8 oktober: NYC - Chelsea, High Line, 9/11 Memorial - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu 8 oktober: NYC - Chelsea, High Line, 9/11 Memorial - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

8 oktober: NYC - Chelsea, High Line, 9/11 Memorial

Door: Franziska

08 Oktober 2013 | Verenigde Staten, New York

Dinsdag 8 oktober: NYC – Chelsea, High Line, 9/11 Memorial & Jersey Boys
Overnacht is het gelukkig weer droog geworden en als we vanochtend op stap gaan, schijnt de zon. Perfect weer, om één van de wandelingen uit ons boekje” New York Stap voor Stap” te ondernemen. Het is de wandeling door de wijken Flatiron District en Chelsea geworden. Vanaf de metrohalte bij 6th Avenue en 23rd Street lopen we naar de Flatiron Building. Dit gebouw van 20 verdiepingen ligt als het ware klem in de v-splitsing tussen Broadway en 5th Avenue en krijgt zo zijn karakteristieke, driehoekige vorm. Vanaf 23rd Street kijk je precies op de iets afgeronde, smalle punt van het gebouw. Het ziet er vanaf hier erg kwetsbaar uit, alsof het door de eerste de beste windstoot omver geblazen zou kunnen worden. We volgen Broadway naar het zuiden en komen onderweg nog talloze andere rijk versierde gebouwen van begin 20ste eeuw tegen. Op de begane grond zijn nogal prijzig ogende winkels en restaurants gevestigd, terwijl de bovenverdiepingen worden ingenomen door luxe appartementen. Bij Union Square slaan we af naar het westen de wijk Chelsea in. Ook hier vind je vooral dure woonhuizen en natuurlijk de kunstgalerieën, waar deze wijk om bekend staat. Ook parkeren is hier uiterst prijzig. Om je auto een half uurtje in een parkeergarage te stallen betaal je hier een slordige 14,50 $! En volgens het bord, dat bij de parkeergarage staat, is dit een koopje in deze omgeving. Via 15th Street lopen wij door naar de Chelsea Market op de hoek van deze straat en 9th Avenue. Deze voormalige koekjesfabriek en geboorteplaats van de Oreo cookie werd in de laatste jaren omgetoverd tot winkelcentrum en food court. Je vindt hier vooral een hoop winkels op culinair gebied, maar ook een boekhandel en wat andere winkels. Alhoewel we nog niet echt trek hebben, kunnen wij de verlokkende geur, die uit de bakkerij Amy’s Bread komt, niet weerstaan. We verwennen onszelf met een tweede ontbijt van een “grilled ham & cheddar sandwich” met een koffie / verse jus. Vol met nieuwe energie lopen we vervolgens door naar de Chelsea Piers aan de oever van de Hudson River. Vroeger meerden hier grote vracht en passagiersschepen uit de hele wereld aan. Vandaag de dag liggen er alleen nog een paar rondvaartboten afgemeerd. De pieren zelf zijn omgetoverd tot groot sport complex. Er is een gymzaal, een sportschool, een indoorvoetbalveld, een klimwand, een skatepark en zelfs een golfterrein. Op de pier daarnaast ligt bovendien een park met een prachtig uitzicht over de rivier tot aan het vrijheidsbeeld toe. Nadat we de peuterklasse een tijdje bij de voetbaltraining hebben toegekeken, lopen we weer een stukje landinwaarts en beklimmen we de High Line. Deze voormalige spoorlijn op stelten werd oorspronkelijk gebouwd, om de producten van de fabrieken en slachthuizen in dit deel van Manhattan op een veilige manier de stad uit te transporteren. Doordat de rails op een verhoogd platform kwamen te liggen, waren aanrijdingen met het overige verkeer op straat verleden tijd. Maar in de 60er en 70er-jaren van de vorige eeuw sloten steeds meer fabrieken op Manhattan hun deuren en werd het spoor op den duur niet meer gebruikt. Nadat het jaren verwaarloosd lag te roesten, kwam eind jaren 90 iemand met het geniale idee, er een park van te maken. Tussen de oude rails werden bomen en andere planten geplant, bankjes aangelegd en kunstwerken geplaatst. Sinds 2009 is dit unieke stukje stadsgroen open voor publiek. Doordat het park op palen staat, zie je de gebouwen en straten eromheen weer eens uit een heel ander perspectief. Het is vandaag druk op de High Line. Hele schoolklassen, groepen van bejaarden en hordes toeristen wandelen over deze voormalige spoorlijn. Wij sluiten ons bij hun aan en lopen eerst helemaal naar het noordelijkste puntje van het park in de buurt van de 30ste Straat. Daar keren we om en volgen het spoor naar het zuidelijke einde van de lijn bij Gansevoort Street. Onderweg kopen we een lekker ijsje en eten dat gezeten op een bankje in het zonnetje op. Met de metro rijden we vervolgens terug naar het hotel, waar we de grote rugzak achterlaten en de kaartjes voor het 9/11 Memorial ophalen. Omdat er geen goede metroverbinding is, gaan we daarna te voet op weg naar het Financial District. Bij South Street Seaport aan de East River bekijken we de hier afgemeerde zeilboten . Helaas zijn de winkels en restaurantjes op de pier nog steeds dicht vanwege de schade, die ze door Hurricane Sandy vorig jaar hebben geleden. De vestiging van TKTS, waar we nog naartoe willen, is gelukkig wel weer open, al is die verplaatst naar een locatie iets verderop. Vandaag is de keuze aan afgeprijsde theaterkaarten veel groter dan gisteren. Bovendien staat bij deze vestiging van TKTS geen lange rij. Sterker nog, we hoeven helemaal niet te wachten en 5 minuten later hebben we onze kaartjes voor de Musical Jersey Boys vanavond al op zak. Goedkoop zijn ze met 89 $ per stuk echter nog steeds niet, al zijn ze toch echt 40 % afgeprijsd. Maar je moet er wat voor over hebben, als je een echte Broadway-show wilt zien. Omdat onze kaarten voor de memorial pas over meer dan een uur geldig zijn, wandelen we eerst nog een beetje rond in het Financial District. Met een lekkere smoothie in de hand bekijken we eerst Wall Street, dan de beurs en vervolgens ook nog Trinity Church. Rond 16 uur melden we ons bij de ingang van de memorial. Het is hier druk, maar wij hebben gelukkig al kaarten en mogen direct doorlopen naar de veiligheidscontrole. Onze kleine tas met de reisgids en de camera’s worden in orde bevonden en we mogen op weg naar de memorial. Deze ligt op het binnenplein van de nieuwe World Trade Center, waaraan nog druk gebouwd wordt. Vijf nieuwe wolkenkrabbers moeten de memorial uiteindelijk gaan omsluiten. De grootste ervan, de One World Trade Center of Freedom Tower, is aan de buitenkant al bijna klaar. Met zijn 541m is het tegenwoordig het hoogste gebouw van de VS. Het memorial op het binnenplein bestaat uit twee grote vierkante poelen met water, die precies op de plek van de bij de aanslagen van 11 september 2001 ingestorte Twin Towers staan. Het water stort vanaf de top van de poelwanden als een waterval naar beneden en verdwijnt uiteindelijk in een groot vierkant gat in het midden van de poel. Op de randen van de poelen zijn de namen van alle dodelijke slachtoffers van de aanslagen op 11 september ingegraveerd. Met bijna 3000 slachtoffers een eindeloze rij van namen, die bij de bezoekers van het memorial diepe indruk maakt. Bij sommige namen staat bovendien een klein vlaggetje, een roos of een van papier gevouwen zwaan, die door de nabestaanden hier achtergelaten zijn. Deze attributen geven het memorial iets persoonlijks en maken het nog indrukwekkender. Zwijgend lopend we om de poelen heen. Na ongeveer een uur verlaten we het memorial weer en gaan lopend terug naar het hotel. Daar laten we de camera’s en de reisgids achter en gaan dan per metro op weg naar de Theatre District in Midtown. Omdat we nog maar een klein uurtje de tijd hebben om te eten, pakken we vandaag een snelle hap bij de McDonalds en lopen dan naar de August Wilson Theatre op 52nd Street. Daar begint om 19 uur onze voorstelling van de musical Jersey Boys. De musical vertelt het verhaal van Frankie Valli & The Four Seasons, een band van 4 jongens uit New Jersey, die in de 60er-jaren erg populair was. Natuurlijk komen in de show al hun grootste hits voorbij, waaronder de ook in Nederland bekende nummers “Big Girls Don’t Cry”, “Oh What A Night” en “Can’t Take My Eyes Off You”. We genieten volop van deze avond en de aanstekelijke melodieën volgen ons in gedachten nog tot ver na afloop van de voorstelling.

Dienstag 8. Oktober: NYC – Chelsea, High Line, 9/11 Memorial & Jersey Boys
Heute Morgen scheint endlich wieder einmal die Sonne und wir machen uns das schöne Wetter zunutze, um eine Wanderung durch den Flatiron District und Chelsea zu unternehmen. Wir beginnen unseren Rundgang bei der Metrostation an der Ecke 23rd Street / 6th Avenue. Von dort laufen wir in östlicher Richtung zum berühmten Flatiron Building. Das markante, 20-stöckige Gebäude liegt eingeklemmt zwischen Broadway und 5th Avenue, die an dieser Kreuzung v-förmig zusammenlaufen. Es hat darum einen dreieckigen Grundriss, der dem Gebäude einen sehr zerbrechlichen Eindruck verleiht. Von der 23rd Street aus betrachtet steht man direkt vor der schmalen, etwas abgerundeten Spitze des Gebäudes, wodurch man den Eindruck bekommt, als könnte das Haus durch den geringsten Windstoss umfallen. Von hier aus wandern wir auf dem Broadway in südlicher Richtung weiter zum Union Square. Unterwegs sehen wir noch viele andere reich verzierte, alte Häuser mit teuren Geschäften und Restaurants im Erdgeschoss und Wohnraum der Luxusklasse in den Obergeschossen. Beim Union Square biegen wir nach Westen ab und kommen ins Künstlerviertel Chelsea. Über den zahlreichen Kunstgalerien befinden sich auch hier vor allem teure Wohnungen. Selbst parkieren kostet hier ein Vermögen: 14.50 $ für eine halbe Stunde im Parkhaus gilt hier als preiswert! An der Ecke 15th Street / 9th Avenue erreichen wir den in einer ehemaligen Keksfabrik der Firma Nabisco (Erfinder der Oreo cookies) gelegenen Chelsea Market. Heute befinden sich in der ehemaligen Fabrikhalle zahlreiche kleine Delikatessgeschäfte, Restaurants und sogar eine Buchhandlung. Obwohl wir noch nicht wirklich hungrig sind, können wir dem Duft von frischgebackenem Brot, der uns aus der Bäckerei Amy’s Bread entgegen strömt, nicht wiederstehen. Ein frisch getoastetes Schinken-Käse-Brötchen mit einem Kaffee bzw. Orangensaft wird unser zweites Frühstück heute. Frisch gestärkt wandern wir danach weiter zu den Chelsea Piers am Ufer des Hudson Rivers. Hier legten früher riesig Dampfer mit Passagieren und Fracht aus Übersee an. Heute liegen hier nur noch ein paar Ausflugsboote. Der Rest der Chelsea Piers wurde in einen riesigen Sportkomplex umgewandelt. Es gibt hier eine Turnhalle, ein Fitnesszentrum, einen Skatepark, eine Kletterwand, ein Indoor-Fussballfeld und sogar einen Golfplatz. Von der äussersten Spitze des Piers aus hat man einen prächtigen Blick über den Hudson River bis hin zur Freiheitsstatue. Unser nächstes Ziel ist die entlang von 10th Avenue gelegene High Line. Diese auf einer erhöhten Plattform gelegene, ehemalige Eisenbahnlinie wurde ursprünglich gebaut, um die Produkte des auf dieser Seite Manhattans gelegenen Industriegebiets auf sichere Weise aus der Stadt zu transportieren. Erst lag diese Strecke nämlich auf Strassenniveau, was in Kombination mit dem übrigen Verkehr zu zahlreichen Unfällen führte. Als in den 60er- und 70er-Jahren die Schlachthäuser und Fabriken aus diesem Teil Manhattans wegzogen, machten immer weniger Züge Gebrauch von der High Line und in den 80er-Jahren wurde sie schliesslich gar nicht mehr benutzt. Die Linie rostete nutzlos vor sich hin, bis ein paar Leute auf die geniale Idee kamen, sie in einen Park umzuwandeln. Sie bepflanzten die High Line mit Bäumen, Sträuchern und anderen Pflanzen, stellten Parkbänke und Kunstwerke auf und öffneten die neue, langgestreckte Grünfläche 2009 der Öffentlichkeit. Seither wird dieser einzigartige Park jeden Tag von hunderten Touristen, Schulkindern und Einheimischen besucht. Die High Line ist nicht nur eine grüne Oase mitten in den Häuserschluchten, sondern bietet auch eine einzigartige Gelegenheit, die Stadt und ihre belebten Strassen aus einer völlig anderen Perspektive zu betrachten. Wir wandern erst in nördlicher Richtung über die High Line bis zu ihrem Ende in der Nähe der Penn Station, kehren dann wieder um und gehen bis zu ihrem südlichen Ende bei Gansevoort Street. Unterwegs kaufen wir uns ein leckeres Eis, das wir auf einer gemütlichen Parkbank verspeisen. Dann fahren wir mit der U-Bahn zurück zum Hotel, wo wir unseren Rucksack zurücklassen und die Karten für das 9/11 Memorial holen. Zu Fuss geht es dann weiter in den Financial District. Auf dem Weg dorthin machen wir Halt beim South Street Seaport, wo wir die vor Anker liegenden Segelschiffe betrachten und uns dann auf die Suche machen nach der Filiale von TKTS, die sich hier befinden soll. Genau wie am Times Square kann man auch hier Theaterkarten zu reduzierten Preisen kaufen. Der Kiosk ist schnell gefunden und das Angebot an Karten für den heutigen Abend reichlich. Doch das Beste ist, dass hier im Gegensatz zum Kiosk am Times Square keine Schlange steht. Kaum fünf Minuten nach unserer Ankunft haben wir die Karten für das Musical Jersey Boys heute Abend in der Tasche. Da unsere Karten für das 9/11 Memorial erst ab 16 Uhr gültig sind und bis dahin noch eine gute Stunde Zeit ist, wandern wir noch ein bisschen durch den Financial District, betrachten Wall Street, die New Yorker Börse und die Trinity Church. Dann machen wir uns auf den Weg zum Eingang des Memorials. Weil wir unsere Zugangskarten schon übers Internet reserviert haben, brauchen wir uns nicht in die lange Schlange vor dem Schalter zu stellen, sondern können uns direkt bei der Sicherheitskontrolle melden. Unsere Kameras und die kleine Tasche mit dem Reiseführer kommen problemlos durch die Kontrolle. Nach einer langen Wanderung rund um das Baugelände, auf dem das neue World Trade Center entsteht, erreichen wir schlussendlich das 9/11 Memorial in der Mitte des Bauplatzes. Auf dem Grundriss der bei den Anschlägen im Jahre 2001 zerstörten Twin Towers wurden hier zwei grosse Wasserbecken errichtet. In hohen Kaskaden fällt das Wasser von allen vier Seiten in das Becken hinein und verschwindet schlussendlich in einem quadratischen Loch in der Mitte des Beckens. Die Ränder der beiden Wasserbecken sind mit Schildern aus Bronze geschmückt, in denen die Namen der beinahe 3000 Todesopfer der Anschläge vom 11. September 2001 eingraviert sind. Manche Namen sind durch die Hinterbliebenen mit kleinen Fähnchen, Blumen oder sogar einem aus Papier gefalteten Schwan verziert worden, was diesem Monument einen persönlichen Touch verleiht und es noch eindrücklicher macht. Schweigend umrunden wir die zwei Wasserbecken und ziehen an der beinahe endlosen Reihe von Namen vorbei. Rund um das Memorial entstehen die mit Spiegelglas ausgestatteten Türme des neuen World Trade Centers. Der höchste dieser Türme, das One World Trade Center ( auch Freedom Tower genannt), hat inzwischen die geplante Höhe erreicht und seine Fassade ist fast fertig. Der markante Wolkenkratzer ist mit seinen 541 Metern das höchste Gebäude der USA. Nach diesem äusserst eindrücklichen Besuch wandern wir zurück zum Hotel, wo wir unsere Tasche und die Kameras zurücklassen. Dann machen wir uns per U-Bahn auf den Weg zum Theatre District in der Nähe von Times Square. Da uns bis zum Beginn der Musicalvorstellung nur noch wenig Zeit zum Essen bleibt, entscheiden wir uns für einen schnellen Happen bei McDonalds. Danach wandern wir zum August Wilson Theatre an der 52nd Street, wo um 19 Uhr die Vorstellung des Musicals Jersey Boys beginnt. Das Musical erzählt die Geschichte der vor allem in den 60er-Jahren bekannt gewordenen Popgruppe Frankie Valli & The Four Seasons. Zahlreiche auch in Europa bekannt gewordene Hits dieser Band sind in diesem Musical verarbeitet, wie zum Beispiel „Big Girls Don’t Cry“, „Oh What A Night“ und „Can’t Take My Eyes Off You“. Wir geniessen den Abend in vollen Zügen und die ansteckenden Melodien verfolgen uns bis zurück ins Hotel.

Tuesday 8th of October: NYC – Chelsea, High Line, 9/11 Memorial & Jersey Boys
Luckily the weather has cleared overnight and the sun is shining again. Ideal weather for a walk across Chelsea and the Flatiron District. After a short subway ride to the corner of 23rd Street and 6th Avenue our first destination is the Flatiron Building. This 20-story building was one of New Yorks first skyscrapers and has a very characteristic triangular shape. At the corner pointing to 23rd Street it is very narrow and looks very fragile, as if it could collapse any time. Strolling south along Broadway to Union Square we see a lot of beautiful turn of the century buildings with expensive shops and restaurants on the ground floor and exclusive, luxury apartments on the floors above them. Even parking your car is a luxury not many people can afford: 14.50 $ worth half an hour’s parking is considered cheap in this area. Turning west at Union Square we follow 15th Street to the Chelsea Market. This former cookie factory and birthplace of the Oreo cookie has been transformed into a 800ft-long shopping concourse with lots of specialty food shops and restaurants. Although not really hungry yet, we just can’t resist the smell of freshly baked goodies coming from Amy’s Bread. A grilled ham & cheddar sandwich is the perfect compromise between a second breakfast and an early lunch. Full of energy we continue our stroll across Chelsea ending up on the banks of the Hudson River at the Chelsea Piers. In the early days this was a vital part of the New York Harbour with huge passenger and cargo ships mooring at the piers. Today the piers are mostly used for leisure and sports. There is a fitness center, a skating park, a hall for gymnastics, an indoor soccer facility and even a golf course. The only boats still mooring at the piers are the sail and motorboats of a tour company taking tourists out on the Hudson River. From the piers you have a beautiful view across the Hudson and on the New Jersey side of the river. Looking south we can even spot the Statue of Liberty. Walking back east we then visit one of New York’s most recent top sights: the High Line Park. This used to be a set of elevated railway tracks built to move freight away from the cluttered streets below. When the factories and slaughterhouses moved out of the area, the rails were no longer used and eventually became obsolete. At the end of the 1990’s a group of people came up with the brilliant idea of transforming the former tracks into a public green space. Since the opening of the park to the public in 2009 it attracts hundreds of people every day: School kids learning about the plant life growing in between the former tracks, senior citizens on their daily stroll and tourists enjoying the view of the hustling and bustling on the streets below them. It really is a place for everyone giving you an excellent view of the city from a completely different perspective. We walk the full length of the park and some bits even twice only stopping for an ice cream half way. When we finally leave the High Line at its southern edge, we take the subway back to the hotel, in order to dump our backpack and pick up the tickets to the 9/11 Memorial. There is a timeslot on the tickets allowing us to enter the memorial between 4 and 4.15 p.m. As it is only 2 o’ clock, we decide to walk down to the Financial District. On the way there we stop at the South Street Seaport to have a look at Pier 17, but unfortunately the pier is still closed due to damage caused by Hurricane Sandy in October last year. So we only have a quick look at the sail boats mooring here. Located only a few minutes walking from the pier is the South Street Seaport outlet of TKTS. According to the information on internet it is supposed to open at 3 p.m., but when we get there about 10 minutes early, it is already open. There is a good choice of theatre tickets for tonight and even better, there is no line whatsoever. Five minutes later we leave the booth with two tickets for the musical Jersey Boys at 7 p.m. tonight. As our ticket purchase was so quick, we are still too early for our visit to the memorial. So we take a stroll in the Financial District, seeing Wall Street, the New York Stock Exchange and Trinity Church. When we finally arrive at the entrance to the 9/11 Memorial, the crowds aren’t as bad as we had expected. Tickets are still available, but as we have ours already, we can skip the line and proceed to the security check. As big bags are not allowed here, we only brought our cameras and a small bag with our guide book, which pass the check without any trouble. In order to get to the memorial, we then have to walk around the huge construction site, where the new World Trade Center is built. The memorial consists of two pools set in the footprints of the original Twin Towers destroyed by the terrorist attacks in 2001. Big artificial waterfalls cascade into the pools, finally disappearing in a center void. The names of all the victims of 9/11 are inscribed in bronze parapets surrounding the pools. Seeing the nearly 3000 names makes you realize just how tragic these attacks really were. Some of the names are decorated with little flags, flowers or even an origami-swan made from paper giving the memorial a personal touch and making it even more impressive. Around the memorial the new towers of the World Trade Center are being constructed. The façade of the 1 World Trade Center or Freedom Tower is almost finished and rises 1776 feet into the air, making it the tallest building in the United States. After we silently surrounded both pools, we leave the sight and return to the hotel, where we drop the travel guide and the cameras. We then take the subway to Midtown and have a quick dinner at McDonalds, before walking to the theatre on 52nd Street. The musical Jersey Boys starts at 7 p.m. and tells the story of the rise and decline of the 1960’s pop stars Frankie Valli & The Four Seasons. The musical features all their major hits such as “Big Girls Don’t Cry”, “Oh What A Night” and “Can’t Take My Eyes Off You”. We both love the show and are still humming the tunes long after we left the theatre. It has been a wonderful night.

• 06 November 2013 - 21:33

Ferry:

Ha Franziska,

Nou, jullie hebben je wel vermaakt in NYC. Geweldige stad hè? Lees dat jullie op één van m'n favoriete plekjes zijn geweest: de High Line. Zo mooi, zeker met droog weer en een zonnetje.

Zou bijna zeggen: vergeet ook Bryant Park niet te bezoeken, een andere favoriet als de zon schijnt. Heerlijk vertoeven en mensen kijken. Zo simpel kan het zijn om een fantastische plek te creëren: wat gras, stoeltjes, tafeltjes, wat te drinken en eten halen, en genieten. Maar ja, dat is lastig als je alweer terug bent.

Lees met veel plezier jullie verslagen, benieuwd naar jullie belevenissen komende 4 dagen!
    Groet, Ferry

• 06 November 2013 - 22:11

Hoi Ferry,
    Bedankt voor de leuke reactie. We vinden het altijd fijn, om van onze volgers te horen.
    Ja de High Line is inderdaad een leuke plek, al was het er behoorlijk druk toen wij er waren en liepen we dus haast in de file door het park.
    Ook in Bryant Park zijn we geweest, maar er werd daar net een podium voor een concert neergezet en het halve park was met hekken en linten afgezet. We zijn er daarom niet zo lang gebleven. Vond die openlucht-leeszaal daar trouwens wel een leuk idee.
    Ik zal mijn best doen, om de resterende verhalen nog voor mijn volgende vakantie af te krijgen. Ik beloof echter niets, want over 2 1/2 week vertrekken we al weer voor een week naar de familie in Zwitserland en ik heb nog een hele lijst van dingen, die ik voor die tijd nog moeten gebeuren. Dus ik hoop, dat je nog een beetje geduld hebt.
    Groetjes,
    Franziska

• 07 November 2013 - 12:05

Dorli:

Hallo Franziska und Klaas, wieviele Kilometer habt Ihr in NY hinter Euch?
    Ich lese Eure Tagebücher mit viel Interesse.
    Herzliche Grüsse, Dorli

• 07 November 2013 - 13:22

Hallo Dorli,
    Ich habe die Kilometer, die wir in NYC zu Fuss zurückgelegt haben, leider nicht gezählt, aber ich denke, dass da eine ganz schöne Strecke zusammenkommt. Wahrscheinlich haben wir in der Stadt New York sogar mehr Kilometer gelaufen als auf den Wanderungen die Woche davor.
    Grüessli und bis Samstag,
    Franziska

• 07 November 2013 - 22:42

Ada En Eiso:

Dag lieve mensen,

Bedankt weer voor het uitgebreide en zeer gedetailleerde verslag. Het zou zo in een reisgids passen en mensen die naar NY gaan kunnen het prima gebruiken.
    Dat park op palen klinkt apart en het is leuk er een foto van te zien zodat je een idee hebt want ik vond het wel heel apart. Ik vind het meer een soort wandeling door de toppen van bomen, erg leuk.
    En bijzonder om het Memorial te zien. Hartelijke bedankt weer.
    Groetjes van Ada en Eiso

• 08 November 2013 - 14:08

Lieve Ada en Eiso,
    Het lijken misschien boomtoppen, maarde bomen groeien toch echt op het oude spoor en niet op straatniveau. Alleen zijn ze nog niet zo groot, want het park is nog maar net een paar jaar open. Maar het blijft inderdaad een heel apart park.