Halls Gap - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu Halls Gap - Reisverslag uit Halls Gap, Australië van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

Halls Gap

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

05 November 2014 | Australië, Halls Gap

Dear friends,
We promised you to update our travel log at least once a week, but more than a week has passed since our departure and you haven't heard from us yet. Don't worry, we are doing just fine, enjoying ourselves very much. But we are just far too busy sightseeing to update this log regularly. On top of that most of our accommodations so far didn't have an internet connection. That's why we decided to leave the English version of the log for what it is and write a detailled trip report in English, once we are back home again. So we hope you'll understand and are willing to be patient.
Cheers from Australia,
Franziska & Klaas

Cape Otway, 31 oktober
We zijn inmiddels 10 dagen onderweg in Australië. We zijn zo druk bezig, dat we geen tijd hebben het blog bij te werken. Bovendien is internettoegang ook niet overal aanwezig.
In Melbourne zijn we van het vliegveld gehaald door onze vrienden Helen en David. We waren zo snel door de immigratie en douane, dat ze er nog maar net waren. Ze hebben ons ondergebracht bij Sally, de zus van Helen, die in Richmond, een voorstad van Melbourne, woont. We lopen daarna via de prachtige Botanical Gardens de stad in. We bezoeken het Shrine of Remembrance, voor de gevalllenen in de oorlogen. Vanaf het balkon heb je al een leuk uitzicht op de stad. We nemen daarna de gratis tram nr 35, die een rondje door de stad maakt. Leuk tochtje, maar de jetlag eist zijn tol: we zitten te knikkebollen. Met de tram keren we daarom terug naar Richmond en eten bij de Vietnamees.
Op onze tweede dag doen we met Helen en David de Free Walking Tour door het centrum van Melbourne. De gids voert ons in het eerste gedeelte langs diverse gebouwen van de stad.We starten bij de Library, gaan langs o.a. de oude gevangenis (bekend van Ned Kelly, de Australische Robin Hood) en Royal Exhibition Hall. Het tweede gedeelte gaat door de stegen van de stad, waarin veel 'street art' te vinden is. Wild beschilderde muren met tussenin veel barretjes en restaurants. We eindigen aan de oevers van de Yarra. We nemen gezamenlijk nog een boottripje op de rivier. Vanaf de boot zien we de verschillende stadions van Melbourne, bekend van de OS 1956 en van de Melbourne Open. Daarnaast is er veel nieuwbouw op de Yarra-oevers, die de oude pakhuizen en docks aan het vervangen is. Nadat we onze huurauto hebben opgehaald, gaan we naar Bernard, de vriend van Sally. Zij beide hebben ons een prima diner bereid.
De volgende ochtend laden we onze auto in en nemen we voorlopig afscheid van Helen en David. Halverwege onze trip zien we ze terug in hun eigen woonplaats. Wij gaan op weg naar Geelong, aan de kust. We wandelen daar een stuk langs de mooi aangelegde boulevard. We doen alvast wat inkopen voor het avondeten. Daarna begint onze tocht langs de Great Ocean Road. De komende dagen bevinden onze stops zich voornamelijk langs deze kronkelende weg langs de kust. Prachtige uitzichten over het kustgebied met rotsen, zandstrandjes en rollende golven. De eerste dag op deze roadtrip eindigt in Lorne. We overnachten in een cabin aan een inlet.
De tweede dag beginnen we met de watervallen van Erskine Falls, een stukje landinwaarts. Daarna rijden we naar Teddy's Lookout, maar voor we daar arriveren, spotten we (dankzij een attente Australiër) onze eerste 'wilde' koalabeer.
De tweede set watervallen, die we bezoeken zijn de Sheoak Falls. Een leuke wandeling, maar het wordt broeierig. We rijden daarna naar Kennett River. Hier vallen meer Koala's te spotten. We wandelen een stuk langs de weg. Eerst zien we niks, maar later vallen er toch nog verschillende te zien hoog in de bomen. Bij het terugwandelen naar de auto, blijkt er ook nog een vlak bij de parkeerplaats te zitten en ook nog vrij laag. We rijden door naar Apollo Bay en kopen daar wat kaartjes en postzegels. Australia Post weet ook van tarieven: $ 2,75 per postzegel voor Europa. In Mait's Rest kort na Apollo Bay doen we nog een korte wandeling door het regenwoud met flink wat boomreuzen. We eindigen op onze kampeerplaats voor de komende 2 nachten Bimbi Park op Cape Otway.
Na de eerste stormachtige nacht staat ons tentje nog overeind. We besluiten naar de kust te gaan en worden op het strand zo'n beetje gezandstraald. Cape Otway Lighthouse laten we linksliggen, maar genieten wel van de woeste golven. De regen verjaagd ons dan toch een beetje van de kust. Tijd dus voor wat watervallen. We rijden een stuk naar Triplet Falls. We maken hier een rondwandeling.
Na de tweede nacht op de camping breken we de boel weer op en gaan verder op de Great Ocean Road. We starten de dag met korte wandelingen naar Hopetoun Falls and Beauchamp Falls. Vervolgens lunchen we bij Yatsies in Lavers Hill. We eten allebei een pie. We stoppen daarna bij Melba Gully en maken nog een wandeling door regenwoudgebied. We rijden verder naar ons volgende hotel, want dat is direct bij het bekendste punt van de Great Ocean Road: The Twelve Apostles. We bezoeken de site nog even als de zon al aan het ondergaan is en besluiten gelijk dat het bij zonsopgang waarschijnlijk nog mooier is. Dus staan we er de volgende ochtend om 6.30 uur weer (en we zijn niet de enigen!). Weliswaar staan er geen 12 rotsen in zee meer, maar het geweld van het water om deze steenkolossen is zeker mooi.
We ontbijten daarna en gaan op pad naar Loch Ard Gorge. Ook hier beukt de zee weer stevig op de kust en op rotseilanden daarvoor. De naam is van het schip, dat hier in 1878 is vergaan. Een van de velen, want het heet hier "shipwreck coast". We stoppen nog bij verschillende uitzichtpunten aan zee en rijden dan door naar Warrnambool. We eten 's avonds pubstyle in het oude Victoria Hotel.
Vanaf Warrnambool rijden we nog een klein stukje langs de kust naar het Tower Hill Reserve, een oude gedoofde vulkaankrater met veel wild. We zien hier onze eerste emoes, de Australische versie van de struisvogel. Even verderop bezoeken we nog het stadje Port Fairy voor we de kust voorlopig verlaten en landinwaarts trekken.
We rijden net Penhurst binnen als de wereld hier tot stilstand komt voor de 'Melbourne Cup', de belangrijkste paardenrace van Australië. We horen op de radio, dat de race gewonnen wordt door het Duitse paard Protectionist. Moet je natuurlijk weten als je hier wilt meepraten.
Later in de middag arriveren we op onze uitvalsbasis voor de komende 3 dagen in de Grampians, camping Halls Gap Lakeside Tourist Park. Omdat het eigenaarsechtpaar half Nederlands is, krijgen Nederlanders hier 10% korting.
De Grampians is een berggebied midden in Victoria. Na de eerste nacht en een bezoek aan het visitorcenter gaan we er dan ook op uit om te gaan stappen en te genieten van de uitzichten. Eerst hebben we de Pinnacle walk gedaan, een stevige wandeling van zo'n 2,5 uur. Vanaf de Pinnacle heb je een mooi uitzicht over het dal van Halls Gap en het stuwmeer Bellfield. In de middag doen we nog wat kleinere wandelingen voor we terugkeren naar de camping.

Liebe Freunde,
Eigentlich hatten wir Euch ja versprochen, diese Webseite einmal pro Woche auf den neusten Stand zu bringen. Leider ist uns das aus verschiedenen Gründen bisher nicht gelungen. Zum einen haben wir lange nicht überall einen Internetzugang und zum anderen sind wir einfach viel zu beschäftigt, um zum Schreiben zu kommen. Ich werde mich darum auch jetzt auf eine kurze Zusammenfassung der letzten 1 1/2 Wochen beschränken. Eine ausführliche Version unseres Reiseberichts schreibe ich dann, wenn wir wieder zuhause sind.
Doch nun zu unseren bisherigen Erlebnissen. Nach einer wenig ereignisreichen Flugreise kamen wir am Morgen des 28. Oktobers in Melbourne an. Dort wurden wir bereits von unseren australischen Freunden Helen und David erwartet und zu Helens Schwester Sally, unserer Gastgeberin in Melbourne, gefahren. Es folgten zwei tolle, bis zum Rand mit Stadtbesichtigungen und Dinners mit unseren Gastgebern gefüllte Tage in Melbourne. Wir besuchten unter anderem den botanischen Garten, das Kriegsdenkmal Shrine of Rememberance und natürlich das hypermoderne Kunst- und Kulturzentrum am Federation Square. Auch machten wir eine Stadtführung mit I AM FREE TOURS, bei der wir auch die chiquen Einkaufspassagen und die mit Streetart verzierten und mit kleinen Läden und Cafés besetzten Laneways (Gässchen) zu sehen bekamen.
Nach zwei Tagen in Melbourne verliessen wir die Stadt und wendeten uns der Küste im Südwesten Victorias zu. Hier verläuft die berühmte Great Ocean Road (GOR) entlang der Steilküste mit ihren wunderlichen Felsformationen und dem zum Teil bis an die Küste reichenden Regenwald. Natürlich besuchten wir hier die bekannten Highlights wie zum Beispiel die 12 Apostles, kleine Felsinseln im Meer, doch machten wir auch zahlreiche Wanderungen zu verschiedenen im Regenwald versteckten Wasserfällen. Zudem begneten wir an der Küste auch zum ersten Mal dem wohl berühmtesten Bewohner Australiens, nämlich dem Koala. Wir haben diese Tage an der Küste genossen, auch wenn sich das Wetter nicht immer von seiner besten Seite zeigte. Wir hatten ein paar schöne und heisse Tage mit bis zu 30 Grad, aber auch ein paar kühle, stürmische Tage mit viel Wind, Regen und sogar Hagel. Doch unser kleines Zelt hat zum Glück auch das überstanden.
Gestern haben wir die Küste nun wieder hinter uns gelassen und sind nach Norden zur Bergkette der Grampians gereist. Hier wollen wir die kommenden Tage wandern und das lokale Wildlife beobachten. Mit dem Wild steht es übrigens gut, denn die Kakadus und Kängurus besuchen uns hier morgens und abends auf dem Campingplatz.
So das wärs fürs Erste. Bis zum nächsten Mal! Grüessli,
Fränzi und Klaas

• 05 November 2014 - 10:53

Carry:

Hoi Franziska en Klaas,

Ook ik ben nu 'meelezer' en ook dat is erg leuk. Ik probeer Marcel over te halen ook dit deel van Oz te gaan verkennen en dat gaat met jullie verslag waarschijnlijk best lukken...hebben nog steeds heimwee ;-)
    Geniet ervan!!!

Groetjes,
    Carry

• 05 November 2014 - 15:57

Amanda:

Hallo Franziska en Klaas
    Zo te lezen al weer erg veel mogen bekijken, de watervallen zijn vast prachtig , we zijn dan ook benieuwd straks naar jullie fotos. En leuk dat je al wat wild ziet, dat is altijd mooi meegenomen. We blijven jullie volgen. Maar lekker genieten gaat voor natuurlijk. En niet vergeten vooral links houden he.
    Groetjes van ons

• 06 November 2014 - 11:09

Ellien Van Der Kooij:

Hey Aussies,

Leuk om jullie verslag te lezen. Jullie hebben het gelukkig ontzettend druk en genieten volop. Altijd leuk om wild te spotten, hoop dat jullie nog veel beestjes zullen zien. Misschien binnenkort wat kangaroes en Joeyies? Geniet van dit prachtige land en ik ben zeer benieuwd naar de volgende update.

Enjoy!!!!
    Ellien

• 06 November 2014 - 11:21

Gea:

Hallo Franziska en Klaas
    Wauw wat hebben jullie al weer erg veel mogen bewonderen: de watervallen zijn en zelfs wilde dieren. Heel mooi allemaal. Ik ben erg benieuwd naar jullie fotos. Blijf genieten en zie uit naar julllie volgende update.
    Groetjes vanuit Groningen.
    Gea

• 07 November 2014 - 11:29

Margreet:

Hallo Franziska en Klaas,
    Hebben jullie ook koala's gezien in het Bimbipark? Bij ons zat er één in de boom boven onze camper.
    Net als de vorige schrijvers zijn we ook erg benieuwd naar jullie foto's. Zoals gebruikelijk zal dat wel genieten zijn.
    Groeten vanuit het herfstige land Nederland,
    Sjef en Margreet.

• 10 November 2014 - 10:13

Franziska & Klaas :

Beste allemaal,
    Hartelijk dank voor jullie reacties. Inmiddels hebben we al heel wat van de dieren op onze bucket list gezien: koala's, kangoeroes, emoes, kookaburra's, verschillende andere kleurrijke vogels en zelfs een echidna (soort grote egel). Alleen de wombat en het vogelbekdier hebben we helaas nog niet kunnen spotten. Omdat het hier voorjaar is, kon ik me ook helemaal uitleven op het fotograferen van bloemen, een grote passie van mij. We zullen binnenkort een paar foto's uploaden.
    Groetjes uit een lekker warm Moama,
    Franziska en Klaas