Tofino 29-9-2007 - Reisverslag uit Tofino, Canada van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu Tofino 29-9-2007 - Reisverslag uit Tofino, Canada van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

Tofino 29-9-2007

Door: Franziska & Klaas

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

29 September 2007 | Canada, Tofino

Hallo,
Da sind wir wieder. Inzwischen sind wir auf Vancouver Island eingetroffen und unsere letzte Ferienwoche ist angebrochen. Heute ist unser erster echter Regentag, perfekt fuer das Updaten dieser Site.
Natuerlich haben wir in der letzten Woche wieder eine Menge gesehen und erlebt, viel zu viel um alles aufzuzaehlen. Doch ich werde trotzdem versuchen, hier eine kleine Zusammenfassung zu geben.
Von Banff reisten wir am letzten Samstag weiter durch den Yoho Nationalpark nach Golden. Das Wetter war zwar nicht super, aber gut genug, um den Emerald Lake und die umliegenden Berge in der Sonne bewundern zu koennen und fuer eine kurze Wanderung zu den Wapta Falls. Am Sonntag reisten wir weiter, machten ein paar kleinere Wanderungen im Glacier und Revelstoke Nationalpark und besuchten das Eisenbahnmuseum in Revelstoke. Weil die Bluetezeit der Alpenblumen schon lange vorbei ist, schenkten wir uns die Fahrt auf den Gipfel des Mount Revelstoke. Stattdessen fuhren wir weiter nach Nakusp in den wilden Kootenay Bergen, wo wir es uns in den Halcyon Hot Springs gutgehen liessen. Die Kootenays sind echtes Holzfaellerland. Ausser Bergen, Seen und Wald findet man dort nur ein paar Resorts rund um die zahllosen Hot Springs dieser Gegend. Eine herrliche Region, um zu entspannen und das echte Kanada zu erleben.
Von Nakusp fuhren wir weiter ins viel mondaenere Okanagan Valley. Mit seinem milden und warmen Klima ist diese Region vor allem bei den Kanadiern selbst beliebt als Ferienregion. Auch findet man hier viele Weinberge, in denen verschiedene von Kanadas besten Weinen produziert werden. Natuerlich mussten wir uns davon selbst ueberzeugen und wir besuchten deshalb auf anraten von Paul und Margrit die Gray Monk Winery. Wir schlossen uns einer Fuehrung ueber das Weingut an, degustierten ihren Wein und schlossen unseren Besuch bei einem herrlichen Lunch im hauseigenen Restaurant ab.
Von Kelowna im Okanagan Valley fuhren wir weiter in den Manning Provincial Park, eine gebirgige Gegend mit wiederum viel Wald und Seen. Hier uebernachteten wir zum ersten Mal auf einem Provincial Park Camping, ohne Strom und Wasser dafuer mit jeder Menge Platz und Einsamkeit. Eigentlich ist dies wohl die schoenste Art, die kanadische Natur zu erleben, doch ist der Herbst vielleicht schon etwas zu frisch fuer diese Art des Campierens. Unsere Heizung funktioniert naemlich leider nur mit Strom und ein warmes Haeuschen ist doch ganz angenehm.
Am Donnerstagmorgen verliessen wir den Manning Park bei strahlendem Sonnenschein und fuhren nach Westen ins nasse und regnerische Vancouver, wo wir um 15 Uhr als allerletztes Wohnmobil mit der Faehre nach Nanaimo auf Vancouver Island mitfahren durften. Sonst haetten wir 2 Stunden auf die naechste Faehre warten muessen. Gluecklicherweise war es bei unserer Ankunft in Nanaimo wieder trocken.
Gestern fuhren wir dann von Nanaimo rund 260 km nach Tofino an der Westkueste von Vancouver Island. Unterwegs machten wir eine Wanderung in der Cathedral Grove, einem Waldbestand mit Riesenbaeumen, die oft mehrere hundert Jahre alt sind. Leider gibt es davon nur noch wenige, denn die Baumriesen sind auch bei der Holzindustrie sehr beliebt.
Um ca. 14 Uhr erreichten wir den Bella Pacifica Campingplatz in Tofino, wo wir den allerletzten Platz mit Hook-ups fuer das Wochenende ergattern konnten. Danach fuhren wir zurueck in den Pacific Rim Nationalpark, wo wir bei strahlendem Sonnenschein der wilden Pazifikkueste entlang wanderten.
Fuer heute war eigentlich eine Wahlfischtour geplant, doch leider spielt das Wetter nicht mit. Es regnet in Stroemen. Doch das ist hier eigentlich ganz normal, schliesslich befindet sich hier der einzige Regenwald der gemaessigten Breiten.
So das waers wieder! Ich weiss nicht, ob wir uns nochmals melden werden aus Kanada. Wenn nicht, schreibe ich den letzten Bericht in einer Woche zuhause.
Bis dann, liebe Gruesse,
Vreni, Hansueli, Klaas und Fraenzi

Dag allemaal,
Hartelijk dank voor al jullie berichtjes. Het is altijd leuk, jullie opmerkingen te lezen.
Het is al weer meer dan een week geleden sinds ons laatste berichtje en natuurlijk hebben we intussen weer het nodige gezien en beleefd. Te veel om allemaal op te noemen. Maar ik zal toch proberen, om een korte samenvatting te geven.
We zijn ons oorspronkelijke reisplan wel in grote lijnen gevolgd, met wat kleine afwijkingen. Van Banff ging de reis verder via Yoho NP naar Golden. Omdat we de haarspelden naar Takakaw Falls in Yoho niet aandurfden met ons bakbeest, gingen we in plaats daarvan naar Emerald Lake, waar we samen met een hoop Japanners van het blauw-groene meer en de omliggende bergen hebben genoten. Daarna deden we ook nog een korte wandeling naar de Wapta Falls, die ook wel de Niagaras van de Rockies genoemd worden. Niet helemaal terecht misschien, maar mooi zijn ze zeker!
Na een regenachtige avond in Golden, was het de volgende ochtend gelukkig weer droog, zodat we in Glacier en Revelstoke NP volop van het schitterende uitzicht op bergen en gletsjers konden genieten. Toch besloten we, om niet naar de top van Mt. Revelstoke te rijden, maar in plaats daarvan het Railway Museum te bezoeken en dan verder te rijden naar Halcyon Hot Springs in de Kootenays. Daar hebben we geen spijt van gehad, want dit bergachtige gebied met veel bos en lange meren is echt wonderschoon en er zijn vrijwel geen toeristen. Baderend in het hete water van de Hot Springs konden we de zon achter de heuvels aan de overkant van het meer zien verdwijnen. Heerlijk!
De volgende dag reden we alweer bij stralende zonneschijn langs Arrow Lake verder naar het zuiden, met een gratis veerboot staken we het meer over, om dan over een nagenoeg lege weg verder te rijden naar de Okanagan Valley. Daar werd het dan weer heel wat drukker, want dit is de vakantieregio van de Canadezen. Het heerst hier een mild en warm klimaat, waarin ook druiven heel goed groeien. Vandaar dat dit ook de belangrijkste wijnregio van West Canada is. Natuurlijk moesten we dat zelf beleven. Vanuit ons camping in Kelowna maakten we een uitstapje naar een wijnboerderij, waar we te weten kwamen, hoe de wijn gemaakt wordt en waar we de wijn ook mochten proeven. Natuurlijk hebben we ook een paar flessen ingeslaan. In de middag gingen we dan uitgebreid shoppen bij de Walmart en Mark's Workwearhouse, onze favoriete kledingzaak in Canada.
Woensdag zochten we dan weer een wat rustiger gebied op. In Manning Provincial Park, een bos en waterrijk gebied tegen de grens met de VS aan, overnachtten wij op een Provincial Park camping zonder stroom en water, maar daarvoor met heel veel natuur, rust en ruimte. Heerlijk, maar een beetje koud, want de verwarming van de camper is stroom nodig.
Ook donderdag startten we met mooi weer. We bezochten nog een uitzichtpunt in het park en maakten een wandeling door een stuk oerbos met reusachtige bomen. Maar toen we Vancouver naderden, werd het steeds bewolkter en uiteindelijk begon het ook te regenen. Bovendien werd het steeds drukker op de weg en talrijke wegwerkzaamheden leidden steeds vaker tot opstoppingen op de weg. Uiteindelijk bereikten we kort voor 15 uur toch de veerboot terminal in Horseshoe Bay en konden we als een van de laatste auto' s nog mee met de boot van 3 uur naar Nanaimo. Mazzel, anders hadden we 2 uur moeten wachten. Toen we de camping in Nanaimo bereikten, was het gelukkig al weer droog.
Gisteren was het weer stralend zonnig en mooi. Via de oerbossen van Cathedral Grove en de Pacific Rim National Park reden we verder naar Tofino, waar we op de Bella Pacifica Camping het laatste plekje met hook-ups konden krijgen. Vervolgens reden we terug naar het Pacific Rim NP, om daar langs de wilde kust te wandelen en een bezoekje aan het Wickaninish Interpretive Centre te brengen.
Voor vandaag was eigenlijk een walvistocht gepland. Maar het is vandaag echt westcoast weer met stromende regen. Gegeven het feit dat je hier in de omgeving regenwoud vindt, niets uitzonderlijks, maar ja... Op vakantie heb je toch liever anders. Maar we maken optimaal gebruik van het slechte weer, om dit bericht te plaatsen.
Ook morgen zullen we hier nog in de omgeving zijn en dan vertrekken we naar ons laatste bestemming Victoria. Ik weet niet, of we nog een keer gelegenheid tot internetten zullen hebben. Zo niet, zal ik de laatste update over een week van ons eigen computer thuis op deze site plaatsen.
Tot dan, groetjes uit een nat Canada,
Vreni, Hansueli, Klaas en Franziska

• 30 September 2007 - 10:18

Eric En Dorothé:

Indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken en zien daar in het verre Canada. Kun je trouwens de verwarming niet op gas aanmaken?
    Nog veel plezier en blijf gezond!!
    Groeten
    Eric en Dorothé van Rijen-Bosman

• 30 September 2007 - 10:30

Margriet En Daniel:

In onze vrienden en kennissenkring zijn jullie 1 van 4 stellen die door Canada toeren. Jullie hebben nog een week te gaan en daarna kunnen wij weer mooi onze VS verhalen en jullie Canada verhalen uitwisselen.
    Nog veel plezier!!

• 01 Oktober 2007 - 20:03

Agnes En Colinda:

Wederom een super leuk verslag om te lezen.
    Wat zien jullie een mooie dingen.
    Hopelijk zijn de weersberichten voor jullie laatste week beter gestemd. Afsluiten met regen is ook niet leuk.
    Ik ben benieuwd naar de laatste verhalen en hoe jullie de gehele vakantie alle 4 hebben beleefd.
    En ik ben benieuwd, wat jullie nu het mooiste van de reis vonden.

Tot een volgend verhaal/verslag.

Groetjes uit Hoofddorp van Agnes en Colinda

• 04 Oktober 2007 - 14:12

Dorli Hoogeweij:

Eure Reiseberichte lesen sich als sehr abenteuerlich und spannend.
    Ich wünsche Euch noch viel Spass und hoffe dass der Wettergott Euch günstig gesinnt ist/bleibt
    Herzliche Grüsse Dorli

• 04 Oktober 2007 - 20:21

Agnes En Colinda:

Bij deze wensen wij jullie een hele goede reis naar huis.
    Doe voorzichtig en geniet nog van de laatste vakantie dagen.

Groetjes van ons, C&A te H.

• 06 Oktober 2007 - 00:07

Franziska & Klaas:

Hallo allemaal,
    Bedankt voor al jullie reacties. Het is leuk, dat jullie allemaal zo meeleven met onze reis.
    Wat de verwarming betreft: Deze werkt wel op gas, maar de ventilator die erbij hoort werkt op stroom. Vandaar, dat we zonder stroom, maar heel kort gebruik kunnen maken van de verwarming.
    Groetjes en tot gauw thuis,
    Franziska en Klaas