Moama 11-11-2014 - Reisverslag uit Moama, Australië van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu Moama 11-11-2014 - Reisverslag uit Moama, Australië van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

Moama 11-11-2014

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

11 November 2014 | Australië, Moama

We zijn bij onze vrienden Helen en David Henderson in Moama aangekomen.
Na ons laatste bericht hebben we bergen van de Grampians verlaten en zijn doorgereisd naar Ballarat. Dat ligt weer wat verder het binnenland van Victoria in en dichter bij Melbourne. Ballarat is een goudzoekersstadje, waar ook heden ten dage nog een goudmijn in de buurt is. Weliswaar gebeurt dat nu op veel grotere diepte en met moderne middelen dan vroeger. Halverwege de 19e eeuw gebruikte men in eerste instantie pikhouweel en de goudpan. In Ballarat ligt het openluchtmuseum Sovereign Hill, waarin het 'oude' Ballarat wordt nagebootst in twee gedeeltes. Het stadje in aanvang met niet veel meer als canvastenten en zelf gegraven mijnschachten. Het tweede gedeelte bevat meer de 'booming' ontwikkeling daarna met (houten) huizen, winkels, hotels en de start van de professionele mijnbouw. We gaan zelfs rondwandelen in de oude mijnschachten om te zien hoe toen het goud gewonnen werd.
Ook in het centrum van Ballarat zijn nog verschillende oude gebouwen uit de goudzoekersperiode terug te vinden.
De eerste avond in Ballarat bezoeken we ook nog de show die 's avonds gegeven wordt in het openluchtmuseum "Blood on the Southern Cross". In een geluid-en lichtshow beschrijft men de opstand van de mijnwerkers tegen de gehate belasting op de gouddelversvergunning, die werd ingevoerd door de overheid. De strijd wordt bloedig neergeslagen, maar wordt als belangrijke bijdrage gezien aan het ontstaan van de democratie in Australie.
We verlaten Ballarat zondag en gaan verder noordwaarts. Op weg naar Moama maken we eerst een stop in Maldon, een dorp waar de huizen uit de 19e eeuw goed bewaart zijn gebleven. Aan de hand van een beschrijving van het toeristenbureau wandelen we rond langs de oude huizen van rond 1850-1900. We treffen het, want er is ook nog een zondagsmarktje gaande.
Daarna rijden we naar Bendigo, een wat grotere plaats. Ook een oud goudstadje. We nemen hier het oude toeristentrammetje, dat door het centrum boemelt en tekst en uitleg geeft bij de omgeving.
Het wordt tijd om door te rijden naar Moama, waar we worden verwelkomt door de Hendersons. De komende 4 nachten vinden we bij hen onderdak

Moama, 11. November 2014

Liebe Freunde,
Seit unserem letzten Bericht ist schon wieder eine Woche vergangen. Während unseres Aufenthalts in den Grampians haben wir wie geplant verschiedene Wanderungen unternommen. Vor allem die Wanderung zum sogenannten 'Pinnacle', einer Felskanzel hoch über dem Tal, in dem Halls Gap liegt, war wunderschön und eindrücklich. Unterwegs kommt man an skurrill geformten Felsformationen und blühenden Wildblumen vorbei und die Aussicht vom Pinnacle ist wirklich fantastisch. Auch unser Ausflug zu den MacKenzie-Wasserfällen war wunderschön, obwohl die Umgebung der Fälle durch den Waldbrand im Januar 2014 beinahe gänzlich zerstört wurde. Es ist wirklich erstaunlich, wie schnell sich die Natur hier von der Katastrophe erholt hat. Total verkohlte Baumstämme haben schon wieder überall grüne Sprösslinge und zwischen den Stämmen schiessen überall Wildblumen in den prächtigsten Farben und Formen in die Höhe. Meine Kamera klickt dann auch beinahe non-stop. Neben ganz vielen Kängurus und grossen Schwärmen Kakadus sehen wir in den Grampians auch unser erstes Echidna (Ameisenigel), ein äusserst scheues und darum schwer zu beobachtendes Tier.
Mit etwas Wehmut lassen wir die Grampians schliesslich hinter uns und fahren ostwärts in die Goldfields-Region. Hier begann ca. 1850, nachdem hier das erste Gold gefunden wurde, einer der grössten Goldrushs aller Zeiten. Überreste dieser Zeit sind hier noch überall zu finden, in der Form alter Minenschächte, zurückgelassenen Maschinen und alten Fabriksruinen. Auch heute wird hier noch nach Gold gesucht, allerdings auf ca. 1 km Tiefe. In Ballarat besuchen wir das ausgezeichnete Freilichtmuseum Sovereign Hill, in dem das Leben einer Stadt zur Zeit des Goldrausches nachgespielt wird. Auf dem Weg zu unseren Freunden Helen und David hier in Moama haben wir auch noch die ehemaligen Minenstädtchen Maldon und Bendigo besucht. Vor allem Maldon besteht noch praktisch komplett aus Gebäuden, die während oder kurz nach dem Goldrausch gebaut wurden. Auch Bendigo hat noch viele beeindruckende und viel zu gross wirkende öffentliche Gebäude, die durch die Goldfunde finanziert wurden. Wir machen hier eine Stadtrundfahrt mit dem historischen Tram auf einer der ersten elektrischen Tramlinien Australiens.
Seit vorgestern Abend sind wir nun bei Helen und David einquartiert und werden nach Strich und Faden verwöhnt. Gestern haben wir eine Bootsrundfahrt durch den Barmah Nationalpark gemacht, durch einen der grössten Red-Gum-Wälder der Welt. Nur schade, dass die Rundfahrt erst mittags stattfand und wir darum etwas weniger Vögel sahen, als wir uns erhofft hatten. Heute haben wir dann den alten Hafen von Echuca besucht und eine Fahrt mit einem alten Dampfer auf dem Murray River gemacht. Bevor hier Strassen gebaut wurden, war der Murray eine wichtige Verkehrsader und Echuca einer der bedeutensten Verkehrsknotenpunkte des Landes. Güter wie Wolle und Holz wurden auf dem Fluss nach Echuca gebracht und dort auf die Eisenbahn nach Melbourne verladen. Heute ist Echuca das Paddlesteamer-Capital of the World und ein Paradies für Liebhaber dieser alten Raddampfer.

• 11 November 2014 - 22:15

Franziska & Klaas :

Beste mensen,
    We hadden jullie bij ons vorige verslag wat foto's beloofd. Dat gaat echter nog een tijdje duren, want met de relatief trage internetverbinding hier gaat ons dat niet lukken. We vragen dus nog even een beetje geduld van jullie.
    Groetjes en tot mails,
    Franziska en Klaas

Liebe Freunde und Verwandte,
    Eigentlich wollten wir auf dieser Seite längst ein paar unserer inzwischen über 700 Fotos publizieren, doch das wird leider noch etwas dauern. Unsere Internetverbindung ist einfach zu langsam, um grössere Bilder ins Netz zu stellen und ein Programm, um die Bilder kleiner zu machen, haben wir im Moment nicht. Wir bitten Euch darum noch um etwas Geduld.
    Einstweilen ganz liebe Grüsse und bis zum nächsten Mal,
    Fränzi und Klaas

• 13 November 2014 - 22:46

Ellien:

Het is jullie vergeven hoor, we zullen wat langer geduld moeten hebben voor de foto's ons bereiken. Afstand is natuurlijk best groot..... Traag internet is zo frustrerend. Lekker vakantievieren zou ik zeggen, geniet van het samenzijn met jullie vrienden en misschien vinden jullie nog wel de pot met goud na het bestuderen van al die goudstadjes.

Groetjes en tot lees,
    Ellien