De camper - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu De camper - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

De camper

Door: Franziska & Klaas

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

08 Oktober 2007 | Nederland, Groningen

Omdat verschillende mensen erom vroegen, zal ik in het vervolg nog wat meer informatie over onze camper en het reizen met dit 'bakbeest' aan dit weblog toevoegen.
Eigenlijk hadden we dus het model C25 van Cruise Canada gereserveerd. Maar omdat dit model niet meer beschikbaar was, kregen we een gratis upgrade naar de 5 voet langere C30. Dat is dus een bus van meer dan 9 m lang. Dat is wel even wennen, om zo'n ding te besturen. Op zich wenden pa en Klaas (onze bestuurders) er vrij snel aan hoor, maar achteruit rijden bleef een moeilijke taak en ook scherpe bochten krijg je niet altijd in een keer. Daar moet je dus degelijk rekening mee houden. Bij het achteruitrijden ging dan ook altijd iemand buiten staan, om de bestuurder middels handtekens te helpen. Ook is een C30 niet voor alle wegen geschikt. Zo moesten we de Takakkaw Falls in Yoho NP van het programma schrappen, omdat we de haarspelden van de Yoho Valley Road met zo een lang ding onmogelijk konden meesteren. En last but not least moet je ook degelijk rekening houden met de bijna onstilbare dorst van dat soort auto's. Zo hadden wij voor de 3425 km, die wij met onze camper hebben gereden, rond 866 l benzine nodig. Hij rijdt dus nog niet eens 1 op 4. Ondanks de in vergelijking met Nederland lage benzineprijzen, moet je de benzinekosten dus wel degelijk meenemen in de begroting van de reiskosten. Wij hebben totaal rond 940 $ aan bezine gespendeerd.
Ondanks alle nadelen van zo een grote camper, waren we er uiteindelijk toch wel blij mee. Voor vier volwassenen biedt hij net dat beetje extra ruimte, dat de reis toch iets comfortabeler laat verlopen. De sofa tegenover de eettafel is weliswaar weinig geschikt om er tijdens het eten op te zitten (er is geen tafel), maar tijdens het rijden kun je er verschillende dingen als fototoestellen, rugzakjes etc. op kwijt. Maar nog belangrijker vond ik, dat de C30 in tegenstelling tot de C25 achterin een aparte slaapkamer heeft met een bed, waar je omheen kunt lopen. De twee vaste bedden van onze camper waren zo ver genoeg uit elkaar om geluidsoverlast door snurkende en hoestende familieleden te voorkomen. Ik heb mijn meegebrachte oordopjes dan ook niet een keer gebruikt en Klaas ook alleen, om zich tegen zijn snurkende echtgenote te beschermen.
Ik was van tevoren behoorlijk bang, dat het leven met vier personen op zo weinig ruimte tot irritaties en zelfs ruzies zou gaan leiden. Maar dat is gelukkig niet gebeurd. Natuurlijk hebben we dat vooral aan de instelling en tolerantie van de medereizigers te danken. Toch denk ik, dat ook de extra ruimte in de camper ertoe bijdroeg, irritaties te voorkomen.
Wat het verhuurbedrijf Cruise Canada betreft, hebben wij gemengde gevoelens. Het grote voordeel is, dat het ons met afstand de beste prijs kon bieden. Bij alle andere verhuurders hadden we in dezelfde periode voor een soortgelijke camper veel en veel meer betaald. Dat liep van enkele honderden euro's tot zelfs meer dan duizend euro verschil. Maar je krijgt natuurlijk, waarvoor je betaald. Zo moet je dus bij Cruise Canada niet al te veel luxe en service verwachten. Onze camper was, zo vermoeden wij tenminste al een paar jaar oud en behoorlijk afgetrapt. Er zaten twee behoorlijke sterretjes in de voorruit, deuken in een van de deuren van de bestuurderscabine, de deksel van de accu zat gevaarlijk los, de deur sloot niet goed, het klittenband van de gordijnen liet los en ga zo maar door. Zoals ons aangeraden werd door Travelhome, hebben wij al deze beschadigingen bij overname van de camper gelijk aan de verhuurder gemeld. Het was echter een hele klus, de medewerkster van Cruise Canada zover te krijgen, de beschadigingen ook op het formulier te zetten. Ik geloof, zij vond ons maar zeurders. Ook om de bezem, schep en emmer, die in onze camper-uitrusting zou zitten, moesten we eerst vragen. "Oh, zit dat er nog niet in?" was het laconieke commentaar van de medewerker. Later ontdekten we ook nog meer misstanden. Zo liep de watertank bij elke helling over, was de wateraansluiting niet dicht en verloren we de handvat van een van de rioleringsbuizen. Ook de afvoerslang bleek al op de eerste camping veel te kort.
Het linnengoed, dat we kregen, was wel goed. We kregen elk twee dekens, een laken en twee badhanddoeken. Ondanks de kou in de Rockies was dit meer dan voldoende, om ons tijdens het slapen lekker warm te houden. De meegenomen slaapzakken hebben we niet gebruikt en hadden we thuis kunnen laten. Maar van andere huurders heb ik begrepen, dat Cruise Canada niet altijd zo gul in het verstrekken van dekens / slaapzakken is. Theedoeken moesten we wel zelf kopen, want de badstoffen handdoeken,die we van Cruise Canada kregen, waren daar niet geschikt voor.
Wat we aan keukengerei meekregen was ook vrij beperkt. We kregen weliswaar vier steakmessen mee, maar noch een koekenpan noch een gril om de biefstukjes mee te bakken. Ook een snijplank en wat plasticbakjes moesten we bijkopen. Nu is dat op zich geen probleem, want bij Wal Mart of de Dollarstore krijg je dat soort dingen voor een habbekrats. Maar waar moet je met al die dingen aan het eind van de vakantie heen. Sommige dingen kun je natuurlijk mee naar huis nemen, maar je wilt jouw bagage toch niet vullen met koekenpannen of zelfs een bijl! Bovendien wat moet ik met al die dingen thuis? Of je hebt ze al, of je bent ze niet nodig. Sommige dingen hebben we dan ook gewoon in de camper laten liggen. Misschien is iemand anders er wel blij mee. Maar sommige dingen hebben we aan het eind van onze reis ook gewoon weggegooid (met name overgebleven levensmiddelen). Jammer, maar helaas! Je kunt echt niet alles mee naar huis nemen. Het zou daarom best handig zijn, als ze wat meer dingen in hun keukenpakket op zouden nemen of tenminste de mogelijkheid zouden bieden tot huren van extra keukengerei.
De hele camperopbouw is ook veel minder degelijk gebouwd en minder praktisch ingericht, dan mijn ouders van Europese caravans gewend zijn. Tijdens het rijden rammelde het aan alle kanten en de borden en kopjes gleden tijdens het rijden in hun veel te grote keukenkastje met zijn gladde vloer voortdurend heen een weer. Op de 20km van het verhuurbedrijf naar ons eerste camping waren we bang, dat geen enkele kop / bord heel zou blijven. Het eerste, wat we kochten, waren dan ook antislipmatjes en keukenpapier, om kapot vaatwerk in de toekomst te voorkomen. Ik snap niet, dat ze die antislipmatjes niet gewoon vast in de keukenkastjes plakken. Immers heeft iedere huurder daar weer hetzelfde probleem mee.
Voor de goede orde moet ik nog wel vermelden, dat de auto en de motor het wel goed deden. We hebben de hele vier week geen pech of andere problemen gehad.
Ook het terugbrengen van de camper is heel erg meegevallen. De medewerker van Cruise Canada was alleen in de kilometerstand en de tankinhoud geïnteresseerd. De binnenkant van de camper werd helemaal niet gecontroleerd. Moeders zorgvuldige schoonmaakwerk was dus eigenlijk tevergeefs.
Blijft nog het antwoord op de vraag, of we weer een campervakantie door Canada zouden boeken. Het antwoord is, we weten het niet. Op zich is het wel bevallen, echter er zijn ook een hoop maars:
Ten eerste kan het met maar twee personen financieel gewoon niet uit. De huur is al duur, maar daar komen ook nog eens de hogere benzinekosten en de kosten voor de campings overheen. Wil je een camping met hook-ups, betaal je daar ook nog weer tussen 30 en 40$ per nacht voor. De camper kan met zijn tweeën alleen uit, als je in een gebied met weinig en dus dure hotels reist zoals bij voorbeeld Alaska of the Northwest Territories.
Maar reizen met een camper heeft ook nog andere nadelen. Zo kun je met zo een enorm lang ding dus niet overal komen.
Bovendien kost zelf koken, de camper aan en afsluiten etc. ook vrij veel tijd, want je moet voor het vertrek werkelijk alles weer netjes opbergen. Anders vliegt het tijdens het rijden dwars door de camper. Mijn maximale dagafstand van 350 km bleek eigenlijk nog te lang, terwijl we dit met een gewoon personenauto toch makkelijk in een ochtend reden. Als 's ochtends vier man moesten douchen, ontbijten, afwassen, het bed opmaken etc., waren we al gauw twee uur verder voor dat we eindelijk konden vertrekken. Ook lunchen in de camper duurt met afwassen en opbergen van de spullen al gauw 3/4 to een uur. Ook 's avonds ga je met de camper niet zo snel nog een keer het dorp in, want dan moet je eerst alle hook-ups weer afsluiten. Het grootste voordeel van de camper, namelijk dat je jouw huis altijd bij jou hebt, is dus tegelijk ook het grootste nadeel van de camper.
Blijft nog de bewering, dat je met een camper lekker in de vrije natuur kunt overnachten. Dat klopt op zich wel en er zijn ook werkelijk schitterende natuurkampeerterreinen, maar die hebben helaas op enkele uitzonderingen na geen hook-ups. Dat betekent dus, dat je van een hele hoop faciliteiten, die de camper biedt, geen gebruik kunt maken. Tenzij, dat je gebruik maakt van de generator natuurlijk. Maar of dan de beleving van de natuur noch zo onvervalst is, vraag ik me af.
Klaas en ik hebben daarom besloten, dat we de volgende keer gewoon weer een personenauto zullen huren met overnachtingen in hotels, b&b's, cabins en hostels. Alleen voor een vakantie naar meer noordelijke en meer afgelegen regio's overwegen we, om opnieuw een camper te huren. Maar dan wel een kleiner en praktischer model, bij voorbeeld een truckcamper (pick-up met opbouw).
Tot zover het relaas over de camper. Misschien, dat het iemand anders de keuze voor of tegen een camper, voor of tegen de verhuurder Cruise Canada kan vergemakkelijken.

Aufmerksame Leser haben schon lange bemerkt, dass dieser Bericht einstweilen nur holländisch ist. Eine Übersetzung ins Deutsche ist geplant, aber ich bitte Euch, noch etwas Geduld zu haben. Morgen (12.10.) fliege ich schon wieder für ein paar Tage in die Schweiz und nächste Woche muss auch ich wieder zur Arbeit. Ich weiss deshalb noch nicht, wann die Deutsche Version publiziert wird. Schaut doch einfach bei Gelegenheit wieder einmal rein.
Liebe Grüsse,
Fränzi

• 08 Oktober 2007 - 14:38

Daniel En Margriet:

Als ze bij die verhuurbedrijven nou gewoon doen wat ze moeten doen is alles minder problematisch. Wij vinden het dus helemaal niets dat je een gratis upgrade krijgt, maar je wordt gewoon voor het blok gezet. Feitelijk moet je het gewoon weigeren. Wij hebben namelijk al tegen elkaar gezegd dat het de vraag is of jullie wel overal konden komen en het antwoord is dus nee!!
    Onze autoperikelen bij Hertz zijn nog steeds niet afgerond maar dat horen jullie binnenkort wel.

Groet,
    D&M

• 11 Oktober 2007 - 19:15

Agnes En Colinda:

We vonden het erg leuk om jullie reis via dit weblogboek te volgen.
    Reuze genoten van jullie leuke verhalen en de foto's van jullie te zien was ook leuk.
    Misschien leuk om nog eens meerdere foto's ergens op internet te zetten, in een album of zo. Leuk.
    Jullie hebben een prachtige reis gemaakt, waar jullie nog lang van kunnen na genieten.

Groetjes van 2 Canada liefhebbers.
    C&A te H.

• 11 Oktober 2007 - 21:37

Franziska & Klaas:

Hallo Agnes en Colinda,
    We zullen vast nog meer foto's gaan plaatsen, hier of op een aparte site. En natuurlijk krijgen jullie ook nog de foto van de camping bij Clearwater Lake. Alleen nog een beetje geduld, want op dit moment heb ik daar even geen tijd voor. Ik vertrek namelijk morgen voor een paar dagen naar Zwitserland voor een familiefeest en daarna moet ook ik weer aan het werk. Dus ik hoop, dat jullie nog een beetje geduld hebben.
    Groetjes en bedankt voor al jullie berichtjes en opmerkingen,
    Franziska