gemütlich durch die Gässchen dieses alten Städtchens.
Am Samstag hiess es dann schon wieder alles einpacken und zurückfahren nach Niederweningen. Abends luden wir meine Eltern zum Essen ein und genossen einen herrlichen Abend im Restaurant Kreuz. Am Sonntagmorgen luden wir unser ganzes Gepäck wieder ins Auto und fuhren ohne grössere Verzögerungen zurück nach Groningen. Leider hatten wir nach unserem Aufenthalt am Genfersee keine Gelegenheit mehr, Toby, Niggi und die Kinder nochmals aufzusuchen. Diese nutzten nämlich das schöne Wetter für ein Wochenendausflug in die Berge. Schade, aber natürlich haben wir vollstes Verständnis dafür. Und die nächsten Ferien in der Schweiz sind ja bereits wieder gebucht. Ende November fahre ich erneut für eine Woche auf Familienbesuch in die Schweiz.
Gut das wärs wieder fürs Erste. Wir melden uns wieder, wenn wir unsere nächste grössere Reise unternehmen.
Bis dann herzliche Grüsse aus einem herbstlich anmutenden Groningen,
Fränzi & Klaas

• 07 September 2008 - 14:33

A&C Te H.:

Hoi, hoi.......

Leuk jullie laatste verhaaltje van Zwitserland te lezen.
    heerlijk gekampeerd, mooi weer, leuke ontmoetingen etc.
    Jullie hebben leuke dingen gedaan.
    Lijkt me een prachtig land.
    Je moet er prachtige wandelingen kunnen maken.
    Een oud collega van Colinda gaat elk jaar naar Zwitserland. Kamperen en dagwandeltochten maken.
    Rugzakje gevuld met eten en drinken. Heerlijk toch.
    Leuk trouwens dat jullie Harri en Petri hebben ontmoet. Heerlijk ouwe koeien uit de sloot halen. Geweldig toch.

Lekker zeg dat jullie volgende reis in november al weer gepland staat naar Zwitserland.
    Vakantie of familie uitjes/feestjes?

Wederom groetjes van ons uit Hoofddorp

• 07 September 2008 - 14:46

Franziska & Klaas:

Volgende keer wordt het lekker familie en vrienden opzoeken. Ik ga trouwens alleen, want Klaas bewaart zijn verlof liever voor onze grote reis naar Australië volgend jaar.
    Hebben jullie trouwens al concrete plannen voor de volgende Canadareis?
    Groetjes,
    Franziska