9 oktober: Top of the Rock & Harlem - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu 9 oktober: Top of the Rock & Harlem - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

9 oktober: Top of the Rock & Harlem

Door: Franziska

Blijf op de hoogte en volg Franziska & Klaas

09 Oktober 2013 | Verenigde Staten, New York

Woensdag 9 oktober: Top of the Rock & Harlem
Helaas is het weer vandaag niet meer zo mooi als gisteren. Het is grotendeels bewolkt en er waait een nogal frisse wind. Toch rijden we na het ontbijt met de metro naar het Rockefeller Center in Midtown, om daar het uitzichtplatform Top of the Rock te gaan beklimmen. We hebben deze keer geen kaartjes van tevoren geregeld. Gelukkig is het niet druk en kunnen we gelijk 10 minuten later met de lift naar boven. Deze brengt ons in een paar luttele seconden naar de 67ste verdieping, de eerste van totaal drie verdiepingen met een uitzichtplatform. De andere twee bevinden zich op de 69ste respectievelijk op de 70ste verdieping. Je kunt natuurlijk binnen blijven en het panorama vanachter het glas bekijken, maar het mooiste is het uitzicht toch vanaf het dakterras op de 70ste verdieping. In het noorden heb je een weids uitzicht over Central Park in richting Harlem en de Bronx. In het zuiden wordt het panorama op de voorgrond gedomineerd door de Empire State Building en op de achtergrond door de nieuwe One World Trade Center en natuurlijk het Vrijheidsbeeld. Alhoewel het hier boven door de wind behoorlijk fris is en het ook nog steeds bewolkt is, blijven we bijna een uur op de top, want het uitzicht hierboven is ronduit spectaculair. Terug op straatniveau gaan we vervolgens een kijkje nemen bij de winkels aan de Rockefeller Promenade. Ons favoriet is de Lego-Store, waar een miniatuur-Rockefeller-Center gemaakt van Legostenen in de etalage staat. Helaas is de ijsbaan, die elk jaar op de Rockefeller Plaza staat, nog niet helemaal af. Hij gaat pas eind van de week open, als wij net weer thuis zijn. Jammer! Ook de St. Patrick’s Cathedral, die schuin tegenover van het Rockefeller Center aan 5th Avenue ligt, valt vandaag een beetje tegen. Er is namelijk een heel groot restauratieproject gaande, waardoor de kerk zowel aan de buiten als ook aan de binnenkant bijna volledig achter de steigers schuil gaat. We zijn daarom rap uitgekeken en wandelen langs de veel te dure designerwinkels op 5th Avenue verder naar het zuiden. De volgende stop maken we bij de New York Public Library. Van buiten lijkt dit neoklassieke gebouw een beetje op een Romeinse tempel. Aan de binnenkant zijn vooral de compleet met marmer beklede hal bij de ingang en de ouderwetse leeszalen met hun prachtige plafondschilderijen zeer de moeite waard. Wie liever buiten een boek leest, kan dit in de openlucht-leeszaal doen, die achter de bieb in Bryant Park is ingericht. Vandaag is het echter te fris, om lang buiten te zitten. Bovendien is de helft van Bryant Park met hekken afgezet, omdat hier vanavond een concert plaatsvindt. Al verder wandelend langs 42nd Street stoten we op een deli met een warm en koud buffet en besluiten, hier te gaan lunchen. Na de lunch vervolgen we onze wandeling door Midtown tot aan Grand Central Terminal, zeg maar het centraalstation van New York City. Net als de Public Library is ook dit een klassiek voorbeeld van een gebouw in beaux-arts-stijl. Indrukwekkend is hier vooral de grote centrale hal van het station. Vanaf de galerij, die rond om deze hal loopt, heb je een prachtig uitzicht op de gezellige drukte beneden in de hal. Ook voor foodies heeft Grand Central een hoop te bieden. Op de food court in de kelder van het station is het rond lunchtijd dan ook een drukte van jewelste. Eigenlijk best jammer, dat we net gegeten hebben, want de vele barretjes en restaurantjes hier zien er best gezellig uit. Wij hebben echter ook geen tijd om hier langer te vertoeven, want om 14 uur begint in Harlem de stadswandeling van Free Tours by Foot, waarvoor we ons hebben opgegeven. We zoeken daarom snel een metrostation op en rijden met lijn 2 naar de Schomburg Center for Research in Black Culture op 135ste Straat en Lennox Avenue. Terwijl de groep van deelnemers aan deze voettocht door Harlem steeds groter wordt, laat de gids nog even op zich wachten. Als Derrick om klokslag 14 uur verschijnt, is hij in begeleiding van een Belgische tv-ploeg, die hier een aflevering van het reisprogramma Vlaanderen Vakantieland aan het draaien zijn. Zij zullen de hele rondleiding met ons meegaan. Dus met een beetje geluk kunnen jullie ons straks op de VRT bewonderen, dat wil zeggen, als we er niet uitgeknipt worden. De afleveringen over New York zullen waarschijnlijk in de weekeindes van 14 /15 en 21/22 december op de VRT te zien zijn. Onder de deskundige begeleiding van Derrick verkennen we de volgende 2 ½ uur delen van de wijk Harlem, waarbij veel over de geschiedenis en cultuur van Harlem te weten komen. Derrick voert ons met talloze historische feiten en anekdoten en illustreert zijn verhalen met plaatjes en stukjes muziek vanaf zijn tablet. De eerste stop maken we bij de Abyssinian Baptist Church, bij de grote menigte vooral bekend voor haar zondagse gospeldiensten. Deze diensten zijn inmiddels echter zo geliefd bij toeristen, dat je tegenwoordig al 1 ½ uur van tevoren in de rij moet gaan staan, om een plaatsje in de kerk te kunnen bemachtigen. Volgens Derrick kun je dan ook beter naar een dienst in één van de kleinere kerken in Harlem gaan of naar de dienst op woensdagavond. In Harlem zelf is deze kerk echter ook bekend geworden door haar voormalige dominee en politicus Adam Clayton Powell Jr. Als eerste afgevaardigde van Afro-Amerikaanse afkomst in het ‘House of Representatives’ te Washington heeft hij zich heel erg ingezet voor de rechten van de zwarte bevolking in de VS. Natuurlijk bezoeken we op onze rondgang ook Striver’s Row, twee straten met mooi gerestaureerde, laat-19nde-eeuwse stadsvilla’s. Hier wonen de mensen met geld, de ‘happy few’ aan de bovenkant van de Harlemse samenleving. De huizen in deze twee straten hebben zelfs een eigen, afgesloten parkeerterrein, een bijna ongekende luxe op Manhattan. Natuurlijk vertelt ons Derrick tijdens de rondleiding ook het een of ander over de burgerrechtsstrijder Malcolm X en de rellen, die Harlem door de jaren heen steeds opnieuw teisterden en de wijk in puin achterlieten. In de jaren 80 van de 20ste eeuw was de wijk door rellen en criminaliteit zo onleefbaar geworden, dat de huizenprijzen naar een absoluut minimum daalden. Een mooie, oude stadsvilla kon men toen voor de prijs van 1 $ op de kop tikken. Tegenwoordig kost hetzelfde pand, al is het een complete ruïne en moet het helemaal opgeknapt worden, tenminste een half miljoen. Natuurlijk bezoeken we tijdens onze rondgang ook een muziekclub, waar elke avond weer nieuw aanstormend talent op het podium staat. Sommige van deze jonge musici zullen in de komende jaren uitgroeien tot supersterren, die ook in Europa bekendheid zullen krijgen. Tenslotte maken we ook nog een korte stop bij Sylvia’s Restaurant, waar we een paar van Sylvia’s beroemde soulfood-gerechten mogen proeven. Mmmh, lekker! De tocht eindigt bij het bekende Apollo Theatre, waar bijna alle Afro-Amerikaanse musici van enige bekendheid ooit op toneel hebben gestaan. Eén keer per week tijdens ‘amateur’s night’ is het podium echter van de nog onbekende talenten. Vind je tijdens amateur’s night de goedkeuring van het publiek, dan mag je blijven en heb je mogelijk een mooie carrière in het verschiet. Word je echter uitgefloten, dan moet je het toneel onmiddellijk verlaten. Wij nemen hier afscheid van onze gids Derrick en geven hem een royale fooi voor zijn bewezen diensten. De tochten van Free Tours by Foot zijn namelijk in principe gratis en je mag zelf kiezen, hoeveel je de rondleiding waard vond. Met de ondergrondse rijden we vervolgens naar 72nd Street aan de rand van Central Park. Op een korte wandeltocht verkennen we het zuidelijkste puntje van deze enorme groene oase midden op Manhattan. Bij Strawberry Fields, een soort monument voor de hier in de buurt vermoorde Beatle John Lennon, staan een paar musici Beatles-songs te spelen, terwijl het publiek uit volle borst meezingt. We blijven een tijdje staan luisteren en lopen dan verder naar een bankje met uitzicht over een meertje. Hier gunnen we onze vermoeide voeten wat rust en genieten van het uitzicht. Vervolgens wandelen we verder door het park naar de zuidelijke uitgang bij 5th Avenue. Ondanks dat de herfstkleuren in Central Park nog een beetje tegenvallen, hebben we toch volop genoten van deze wandeling. Voor we weer op de metro stappen, gaan we voor de lol nog even kijken bij de Apple Store. Nadat we door een glazen kubus zijn afgedaald naar de kelder, belanden we in een grote zaal vol met tafels, waarop de nieuwste iPads, iPods en iPhones op een koper wachten. Het krioelt hier werkelijk van de mensen, die de nieuwste snufjes van het merk Apple willen uitproberen. Het is hier echt een gekkenhuis en de economische crisis lijkt hier heel ver weg. Wij vertrekken echter weer zonder de Amerikaanse economie te stimuleren en nemen de subway naar Greenwich Village. Daar gaan we op zoek naar een restaurant voor het avondeten. Het valt nog niet mee, om een betaalbare zaak te vinden, die noch overvol noch compleet leeg is. Uiteindelijk komen we terecht bij het Mexicaanse restaurant El Burrito Loco (het gekke ezeltje). Na een voorgerecht van kippenvleugeltjes met een pikant sausje, eet Klaas tostadas en ik een burrito met poblanosaus (een saus gemaakt van onder meer pure chocola en chilipepers). We sluiten dit maaltje af met een espresso voor mij en een koffie Burrito Loco (koffie met geflambeerde tequila) voor Klaas. Omdat we te moe zijn om te lopen, nemen we de metro terug naar het hotel en gaan dan bijna meteen plat.

Mittwoch 9. Oktober: Top oft he Rock & Harlem
Leider ist das Wetter heute nicht mehr ganz so schön wie gestern: es ist mehrheitlich bewölkt und es bläst ein frischer Wind. Doch wir lassen uns dadurch nicht abschrecken und fahren nach dem Frühstück mit der U-Bahn zum Rockefeller Center in Midtown. Unser Ziel sind die Aussichtsterrassen auf der 67., 69. Und 70. Etage dieses Wolkenkratzers. Wir haben diesmal nicht zum Voraus Karten gekauft, sondern müssen uns am Schalter Tickets besorgen. Zum Glück ist die Schlange vor dem Schalter kurz und bekommen wir Karten für eine der nächsten Liftfahrten nach oben. Zehn Minuten später bringt uns der Lift in wenigen Sekunden in die obersten Stockwerke des Rockefeller Centers. Obwohl nicht ganz so hoch wie das Empire State Building, ist die Aussicht von hier oben trotzdem spektakulär. Im Norden haben wir einen tollen Ausblick auf Central Park. Im Süden wird das Panorama im Vordergrund vom Empire State Building und im Hintergrund vom neuen One World Trade Center und der Freiheitsstatue dominiert. Obwohl es hier oben durch den Wind empfindlich kühl ist, können wir uns kaum wieder von der tollen Aussicht losreissen. Schlussendlich bleiben wir fast eine Stunde oben und schiessen unzählige Bilder mit unseren Kameras. Zurück auf dem Erdboden nehmen wir die Läden an der Rockefeller Promenade genauer unter die Lupe. Am besten gefällt uns das Lego-Geschäft, in dessen Schaufenster ein nachgebautes Miniatur-Rockefeller-Center zu bewundern ist. Vollständig gebaut aus Legosteinen, versteht sich! Die Eisbahn, die alljährlich auf der Rockefeller Plaza eingerichtet wird, ist leider noch nicht ganz fertig. Sie öffnet erst am 12. Oktober , am Tag unserer Rückkehr in die Niederlande, ihre Tore. Schade! Auch die St. Patricks Cathedral, die wohl bekannteste Kirche New Yorks, gleich gegenüber des Rockefeller Centers an der 5th Avenue gelegen, versteckt sich im Moment leider hinter Baugerüsten, denn sie wird zur Zeit gründlich renoviert. Das Faszinierende an dieser Kirche fand ich immer schon, dass sie im Gegensatz zu europäischen Kathedralen nicht hoch über die umliegenden Häuser hinauswächst, sondern zwischen all den Wolkenkratzern, die sie umgeben, eigentlich kaum auffällt. Und die Baugerüste verstärken diesen Effekt nur noch. Nach einem kurzen Blick ins Innere der Kathedrale, schlendern wir über die 5th Avenue nach Süden. In den viel zu teuren Designergeschäften, die hier die 5th Avenue säumen, haben wir nichts zu suchen. Stattdessen statten wir der New York Public Library einen Besuch ab. Die im neoklassizistischen Stil gehaltene Fassade der Bibliothek ähnelt einem römischen Tempel. Doch es sind vor allem die imposante Eingangshalle und die altmodischen Lesesäle mit ihren prächtigen Deckenmalereien, die einen Besuch lohnenswert machen. Wer sein Buch lieber im Freien lesen möchte, kann das im ‚Freilichtlesesaal‘ tun, den ein paar kluge Köpfe im Bryant Park gleich hinter der Public Library eingerichtet haben. Leider ist es heute zu kühl, um im Park zu lesen. Ausserdem sind grosse Teile des Bryant Parks abgesperrt für ein Konzert, das hier heute Abend stattfinden wird. Wir wandern deshalb wieder weiter. An der 42nd Street finden wir ein Deli mit einem grossen warmen und kalten Buffet und wir beschliessen, hier zu Mittag zu essen. Nach dem Lunch geht die Wanderung weiter zum Grand Central Terminal, dem Hauptbahnhof von New York. Genau wie die Public Library ist auch Grand Central ein klassisches Beispiel für den neoklassizistischen Beaux-Arts-Stil. Beindruckend ist vor allem die riesige, zentrale Bahnhofshalle. Auf der hoch über der Halle angelegten Galerie hat man einen Logenplatz, um dem geschäftigen Treiben unten in der Halle zuzuschauen. Auch die Halle im Untergeschoss mit ihren zahlreichen Bars, Cafés und kleinen Restaurants ist sicher einen Besuch wert. Um die Mittagszeit tummeln sich hier die hungrigen New Yorker in Scharen. Das Angebot an leckeren Häppchen ist verlockend, doch wir haben noch keinen Hunger. Ausserdem müssen wir uns langsam beeilen, wenn wir rechtzeitig für unsere gebuchte Führung in Harlem sein wollen. Die U-Bahnlinie 2 bringt uns zum Schomburg Center for Research in Black Culture an der Ecke 135th Street und Lennox Avenue, wo wir um 14 Uhr unseren Führer treffen sollen. Doch während die Gruppe der an dieser Tour durch Harlem Interessierten immer grösser wird, lässt unser Führer noch immer auf sich warten. Endlich Punkt 14 Uhr taucht Derrick, unser Führer, dann doch auf. Er ist in Begleitung einer Filmcrew des belgischen Fernsehens, welche die heutige Tour für die Sendereihe ‚Vlaanderen Vakantieland‘ aufzeichnen wird. Mit etwas Glück kann man uns deshalb im Dezember auf der Mattscheibe bewundern. Die nächsten 2 ½ Stunden wandern wir unter Derricks kundiger Führung durch den noch immer mehrheitlich von Afroamerikanern bewohnten Stadtteil Harlem. Derrick weiss uns zu jedem Gebäude, bei dem wir Halt machen, interessante Fakten und Anekdoten zu berichten, die er mit Bildern und Musik von seinem Tablet-Computer unterstreicht. Unser erster Halt gilt der Abyssinian Baptist Church. Diese Kirche ist bei den Touristen vor allem wegen ihrer sonntäglichen Gospel-Gottesdienste bekannt. Der Andrang ist gegenwärtig so enorm, dass man sich schon 1 ½ Stunden vor Beginn des Gottesdienstes in die Schlange stellen muss, um einen Platz in diesem Gotteshaus zu ergattern. Derrick empfiehlt uns dann auch, auf den Gottesdienst am Mittwochabend auszuweichen oder den Gottesdienst in einer der anderen Kirchen Harlems zu besuchen. Einiges Sitzleder ist aber auch dann gefragt, denn so ein Gospel-Gottesdienst dauert Stunden. Früher war die Abyssinian Baptist Church allerdings auch noch für etwas anderes bekannt, nämlich für ihren langjährigen Pfarrer Adam Clayton Powell. Nebenberuflich war Reverend Powell nämlich auch ein engagierter Politiker, der die Interessen der schwarzen Bevölkerung im amerikanischen Parlament vertrat. Natürlich besuchen wir auf unserem Rundgang auch die Striver’s Row, zwei Strassen voll mit frisch renovierten, eleganten Häusern aus den 90er-Jahren des 19. Jahrhunderts. Hier wohnen heute vor allem gutbetuchte Afroamerikaner. Die meisten Häuser haben hier sogar einen eigenen, abgeschlossenen Parkplatz, ein Luxus, der auf Manhattan nur ganz selten zu finden ist. Natürlich erzählt uns Derrick auch einiges über den Bürgerrechtler Malcom X und über die Rassenunruhen, die Harlem über die Jahre hinweg immer wieder aufs Neue erschütterten und es mehr als einmal in Schutt und Asche zurückliessen. Noch in den 80er-Jahren des 20. Jahrhunderts glich Harlem einem Slum, in dem niemand wohnen wollte. Für den Preis von nur einem Dollar konnte man sich hier ein Haus kaufen. Heute kosten dieselben Häuser, auch wenn es sich um eine Ruine handelt, die man erst komplett sanieren muss, mindestens eine halbe Million Dollar. Natürlich darf ein Besuch in einem Musikclub auf unserer Tour auch nicht fehlen. Hier treten täglich junge Musiker auf, die vielleicht in ein paar Jahren auch in Europa Bekanntheit erlangen werden. Das weit über Harlem hinaus bekannte Restaurant Sylvia’s ist eine der letzten Stationen auf unserem Rundgang. Hier dürfen wir zwei der leckeren Soulfood-Gerichte probieren, die dieses Lokal so berühmt gemacht haben. Wir beenden unsere Tour durch Harlem beim Apollo Theatre. Hier sind in der Vergangenheit alle grossen Namen unter den afroamerikanischen Musikern aufgetreten. Daneben findet hier aber auch jede Woche die sogenannte Amateur’s Night statt, bei der sich blutige Anfänger im Musikgeschäft einem kritischen Publikum stellen können. Gefällt die Musik dem Publikum, dann darf man bleiben und hat der entsprechende Musiker vielleicht sogar eine grosse Karriere in Aussicht. Wird man dagegen ausgepfiffen, dann muss man die Bühne sofort und ohne Wenn und Aber verlassen. Wir danken unserem Führer Derrick mit einem grosszügigen Trinkgeld für die geleisteten Dienste. Die Stadtrundgänge von Free Tours by Foot haben nämlich keinen festen Preis. Jeder Teilnehmer bestimmt selbst, was ihm die Tour wert ist. Derrick hat gute Arbeit geleistet, auch wenn die Tour durch die Anwesenheit des Fernsehens einiges länger gedauert hat als normal. Mit der Metro fahren wir zurück nach Süden und steigen bei 72nd Street am Rande von Central Park wieder aus. Den Rest des Nachmittags nutzen wir für einen kleinen Spaziergang durch das südliche Ende dieses Parks. Bei den Strawberry Fields, einer Art Gedenkstätte für den hier in der Nähe ermordeten Beatle John Lennon, findet gerade eine Jam-Session statt. Ein paar Musiker spielen alte Beatles-Songs und das Publikum singt begeistert mit. Auf einer Parkbank mit Aussicht über einen Teich gönnen wir unseren Füssen danach eine wohlverdiente Pause und wandern dann weiter zum südlichen Ausgang des Parks. Obwohl die Bäume im Central Park noch kaum Herbstfarben sehen lassen, haben wir den kurzen Ausflug in die grüne Oase New Yorks in vollen Zügen genossen. Für das Abendessen fahren wir heute ins Greenwich Village. Obwohl es hier mehr als genug Restaurants gibt, ist es gar nicht so einfach, ein bezahlbares Lokal zu finden, dass weder total überfüllt noch komplett leer ist. Wir landen schliesslich beim Verrückten Esel (El Burrito Loco), einem mexikanischen Restaurant. Nach einer Vorspeise bestehend aus gut gewürzten ‚Pouletflügeli‘, nehme ich ein Burrito Poblano und Klaas Tostadas als Hauptspeise. Danach sind wir so voll, dass beim besten Willen kein Dessert mehr in unsere Mägen passt. Stattdessen bestelle ich noch einen Espresso und Klaas einen mit Tequila flambierten Kaffee Burrito Loco. Weil wir zu müde sind zum Gehen, fahren wir mit der U-Bahn zurück zum Hotel und gehen fast sofort schlafen.

Wednesday 9th of October: Top of the Rock & Harlem
Unfortunately it isn’t as sunny as it was yesterday. There are lots of clouds and it is windy and cool. After breakfast we take the subway to the Rockefeller Center on 47th Street. Our destination there is the Top of the Rock, the observation deck at the very top of the Rockefeller Center. As we didn’t buy any tickets in advance this time, we have to get in line at the ticket counter. Fortunately it is not very busy today and we can purchase tickets for the next timeslot. After a 10 minute wait it is our turn to step into the elevator. Within a few seconds it takes us to the 67th floor and out on the first of a total of three observation decks. The other two are on the 69th and the 70th floor. At the first two you have the choice between staying inside or going outside, the third one on the top floor is completely outside. Although it’s still cloudy, windy and cool, the views from the top are spectacular. To the north you get a wonderful view of Central Park, while the panorama in the south is dominated by the Empire State Building on the foreground and the One World Trade Center Tower as well as the Statue of Liberty in the background. We spend almost an hour up there taking heaps of pictures, before we take the elevator back down again. Next we go window shopping on the Rockefeller Promenade. Our favourite shop here is the Lego-Store, which has a replica of the Rockefeller Center built from Lego-bricks on display. Unfortunately the famous ice skating rink of the Rockefeller Center, appearing on the Plaza every winter, is still under construction and won’t be open until next Saturday. Too late for us. Across the street from the Rockefeller Center is another famous New York landmark: Saint Patrick’s Cathedral. It’s a pity that most of the church is hidden behind scaffolding at the moment, as there are extensive restoration works going on. After a short stroll south on 5th Avenue we reach the temple-like, beaux arts building of the New York Public Library. We have a quick look inside to marvel at its gorgeous reading rooms and the lavishly painted ceilings. If you don’t want to read inside, you can go to the al fresco reading room set up just behind the library in Bryant Park. Today it’s too cold to sit down and read though and on top of that most of the park is roped off for a concert anyway. Following 42nd Street to the East we find a deli with a nice salad bar and decide to have lunch there. After lunch we continue our stroll through Midtown and have a look at another iconic building: Grand Central Terminal. This fine example of the beaux arts style is definitely worth a visit, even if you don’t intend to catch a train. The grand central hall is breath-taking and great for people watching. And if you’re hungry there are plenty of bars and restaurants at the food court on the lower concourse attracting hundreds of people every day. We don’t have the time to linger though, as we have to be in Harlem by 2 p.m. for our free tour by foot. Train nr. 2 brings us to the Schomburg Center for Research in Black Culture on 135th Street and Lennox Avenue. Gradually people start to turn up for the tour, but there is still no guide to be seen. When Derrick finally shows up, he is accompanied by a tv-crew from Belgium filming an episode for the Belgian travel show ‘Vlaanderen Vakantieland’. The next 2 ½ hours Derrick feeds us with tons of interesting historical and cultural facts about Harlem, illustrating the facts with pictures and tunes played to us from his tablet. We even get to taste a sample of the delicious soul food, they sell at the famous Sylvia’s Restaurant. Our first stop is at the Abyssinian Baptist Church, the former work place of Reverend Adam Clayton Powell Jr. Besides being a minister, Powell also was a powerful politician representing the African American community in the House of Representatives in Washington. Today the Abyssinian Baptist Church is mostly known by tourists for its Sunday gospel services. Unfortunately the services are so busy, that you have to get in line at least 1 ½ hours in advance to make sure to make it into the church in time for the service. Of course we also visit Strivers’ Row, a set of beautifully restored 1890’s townhouses mostly owned by wealthy African Americans. The houses here even have their own parking space, an almost unknown luxury on Manhattan. Derrick also tells us about the civil rights fighter Malcom X and the racial riots, that took place in Harlem several times over the years. The riots left Harlem looking as a war zone unsuitable for a decent living and causing the prices for property to drop substantially. Back in the 1980’s you could buy a beautiful old townhouse in Harlem for a price as low as 1 $. Today you pay at least half a million dollars for the same house, even if it resembles a ruin and has to be almost completely rebuilt. After 2 ½ hours full of interesting stories we end the tour at the famous Apollo Theater, where lots of well-known African American musicians used to and still are performing. We reward Derrick with a generous tip for his great performance as a guide (the tour is free, but tips are expected) and take the subway back to 72nd Street for a short stroll across the southern tip of Central Park. At Strawberry Fields there is a jam session going on with a few musicians playing Beatles songs and the crowd surrounding them joining in with their voices. A bit further on we take a break on one of the park benches overlooking a lake. Although the fall colours in Central Park aren’t at their best yet, we still enjoy the stroll across the park. We end our walk at 5th Avenue and take the subway to Greenwich Village, where we plan to have dinner. We have to search for a while, before we find an affordable place, that is nor overcrowded nor completely empty and end up eating at the Mexican Restaurant El Burrito Loco at the corner of 4th Street and 6th Avenue. After a starter of spicy chicken wings, I have a burrito poblano and Klaas a few tostadas, all very delicious. As we don’t have any more room for dessert, I finish the meal with an espresso and Klaas with a coffee flambé with tequila. Too tired to walk, we take the subway back to the hotel and go to bed almost immediately.