11 / 12 oktober: Greenwich Village en terugreis - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu 11 / 12 oktober: Greenwich Village en terugreis - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

11 / 12 oktober: Greenwich Village en terugreis

Door: Franziska

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

12 Oktober 2013 | Nederland, Groningen

Vrijdag 11 en zaterdag 12 oktober: Greenwich Village en de reis terug naar huis
Het is vrijdagochtend en onze laatste dag in NYC is dus aangebroken. Als de tassen gepakt zijn, gaan we naar de lobby, checken uit en laten de bagage in de stalling van het hotel achter. Dan is het tijd voor een laatst echt New Yorks ontbijt. We gaan vandaag voor bagels , een van oorsprong Joodse specialiteit uit Oost-Europa. Vandaag de dag is er echter geen stad ter wereld, waar meer bagels gegeten worden dan in New York City. En Ess-A-Bagel op 1st Avenue en 21st Street is volgens onze gids ‘the place to be’ als het om bagels gaat. De gids heeft niet teveel beloofd. Ze maken hier heerlijke bagels in alle soorten en maten en besmeren die met een dikke laag roomkaas naar keuze. Een stevig, maar wel heel lekker ontbijt. Je moet alleen wel precies weten, wat je wilt bestellen, want het personeel werkt hier heel efficiënt en heeft weinig geduld met klanten, die niet kunnen kiezen. Met ronde buikjes vertrekken we vervolgens met de metro naar Union Square. Vanuit hier willen we nog een route uit ons boekje ‘New York Stap voor Stap’ gaan lopen. De bestemming van vandaag is Greenwich Village. Eerst gaan we echter nog een rondje over het plein lopen, want het is hier markt vandaag. Tientallen kraampjes van boerenbedrijven uit de omgeving van NYC bieden hier hun producten aan. Er is voornamelijk verse groente en fruit, maar er is ook een standje met esdoornsiroop uit Vermont. We kunnen de verleiding niet weerstaan en kopen een fles van dit zoete, vloeibare goud. Vervolgens beginnen we aan onze wandeling. De eerste halte maken we bij Washington Square. Dit als park ingerichte plein heeft als hoofdattractie een triomfboog ter ere van president Washington. Alle gebouwen rondom het plein behoren tegenwoordig tot de New York University (NYU). Er zijn moderne schoolgebouwen, maar ook nog een paar oude herenhuizen, die hier in de 19de eeuw door welvarende New Yorkers zijn neergezet. In een klein steegje aan de zijkant van Washington Square kun je nog de oude koetshuizen (mews) zien, waar deze rijke families hun paarden en voertuigen stalden. Tegenwoordig zijn de oude stallen omgebouwd tot luxe woonhuizen. Vanaf Washington Square trekken we verder Greenwich Village in. In tegenstelling tot de rest van Manhattan is het straatpatroon hier niet rechthoekig, maar lopen de straten en steegjes kris kras door elkaar heen. We brengen een bezoek aan Greenwich Avenue met zijn talloze kleine winkels en kroegjes. Vervolgens lopen we Christopher Street in. Deze straat is vooral bekend geworden door de rellen, die hier na aanleiding van permanente pesterijen door de politie tegenover homoseksuelen in juni 1969 uitbraken. Elk jaar herdenken homoseksuelen over de hele wereld deze rellen met de Christopher Street Day of Gay Pride, zoals deze dag ook wordt genoemd. Uiteindelijk komen we aan in Bleeker Street. Tot vreugde van veel rijke toeristen en tot groot verdriet van de lokale bevolking is hier bijna de hele straat door dure designerwinkels overgenomen. Wij hebben hier niets te zoeken en bovendien moeten wij allebei weer eens dringend plassen. Een openbaar toilet is hier echter in geen velden of wegen te bekennen. Onze beste kans is de iets verderop gelegen Chelsea Market. Als we daar echter aankomen is het net lunchtijd en dus spitsuur bij de wc’s. Maar we hebben weinig keus en gaan daarom braaf achter aansluiten in de rij. Gelukkig valt de wachttijd met een kleine 10 minuten uiteindelijk nog mee. Opgelucht gaan we op zoek naar een plekje, waar we kunnen lunchen. Hier in de Chelsea Market is het echter veel te druk. We lopen daarom naar een deli een blok verderop, waar ze een warm en koud lunchbuffet hebben, waar we ons aan tegoed doen. De rest van de middag wandelen op 5th Avenue naar het noorden. Af en toe gaan we een winkel binnen, zoals de eerder genoemde reisboekhandel Idlewild en de Italiaanse specialiteitenzaak Eataly. Hier kun je werkelijk alles kopen op het gebied van Italiaanse delicatessen: wijn, ham, kaas, pasta, koffie en natuurlijk ijs. Je kunt de boodschappen mee naar huis nemen, maar het is ook mogelijk om ze direct in de zaak op te eten. Zo te zien is het erg lekker, want de rijen zijn lang en het is enorm druk in de zaak. Wij hebben echter nog geen trek en bovendien ligt het prijsniveau hier ver boven onze begroting. We lopen door tot aan de voet van het Empire State Building en draaien vervolgens naar het oosten, om vanaf Lexington Avenue nog wat foto’s van de Chrysler Building te maken. Inmiddels is het bijna half vier en wordt het tijd, om terug naar het hotel te gaan en onze bagage op te halen. De metro van lijn F laat echter op zich wachten en als die dan eindelijk komt, is hij zo propvol met scholieren, dat we er ternauwernood in passen. Het lijkt de NS wel! Terug in het hotel is de receptionist druk aan het bellen en het duurt effe voor hij iemand geregeld heeft, die onze bagage uit de stalling kan halen. Eindelijk terug op het metrostation is het inmiddels gelukkig wat rustiger geworden. Ondanks alle bagage komen we de volgende F-trein probleemloos in en ook de overstap naar lijn A in Brooklyn verloopt vlotjes. Aangekomen op Howard Beach Station moeten we weer overstappen op de airtrain. Eerst moeten we echter weer een kaartje à 5 $ p.p. kopen, want onze weekkaart is hier niet geldig. Anderhalf uur nadat we het hotel hebben verlaten, zijn we op bestemming: Terminal 4 van JFK Airport. Omdat we gisteren al online hebben ingecheckt, hoeven we vandaag alleen nog de bagage bij de drop-off-balie af te geven. Daarna gaan we op weg naar de veiligheidscontrole. Ze zijn hier behoorlijk streng. Zelfs de schoenen moeten uit en ook onze zakdoeken moeten uit de broekzak en door de scanner. Pas als we alle onnodige accessoires hebben ingeleverd, mogen we zelf door de bodyscan, waarna we ook nog fysiek door een medewerker gefouilleerd worden. Alles verloopt op rolletjes tot Klaas zijn rugzakje door de scan moet. Er blijkt een probleem te zijn. De rugzak wordt van de band geplukt en open gemaakt. Nog hebben we geen idee, wat de reden van deze actie zou kunnen zijn. Pas als de beveiligingsmedewerker het omhangtasje tevoorschijn haalt, dat we vanochtend op de wandeling meehadden, wordt ons duidelijk, wat er aan de hand is. We zijn vergeten, de fles met esdoornsiroop in de ruimtebagage te stoppen! Omdat de fles groter dan 100ml is, mag hij niet mee in de handbagage, en hadden we hem moeten inchecken. Dat is echter nu te laat. We hebben geen keus en laten de fles met pijn in ons hart bij de beveiliging achter. Zonde! Ik erger me werkelijk mateloos aan mijn eigen onnozelheid. De veel te dure taxfreewinkels en het gebrek aan lekkere eetgelegenheden op deze luchthaven maken de zaak ook niet bepaald beter. Tenslotte kopen we van onze laatste dollars bij de Shake Shack een milkshake. De bereiding duurt echter zo lang, dat we er uiteindelijk tegen moeten drinken, om deze op tijd voor het boarden op te hebben. Onze vlucht met Delta Airlines vertrekt vandaag stipt op tijd. We hebben twee plaatsen naast elkaar, één aan het raam en één aan het gangpad. Helaas doet de touchscreen van Klaas het maar sporadisch en krijg ik de dopjes van mijn koptelefoon met geen mogelijkheid in mijn veel te kleine oortjes. We wisselen daarom van plaats, zodat tenminste Klaas van het on-board-entertainment kan genieten. Ondanks alle advertenties van Delta over hun gourmet-maaltijden is ook het eten niet om over naar huis te schrijven. De sla is zo ijskoud, dat hij pijn doet aan de tanden. De pasta is eetbaar, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Verder verloopt de reis rustig en een kleine 7 uur later landen we weer op Schiphol. In een mum van tijd zijn we door de paspoortcontrole, hebben we de bagage opgehaald en de douane gepasseerd. We staan maar nauwelijks op perron en de rechtstreekse trein naar Groningen rolt al binnen. En ja hoor, we hebben zelfs een zitplaats. Aangekomen op het station van Groningen staat ook de bus al op ons te wachten. Ik geloof niet, dat we ooit zo een probleemloze terugreis hebben gehad. Rond 14 uur zijn we thuis en besteden de rest van de middag aan het uitpakken van onze tassen, het doorkijken van de post en aan het boodschappen doen voor de komende dagen. Het was weer een geweldige reis, waar we in volle tuigen van hebben genoten.
Dit was dus het laatste gedeelte van ons reisverslag. We hopen, dat jullie van onze berichten hebben genoten en dat jullie ons ook bij de volgende reis weer gaan volgen.

Freitag 11. und Samstag 12. Oktober: Greenwich Village und Heimreise
Es ist soweit: Unser letzter Tag in New York ist angebrochen. Nachdem wir die letzten Dinge in unseren Reisetaschen verstaut haben, bringen wir diese nach unten und lassen sie bis heute Abend im Hotel aufbewahren. Dann verabschieden wir uns vom freundlichen Hotelpersonal und machen uns per Metro und zu Fuss auf den Weg zur Ecke First Avenue / 21st Street. Hier befindet sich ‚Ess-A-Bagel‘, gemäss Reiseführer eine der besten Adressen New Yorks, um diese ursprünglich von osteuropäischen Juden nach New York gebrachte Spezialität zu verkosten. Und unser Führer hat nicht zuviel versprochen. Die frisch gebackenen, luftigen, herrlich duftenden Teigringe werden reichlich mit frischem Rahmkäse beschmiert und schmecken fantastisch. Bevor man sich in die Reihe an der Theke stellt, sollte man allerdings genau wissen, was man bestellen will, denn die Angestellten bei Ess-A-Bagel arbeiten äusserst schnell und haben keine Geduld mit unwissenden Touristen, die sich nicht entscheiden können. Nach diesem mehr als reichhaltigen Frühstück nehmen wir die U-Bahn zum Union Square, dem Startpunkt unserer heutigen Wanderung durch Greenwich Village. Auf dem Platz über der U-Bahnstation findet heute ein Wochenmarkt statt, auf dem hauptsächlich Biogemüse und Obst aus der näheren Umgebung New Yorks verkauft wird. Auch ein Stand mit Ahornsirup aus Vermont bietet seine süssen Produkte an. Wir können der Versuchung nicht widerstehen und kaufen eine kleine Flasche dieses flüssigen Goldes. Nachdem wir die Flasche in der kleinen Umhängetasche verstaut haben, die wir heute mit dabei haben, machen wir uns auf den Weg zum Washington Square. Dieser Park mit einem Triumphbogen zu Ehren von Präsident Washington wird umgeben von Gebäuden der New York University (NYU). Neben einigen modernen Schulgebäuden sind darunter auch ein paar alte Herrenhäuser, die hier im 19. Jahrhundert von reichen New Yorker Bürgern gebaut wurden. In einer schmalen Seitgengasse des Washington Squares findet man sogar noch die alten Stallungen und Kutschhäuser (mews) dieser Herrenhäuser. Heute befinden sich darin luxuriöse Apartments. Weiter geht’s zur Greenwich Avenue mit ihren vielen kleinen Geschäften und Restaurants. Danach wandern wir durch die Christopher Street, welcher der Christopher Street Day seinen Namen verdankt. Als Reaktion auf die Schikanen der Polizei gegenüber den homosexuellen Besuchern einer Bar brachen hier nämlich im Juni 1969 grosse Unruhen aus. Seither wird, um den Unruhen zu gedenken, weltweit jedes Jahr der sogenannte Christopher Street Day oder die Gay Pride, wie der Tag in manchen Ländern heisst, gefeiert. Durch viele kleine, verzweigte Gassen, ziemlich untypisch für das im Übrigen rechtwinklige Strassenmuster Manhattans, erreichen wir schliesslich Bleeker Street. Zur Freude vieler wohlhabender Touristen und sehr zum Leidwesen der örtlichen Bewohner wurden hier die meisten Läden von Modedesignern aufgekauft und in teure Konsumtempel umgewandelt. Nichts für unsere schmale Geldbörse. Ausserdem müssen wir inzwischen wieder einmal dringend auf Toilette, doch ein öffentliches WC gibt es hier natürlich weit und breit nirgends. Wir beschliessen darum, Greenwich Village zu verlassen und stattdessen zum nicht allzu weit entfernten Chelsea Market zu wandern. Leider kommen wir dort mitten in der Mittagspause der New Yorker Geschäftsleute an und die Schlange vor den Toiletten ist beinahe endlos. Doch wir haben keine Wahl und stellen uns brav hinten in die Reihe der Wartenden. Zum Glück bewegt sich die Schlange relativ schnell und 10 Minuten später können wir erleichtert aufatmen. Inzwischen ist es auch für uns Zeit für die Mittagspause, doch im Chelsea Market sind uns die Schlangen zu lang. Stattdessen besuchen wir ein etwas weiter östlich gelegenes Deli mit einem warmen und kalten Buffet. Den Rest des Nachmittags schlendern wir auf der 5th Avenue nach Norden. Unterwegs besuchen wir die Reisebuchhandlung Idlewild und das italienische Spezialitätenparadies Eataly. Letzteres ist eine Mischung zwischen einem Delikatessgeschäft, einem Take-Away und einem Restaurant. Man kann hier Nudeln, Schinken und Wurstspezialitäten, Käse, Kaffee und natürlich Gelati aus allen Winkeln Italiens bekommen. Das riesige Geschäft ist beliebt und die Warteschlangen entsprechend lang. Uns sind die hier verkauften Produkte allerdings viel zu teuer und wir verlassen das Geschäft deshalb mit leeren Händen. Als wir kurze Zeit später am Fusse des Empire State Buildings ankomen, zweigen wir nach Osten ab, um auf der Lexington Avenue noch ein paar Fotos vom Chrysler Building zu machen. Inzwischen ist es fast halb 4 Uhr nachmittags und höchste Zeit , zum Hotel zurück zu kehren und unser Gepäck ab zu holen. Doch der Zug der Linie F lässt heute auf sich warten und als er endlich einfährt, ist er so voller Schulkinder, dass wir uns nur mit grosser Mühe noch hineinquetschen können. Zurück im Hotel ist der Angestellte an der Rezeption in ein Telefongespräch verwickelt und dauert es eine ganze Weile, bis er jemanden gefunden hat, der unsere Taschen und Rucksäcke aus dem Keller holen kann. Als wir endlich wieder bei der U-Bahnhaltestelle ankommen, ist die Stosszeit der heimkehrenden Schüler zum Glück vorbei und können wir den Zug trotz unseres umfangreichen Gepäcks mühelos besteigen. Nachdem wir in Brooklyn wieder auf die Linie A umgestiegen sind, geht es ohne Verzögerung und diesmal auch ohne Bauarbeiten weiter zur Howard Beach Station. Dort steigen wir wieder auf den Air-Train um, wofür wir allerdings erst Karten lösen müssen, denn unsere Wochenkarten sind hier nicht gültig. Ca. 1 ½ Stunden nachdem wir das Hotel verlassen haben, erreichen wir Terminal 4 auf dem JFK Airport. Da wir uns gestern schon elektronisch für den Rückflug eingecheckt haben, müssen wir hier nur noch das Gepäck abgeben. Danach geht es weiter zur Sicherheitskontrolle. Diese ist hier streng. Selbst unsere Schuhe und Taschentücher müssen in einem Plastikbecken durch den Röntgenapparat. Nur mit dem nötigsten bekleidet begeben wir uns dann in den Bodyscan. Anschliessend werden wir auch noch von Hand durchsucht und erst dann dürfen wir unser Handgepäck wieder vom Förderband holen. Während mein Rucksack die Kontrolle problemlos durchsteht, scheint es mit dem Handgepäck von Klaas ein Problem zu geben. Sein Rucksack wird von einem Angestellten vom Band geholt und von Hand durchsucht. Noch haben wir keine Ahnung, was der Grund dieser extra Kontrolle sein könnte. Doch dann holt der Angestellte zielsicher die kleine Umhängetasche, die wir heute Morgen dabei hatten, aus dem Rucksack. Und dann wissen wir es plötzlich: Wir haben vergessen, die Flasche mit Ahornsirup aus der Tasche zu nehmen und sie in der grossen Reisetasche unterzubringen und einzuchecken. Fürs Handgepäck ist unsere Flasche nämlich zu gross, denn es dürfen nur Mengen von maximal 100ml mitgenommen werden. Wir haben leider keine Wahl und müssen unser süsses Souvenir in New York zurücklassen. Verärgert über unsere eigene Dummheit streunen wir durch die Geschäfte der Taxfree-Zone, doch natürlich gibt es hier nirgends Ahornsirup zu kaufen. Aber auch die übrigen Artikel sind viel zu teuer. Nicht einmal ein anständiges Food Court gibt es hier. Gegenüber unseres Gates finden wir dann doch noch ein Café, bei dem wir einen Milk Shake bestellen. Die Zubereitung dauert allerdings so lange, dass wir unseren Shake in aller Eile hinunterwürgen müssen, um rechtzeitig vor dem Boarding fertig zu sein. Pünktlich um halb neun startet unsere Maschine von Delta Airlines Richtung Amsterdam. Wir haben zwei Plätze nebeneinander, einer am Fenster und einer am Gang, mit einem persönlichen Touchscreen in der Rückenlehne des Sessels vor uns. Leider funktioniert der Touchscreen von Klaas nur sporadisch. Ich dagegen bekomme den durch das Kabinenpersonal verteilten Kopfhörer unmöglich in meine zarten, kleinen Öhrchen. Wir tauschen darum den Platz, sodass wenigstens einer von uns das Unterhaltungssystem nutzen kann. Auch das Essen im Flugzeug entspricht nicht den Ansprüchen eines Gourmets, sowie die Reklame von Delta es behauptet: Der Salat ist eiskalt und verursacht schmerzende Zähne. Die Pasta ist zwar essbar, aber damit ist auch schon alles gesagt. Der Flug verläuft unspektakulär und nach nicht ganz 7 Stunden landet unsere Maschine pünktlich auf dem Flughafen Amsterdam. Auch danach geht alles wie am Schnürchen: Wir holen unser Gepäck ab, gehen durch den Zoll und können bereits wenige Minuten später in den Schnellzug nach Groningen einsteigen. Der bringt uns ohne jegliche Verzögerung nach Groningen, wo der Bus der Linie 3 bereits auf uns wartet. Um ca. 14 Uhr sind wir wieder zuhause. Den Rest des Nachmittags verbringen wir mit Auspacken, Waschen, die Post durchsehen und ein paar Einkäufen im Supermarkt.
So, das war unser vorläufig letzter Bericht über diese Reise. Wir hoffen, dass das Lesen Euch Spass gemacht hat und das Ihr in Gedanken ein bisschen mit uns mitreisen konntet. Wir jedenfalls haben unsere Ferien in vollen Zügen genossen! Natürlich hoffen wir, dass Ihr auch beim nächsten Mal wieder mit dabei seid.

Friday 11th and Saturday 12th of October: Greenwich Village & flight home
It is Friday morning and our last day in NYC just started. After we’ve finished packing our bags, we go downstairs, store our luggage and check out. Then it’s time for breakfast with a real New York bagel. According to the Lonely Planet Ess-a-Bagel on First Avenue and 21st Street is the place to be, when it comes to this originally Jewish delicacy. And we are not disappointed. The bagels are really fresh and sumptuously topped with cream cheese. Just make sure you know exactly what you want before getting in line, as the employees are working very efficiently, but aren’t very patient with ignorant tourists. With our bellies filled to the top, we then take the subway to Union Square. There is a farmer’s market taking place on the square today. Organic farmers from Upper State New York and the surrounding states come here to sell their produce, mostly fresh fruit and vegetables. There is even a stall selling maple syrup from Vermont. We can’t resist the temptation and buy a bottle of this sweet liquid gold. Next on the itinerary is a walk across Greenwich Village, our first stop being Washington Square. Most of the buildings around the square are owned by the NYU today. While most of them are modern school buildings, some of the townhouses, where wealthy families used to live during the 19th century, still exist. Even the mews, where these families used to keep their carriages and horses, still exist in an alleyway leading away from Washington Square. With the mews no longer in use as such, they have been transformed to apartments. We continue our stroll and visit Greenwich Avenue, a street full of little shops and restaurants. Next is Christopher Street, famous for the Stonewall Riots, an uprising of gay and lesbian people against police assaults, that took place at the Stonewall Inn back in June 1969. Christopher Street Day or Gay Pride as it is called in some countries around the world has been remembering the riots ever since. When we finally reach Bleeker Street, where most shops have been taken over by expensive fashion designer brands, we are in desperate need of a restroom. Unfortunately there aren’t any public restrooms in the neighbourhood. Our best guess is to leave Greenwich Village and walk over to the Chelsea Market. But when we arrive there, it is lunchtime and the queue in front of the bathrooms is endless. We have no choice though, but to get in line. Luckily the line moves fast and 10 minutes later we are ready to roll again. Having lunch at the Chelsea Market is no option today, as the place is just too busy. Instead we walk to a deli one block further to the east and have lunch there. The rest of the afternoon we spend strolling along 5th Avenue to the north. We have a look at Eataly, a huge store selling all kinds of Italian specialty foods. You can either take the food with you or eat it directly at the store. Unfortunately our stomachs are still full and we are not willing to pay the horrendous prices they are asking for their food, so we leave the store without purchasing anything. Arriving at the base of the Empire State Building we turn east to have a closer look at the Chrysler Building. By now it’s almost 3.30 p.m. and if we want to be at the airport in time for our flight, we have to go back to the hotel now and pick up our luggage. When we arrive at the platform for the F-train at the subway station, it takes quite a while before the train finally arrives. On top of that the train is so full with school kids, we are hardly able to squeeze in. It is after 4 p.m., when we finally reach the hotel. The guy at the desk is on the phone and it takes a while, before he has organized somebody to get our bags out of the storage room. Finally back at the subway station with all our bags, the trains are not quite as full anymore as they were 15 minutes ago. So despite all our heavy luggage we manage to enter the train without any major problems. At least there is no construction today and the F and A-trains take us all the way to Howard Beach Station, where we transfer to the Air Train. Of course we have to buy a ticket first, because our unlimited rides metrocard is not valid on the Air Train. About 1 ½ hours after leaving the hotel we finally arrive at JFK Airport’s Terminal 4. As we have our boarding passes already, check-in is easy and quick. All we have to do is check in our luggage at the baggage drop-off-desk. Next is the security check. Our carry-on-luggage, as well as our belts, shoes, jackets and even the handkerchief we keep in the pocket of our pants have to pass the scan. Completely stripped of any accessories we may then proceed to the body scan. Next we are searched by one of the security people, before we are finally allowed to pick up our belongings again. While I’m busy putting my shoes and my belt back on, Klaas’s backpack is still in the scanner. There seems to be some kind of problem with it. One of the security officers opens the pack and starts to search it. Still without a clue what could possibly cause the problem, he picks out the little bag we had with us this morning. And then we suddenly know it: We forgot to transfer the bottle of maple syrup into the check-in-baggage. As we are not allowed to carry containers of fluids bigger than 100ml onto the plane, we have no choice but to leave our bottle of maple syrup behind. Disappointed and angry at ourselves we proceed to the shops of the tax free zone. The stores here are heavily overprized though and they don’t sell anything of interest to us. The lack of a descent food court doesn’t help to rise our bad humour either. When we finally manage to find a Shake Shack and purchase a milk shake, it is almost time for boarding and we have to hurry up to finish our drinks in time. On board of the plane Klaas’s television screen is not working properly and the earplugs of my headphone are too big for my tiny little ears. We switch places, so at least Klaas can use the entertainment system. The flight is a code-share executed by Delta. Unfortunately the ‘gourmet’-food Delta is advertising with is nothing to write home about. The salad is almost frozen and hurting your teeth and the pasta is nothing more than edible. At least the plane leaves on time and after an unspectacular 7 hours in the air we arrive back on Amsterdam Schiphol Airport. The weather is overcast, rainy and cold. At least the rest of the trip home goes off smoothly: After picking up our luggage and passing customs we can catch a direct train to Groningen right away. At the station in Groningen the bus is already waiting for us. Around 2 p.m. we reach our home and spend the rest of the afternoon unpacking our luggage, browsing through the mail, washing the dirty cloths and shopping for food. It has been a wonderful trip!
Well dear friends, this was the last update about this trip so far. We hope you enjoyed ‘travelling with us’ and will follow us again on our next trip.

• 21 November 2013 - 17:00

Leen En Ellien Van Der Kooij:

Hallo Franziska,

Bedankt voor de leuke verslagen. Volgens mij was het een vermoeiende reis, maar jullie hebben alles er uit gehaald denk ik. Ben erg benieuwd naar de volgende reisverslagen. Hopelijk komen die uit Australie.

Groetjes Ellien

• 21 November 2013 - 17:17

Franziska & Klaas :

Hoi Ellien,
    Wat ben jij snel zeg. Ik heb mijn verhaal nog niet geplaatst en jij komt al weer met een reactie. Leuk hoor, het wordt zeer gewaardeerd.
    Als alles volgens plan verloopt, zal het volgende verslag inderdaad uit Australië komen. We hebben inmiddels vakantie ingegeven bij de werkgever, maar of het doorgaat zullen we helaas pas begin januari weten. We moeten dus nog even geduld hebben.
    Ik verheug me al weer op jullie volgende verslagen: De Rockies in de winter en Alaska in de zomer lijkt me allebei fantastisch! Jullie houden toch weer een verslag bij, hoop ik?
    Franziska

• 21 November 2013 - 19:02

Elly Stuive:

Hallo Franziska en Klaas

Ook namens Bert wil ik jullie heel hartelijk bedanken voor het toesturen van de fantastische
    verslagen van jullie reis. Wat een belevenis. We hebben er weer van genoten.

Veel liefs en groetjes,
    Elly

• 21 November 2013 - 19:54

Anneke Ellérie:

Hoi familie,

Zo als altijd weer erg genoten van jullie reisverslag!
    Stond er al verbaasd van hoe goed Franziska alles heeft onthouden, totdat Klaas me vanmiddag van het reisdagboekje vertelde.

Anneke.

• 21 November 2013 - 21:31

Ada En Eiso:

Ha Franziska en Klaas,
    Nog een laatste keer min of meer meegereisd en gevoeld wat jullie moeten hebben gevoeld toen je eerst geen toilet kon vinden en toen nog 10 minuten moest wachten. Mijn nachtmerrie als ik op stap ben! En wat zonde van die lekkere siroop, ik geloof graag dat je dan even de pest aan jezelf hebt. Maar fijn dat de terugreis verder allemaal zo vlekkeloos is verlopen en jullie kunnen zeker terugkijken of een zeer geslaagde vakantie.
    Bedankt voor alle uitgebreide en gedetailleerde reisverslagen, het was heel leuk jullie zo te volgen, al was het achteraf.
    Op naar de volgende vakantie.
    groetjes van Ada en Eiso

• 21 November 2013 - 22:33

Franziska & Klaas :

Bedankt allemaal voor de superleuke reacties. Het was weer heel veel werk, maar jullie enthousiaste reacties maken duidelijk, dat het de moeite meer dan waard was.
    Wat leuk Elly, om van jullie te horen! We hopen natuurlijk, dat met jullie alles ok is? Misschien kunnen we binnenkort weer eens iets afspreken. We hebben elkaar al zo lang niet meer gezien en een beetje bijkletsen zou leuk zijn.
    Nee Anneke, ook ik kan niet al deze details onthouden, maar ik hou op reis inderdaad elke dag een dagboek bij. Dat is wel een hoop werk, zeker als je de hele dag op stap bent geweest, maar het is ook heel leuk, om het later weer terug te lezen. Bovendien hielp het in dit geval enorm bij het maken van dit verslag achteraf.
    Lieve Ada & Eiso, wc's zijn in NYC echt een probleem. En dat terwijl ze in de rest van de VS juist zo goed zijn voorzien van openbare toiletten.Omdat het in New York zo een probleem is, zijn er zelfs websites, die je de weg naar een toilet in de buurt wijzen. Dat is echter geen uitkomst, als je geen mobiel internet hebt.
    Zo lieve mensen, nu moet ik echt naar bed, want morgen gaat de wekker weer om 6 uur.
    Groetjes (ook namens Klaas),
    Franziska

• 21 November 2013 - 22:54

Ellien Van Der Kooij:

Hoi Franziska,

Ja het lijkt of ik de hele dag zit te wachten op een reisverslag! Puur toeval, maar je staat wel bij mijn mail als je een verslag plaatst, dus weet ik wanneer ik sowieso kan kijken. En vandaag was mijn vrije dag. Nogmaals, heel erg bedankt voor de uitgebreide verslagen, ik weet hoeveel werk dat is, zeker als je het ook nog eens drietalig doet. Petje af. Ik zal zeker weer mijn reisverhalen met jullie gaan delen, nog maar krap 3 maanden en dan begint ons winteravontuur. Nog even geduld aub....

Ellien

• 22 November 2013 - 20:12

Elly Stuive:

Je hebt gelijk Franziska, we moeten gauw weer eens afspreken.
    Laat maar even weten wanneer het jullie uitkomt.
    Wij gaan 2 februari voor 6 week naar Spanje, een tijdje de winter ontlopen, ha ha
    Tot horens.

Liefs Elly