In 1/2 year we will be back home! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu In 1/2 year we will be back home! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

In 1/2 year we will be back home!

Door: Franziska & Klaas

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

05 Mei 2009 | Nederland, Groningen

Hi everybody,

While still preparing for our grand trip to Australia in September I just realized, that in half a year's time our trip will be over and we will be back home again. Time really passes fast.
Since our last post we have made some more arrangements for our trip. We bought a new camera with a better zoom lens, we booked a room in the Sydney Central YHA and we bought a few chapters of the digital edition of the Lonely planet guides Queensland and Central Australia.
Unfortunately the situation at work isn't getting any better. On the 1 April this year TNT lost its last monopoly on the Dutch postal market, which means the market is now wide open for competitors such as Sandd and DHL. These companies mostly work with students, housewifes and retired people and are therefore a lot cheaper than TNT, which has a lot of fulltime mailmen who have to support a family from their wages. Because TNT is so expensive it looses a lot of clients to its competitors. That's why TNT suggested to make us cheaper by cutting down the wages of the mailmen by 15 %. In return TNT would guarantee our jobs for 3 more years. Most of us mailmen can't live with such a substantial wage loss and therefore the unions recently turned down the proposal made by TNT. But that means our future in this company has become very uncertain. TNT actually threatens to fire about half of its current mailmen within the coming 3 years.
But whatever happens one thing is for sure: We will travel to Australia in September and we will enjoy every minute of it! After all it might be our last big trip for some time.

See you next time!

Hallo Ihr Lieben!

Während wir noch mitten in den Vorbereitungen für unsere Australienreise stecken, musste ich heute mit Schrecken feststellen, dass unsere Reise heute in einem halben Jahr bereits wieder hinter uns liegen wird. Wie schnell die Zeit doch vergeht!
Natürlich sind die Vorbereitungen seit unserem letzten Bericht weitergegangen. So haben wir unter anderem eine neue Digitalkamera mit einem besseren Zoom gekauft und ein Zimmer in der Jugendherberge in Sydney reserviert. Ausserdem haben wir uns ein paar digitale Kapitel aus den Lonely Planets Queensland und Central Australia auf das Netbook heruntergeladen. Daneben durchforste ich immer noch fleissig das Internet nach interessanten Tips für unsere Reise. Es soll schliesslich eine unvergessliche Traumreise werden!
Und wer weiss, vielleicht ist dies vorläufig unsere letzte grössere Reise! Unsere Arbeitsplätze bei TNT Post werden nämlich leider immer unsicherer. Am 1. April hat TNT sein letztes Monopol auf dem niederländischen Markt verloren. Ab diesem Datum dürfen auch all unsere Konkurrenten Briefe unter 50 g transportieren. Um gegen unsere Konkurrenten aufkommen zu können, muss TNT billiger werden. Da inzwischen alle Massnahmen, die Arbeit noch effizienter zu machen, langsam ausgeschöpft sind, will TNT die Kosten durch Senkung der Löhne und Stellenabbau drücken. Der Vorschlag, der den Gewerkschaftsmitgliedern vor ein paar Wochen vom Arbeitgeber unterbreitet wurde, war 15 % Lohnsenkung und dafür eine Garantie aller Arbeitsplätze für die kommenden 3 Jahre. Da viele unserer Mitarbeiter eine Familie unterhalten müssen und darum nicht mit 15 % weniger Lohn leben können, wurde dieser Vorschlag letzte Woche von den Gewerkschaftsmitgliedern abgelehnt. Das bedeutet allerdings eine sehr unsichere Zukunft für uns, denn TNT droht im Gegenzug rund die Hälfte aller Postboten in den kommenden 3 Jahren zu entlassen. Wir wissen darum nicht, ob und wie lange wir noch Arbeit haben werden und ob wir in der näheren Zukunft noch die nötigen Finanzen für grössere Reisen haben werden. Doch wir lassen uns die Vorfreude auf unsere Australienreise dadurch nicht nehmen. Im Gegenteil: Wir werden die Reise doppelt geniessen!

Liebe Grüsse und bis zum nächsten Mal,
Fränzi & Klaas

Beste vrienden,

Daar zijn we weer met een nieuwe post. Onze reisvoorbereidingen hebben sinds het vorige bericht niet stilgestaan. Zo hebben we onder meer van ons verjaardagsgeld een nieuwe digitale camera met een betere zoom lens gekocht en een kamer in een jeugdherberg te Sydney besproken. Verder hebben we de digitale versie van de Lonely Planet gidsen Queensland en Central Australia op ons netbook downgeload en surfen we nog regelmatig op het internet op zoek naar goede tips en trucs voor onze reis. Ten slotte willen we goed voorbereid aan onze droomreis beginnen om optimaal ervan te kunnen genieten. Want wie weet is het voorlopig onze laatste grotere reis!
De reden hiervoor is niet, dat we er geen zin meer in hebben. We hebben nog reisbestemmingen genoeg op ons verlanglijstje staan. De reden is onze werkgever. Jullie hebben vast van de plannen voor onze nieuwe cao gehoord: 15 % minder loon in ruil voor een baangarantie voor de komende 3 jaar was het laatste bod van TNT. Niet geheel onverwachts is dat voorstel door de leden van de verschillende bonden van tafel geveegd. Maar dat wil helaas niet zeggen, dat TNT het hierbij laat of met een nieuw minder drastisch voorstel komt. Er moet en zal bezuinigd worden, want de kosten moeten omlaag om de sinds de volledige opening van de postmarkt op 1 april bestaande concurrentie aan te kunnen. Met door de crisis ook nog eens gedaalde winstcijfers is het management vastberaden om de personeelskosten omlaag te brengen. Als dat niet met loonmindering lukt, dan volgen duizenden ontslagen aldus TNT. Het plan is, om in de komende jaren één op de twee postbodes te ontslaan. Onze toekomst bij dit bedrijf is daarom uiterst onzeker en we weten niet, of er voor ons in de komende jaren nog wel grotere reizen mogelijk zullen zijn. Hierdoor laten we ons de pret aan deze reis echter niet bederven. In tegendeel: We zullen dubbel en dwars genieten van onze droomreis naar Australië!

Groetjes en tot de volgende keer,

• 05 Mei 2009 - 19:40

Agnes En Colinda:

De vooruitzichten voor jullie baan ziet er niet echt rooskleurig uit.
    Misschien valt het allemaal nog mee.
    Laat de pret van jullie prachtige aanstaande reis daardoor niet bederven.
    Een super reis, die ze jullie straks nooit meer af kunnen pakken.
    Wie daarna leeft..........
    Geniet van de voorbeidingen en voorpret van Australie.
    Mooie camera gekocht, slaapplekje in Sydney gereserveerd, reisgidsen...... nou heerlijk hoor.

Heerlijk weer een berichtje van jullie te lezen.

Tot een volgend berichtje dan maar weer.

Groetjes van Agnes en Colinda in Hoofddorp

• 05 Mei 2009 - 20:32

Franziska & Klaas :

Wat weer een supersnelle reactie van jullie zeg!
    Wij zullen ons de pret door het werk zeer zeker niet laten bederven.
    En hoe is het in Hoofddorp? Zijn er al plannen voor een volgende Canada-reis? En hoe is het met jullie passie voor het fotograferen? Zijn er al weer mooie nieuwe plaatjes gemaakt? Ik zal binnenkort weer eens op jullie site gaan kijken.
    Groetjes,
    Franziska

• 16 Mei 2009 - 21:17

Corrie Westra:

Hoop dat jullie net zo,n fijne reis krijgen, als wij in Zuid. Afrika hadden. Dit was echt een droomreis van bijna 7 weken. Veel voorpret toegewenst bij de voorbereidingen.
    groeten van Simen en Corrie