2 oktober: Milford (PA) - Phoenicia (NY) - Reisverslag uit Phoenicia, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu 2 oktober: Milford (PA) - Phoenicia (NY) - Reisverslag uit Phoenicia, Verenigde Staten van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

2 oktober: Milford (PA) - Phoenicia (NY)

Door: Franziska

02 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Phoenicia

Woensdag 2 oktober: Milford (PA) – Phoenicia (NY)
Onze bestemming van vandaag zijn de Catskills, een bergachtig gebied ten westen van de Hudson Vallei in de staat New York. Omdat we noch voor de snelste noch voor de kortste route kiezen, hebben we vandaag een behoorlijke rijdag voor de boeg. Daarom beginnen we de dag met een stevig ontbijt van pannenkoeken, eieren en spek bij de plaatselijke Village Diner. Dit is een prachtig, ietwat ouderwets, maar vooral typisch Amerikaans restaurant met stars uit de jaren 50 en 60 aan de muur, alsmede de foto van het plaatselijke highschool football team. Daarna gooien we nog even de tank vol bij de benzinepomp, waar we gisteren zo goed zijn geholpen. Ze herkennen ons daar meteen en willen natuurlijk weten, hoe het is afgelopen met onze auto. Dan kunnen we op pad. Bij Matamoras steken we de Delaware River over en rijden we de staat New York weer binnen. We draaien Highway 97 North op, die als ‘scenic byway’ de Upper Delaware Valley volgt. Het uitzicht over de nauwelijks bewoonde en dicht beboste vallei is dan ook fantastisch, al zijn de herfstkleuren helaas nog lang niet op hun best. Daarvoor worden we op gegeven moment getrakteerd op een zeearend (bald eagle). Om de lange rit naar de Catskills te doorbreken en de benen een beetje te strekken, willen iets ten noorden van Barryville de Tusten Mountain Trail gaan lopen. Gelukkig hebben we op internet de coördinaten van de trailhead kunnen vinden en deze in de Garmin ingegeven, anders hadden we het begin van dit pad waarschijnlijk nooit gevonden. Zo te zien zijn we de eerste wandelaars vandaag, want het parkeerterrein is nog helemaal leeg. Ook op weg naar de top van Tusten Mountain komen we op een paar eekhoorntjes en een ree na niemand tegen. Het uitzicht van daar boven over de Upper Delaware Valley valt echter een beetje tegen. De bomen en bosjes vlak onder de top zijn in de loop der jaren flink gegroeid en belemmeren het uitzicht helaas behoorlijk. Bovendien is het vandaag heiig en hebben we de zon tegen. Mooie plaatjes zitten er dus niet in vandaag. Na ongeveer 1 ½ uur stappen zijn we weer terug bij de auto. Die staat er intussen niet meer alleen. Verder boven in de vallei staan een paar mannen te vissen en naast het parkeerterrein laat een groep jongeren hun kajaks te water. Na een korte pauze stappen wij weer in de auto en rijden op de 97 tot het plaatsje Hancock. Daar verlaten we de Upper Delaware Valley en rijden eerst op de 17 en dan op de 30 naar het noordoosten de Catskill Mountains in. Hier zijn de bossen al een stuk kleurrijker dan in de Delaware Valley. Echt schitterend! Bij het Pepacton Stuwmeer willen we even een stop inlassen, om wat foto’s te nemen en onze broodjes op te eten. Maar we kunnen maar geen geschikt parkeerterrein vinden. Tenslotte slaan we even af naar een ongenummerde zijweg. Die begint al snel te stijgen en we komen steeds dichter bij de schitterend gekleurde bossen. Een geschikte plek om te stoppen vinden we echter niet. Tenslotte zijn we zo ver van de hoofdweg verwijderd, dat we maar besluiten om de navigatie weer aan te zetten. Die leidt ons in een grote lus terug naar een plek op de 30, waar we een half uur eerder ook al geweest zijn. Even later hebben we nog een bijna-aanrijding met een grote roofvogel, die midden op de weg van een ‘roadkill’ zat te snoepen. Gelukkig kan Klaas nog net op tijd remmen. Bijna aan het einde van het stuwmeer vinden we dan toch nog een parkeerplaats, waar we even een paar kiekjes kunnen maken en onze meegebrachte sandwiches kunnen opeten. Vervolgens rijden we door naar Margaretville en nemen daar de 28 East naar Phoenicia, onze bestemming van vandaag. Bij de Phoenicia Lodge is het even slikken, als we naar de kamerprijzen informeren. Het enige wat ze ons voor de volgende twee nachten nog kunnen aanbieden, is een cabin voor 120 $ plus taks per nacht. We hebben dan wel ons eigen keuken en woonkamer. Alhoewel dat eigenlijk ver boven onze begroting is, nemen we het huisje. We hebben weinig zin om eindeloos verder te zoeken. Accommodaties in de Catskills zijn bovendien schaars, meest kleinschalig en dus prijzig. Nadat we de tassen naar het huisje hebben gebracht, rijden we naar het gehucht Phoenicia, om daar de Main Street te verkennen. Eigenlijk is Main Street alles wat er is. Behalve een paar restaurants, zijn er een stuk of drie kerken, een benzinepomp, een supermarktje en wat winkeltjes, die voornamelijk kunst en kitsch verkopen. Het geheel doet een beetje aan als een gehucht van alternatief ingestelde oud-hippies. Wij strijken neer op het terras van de Sportsman’s Alamo Cantina, waar we een chorizo-burger (Klaas) en een salade van boerenkool en kip (Franziska) bestellen. Uiteraard allebei geheel biologisch! Dan keren we terug naar ons huisje, waar we de rest van de avond doorbrengen met internetten, dagboek schrijven en tv kijken en daarbij een zelf gezette kop thee opdrinken.

Mittwoch 2. Oktober: Milford (PA) – Phoenicia (NY)
Unser heutiges Reiseziel sind die Catskill Mountains im Südwesten des Bundesstaates New York. An sich keine Weltreise, aber weil wir weder die schnellste, noch die kürzeste Route wählen, haben wir doch noch einen ziemlich langen Reisetag vor uns. Wir beginnen den Tag darum mit einem bodenständigen Frühstück bestehend aus Pfannkuchen, Eiern und Speck im örtlichen Village Diner. Dann tanken wir den Wagen an der Tankstelle, wo man uns gestern so freundlich geholfen hat, wieder auf und fahren dann in nördlicher Richtung an den Delaware River. Bei Matamoras überqueren wir den Fluss und zugleich auch die Grenze zwischen den Staaten Pennsylvania und New York. Auf dem Scenic Highway 97 geht es immer dem Delaware River folgend Richtung Norden. Die Aussicht vom Highway über das dicht bewaldete und kaum besiedelte Tal des Upper Delaware River ist fantastisch, auch wenn das Laub hier erst gerade angefangen hat sich zu verfärben. Wir können sogar einen der hier ansässigen Weisskopfseeadler beobachten, das amerikanische Wappentier. Um die lange Autofahrt etwas aufzulockern und die Beine etwas zu strecken, stoppen wir nördlich von Barryville beim Parkplatz für den Tusten Mountain Trail. Ich glaube kaum, dass wir diesen ohne genaue Koordinaten und unser Navi gefunden hätten. Der Parkplatz ist komplett leer bei unserer Ankunft und auch im Wanderregister, das sich in einer Box am Ausgangspunkt der Wanderung befindet, hat sich heute noch niemand eingetragen. Auf dem Weg zum Gipfel des Tusten Mountains begegnen wir dann auch keiner Menschenseele. Nur ein paar Eichhörnchen und ein Reh leisten uns Gesellschaft. Leider ist die Aussicht auf dem Gipfel etwas enttäuschend. Die Bäume und Büsche sind im Laufe der Jahre gewachsen und versperren die Aussicht. Ausserdem ist es heute ziemlich dunstig und haben wir Gegenlicht. Tolle Gipfelfotos können wir deshalb vergessen. Nach ca. 1 ½ Stunden sind wir wieder zurück beim Auto. Inzwischen geht es hier etwas lebhafter zu und her. Flussaufwärts stehen ein paar Angler am Ufer und hier beim Parkplatz schickt sich eine Gruppe Kanuten an, ihre Kajaks zu Wasser zu lassen. Nach einer kurzen Pause steigen wir wieder ins Auto und fahren auf der Strasse 97 weiter nach Hancock. Dort angekommen wechseln wir erst auf den Highway 17 und dann auf die 30, die am Pepacton Stausee entlang nach Margaretville führt. Der Stausee liegt am Rande der Catskill Mountains. Im Gegensatz zum Upper Delaware Valley leuchten die Wälder hier bereits in den schönsten Herbstfarben. Um ein paar Aufnahmen dieser herbstlichen Pracht zu machen und unser heute Morgen bei der Tankstelle gekauftes Sandwich aufzuessen, machen wir uns auf die Suche nach einem geeigneten Parkplatz. Einem Wegweiser folgend verlassen wir die Hauptstrasse und fahren auf einer schmalen, kurvenreichen Strasse immer weiter in die Berge hinein. Die Bäume sind hier wirklich prächtig, doch einen Parkplatz finden wir keinen. Inzwischen sind wir meilenweit von der Hauptstrasse entfernt auf einem Weg, der nicht auf unserer Karte verzeichnet ist und von dem wir keine Ahnung haben, wohin er führt. Wir beschliessen darum, das Navi wieder einzuschalten und Margaretville als Ziel einzugeben. Dieses führt uns in einem grossen Bogen zurück an eine Stelle auf dem Highway 30, an der wir eine halbe Stunde eher auch schon mal waren. Naja, doppelt genäht hält besser! Kurz darauf finden wir am Ende des Stausees doch noch einen Parkplatz, um unsere Brötchen aufzuessen und ein paar Fotos zu machen. Ohne weitere Stopps fahren wir danach weiter nach Margaretville, wo wir auf die Strasse 28 East abzweigen. Durch die dichtbewaldete Hügellandschaft der Catskills fahren wir weiter Richtung Osten, bis wir gegen 16 Uhr das Dorf Phoenicia erreichen, unser heutiges Tagesziel. Obwohl die Catskills ziemlich touristisch sind, sind bezahlbare Unterkünfte hier schwer zu finden. Wir müssen dann auch erst zweimal leer schlucken, als man uns bei der Phoenicia Lodge erklärt, dass das einzige für die folgenden zwei Nächte verfügbare Zimmer 120 $ plus Taxe pro Nacht kostet. Dafür bekommen wir dann aber auch gleich ein ganzes Bungalow inklusive eigener Küche und Wohnzimmer. Weil wir keine Lust haben, noch endlos weiter zu suchen, akzeptieren wir dieses Angebot. Nachdem wir uns in unserem neuen Zuhause installiert haben, fahren wir ins Dorf, um dort die Läden und Restaurants der Main Street zu erkunden. Eigentlich ist diese Hauptstrasse auch die einzige Strasse von Phoenicia. Es gibt hier ein paar Restaurants, zwei oder drei Kirchen, einen Tante-Emma-Laden namens Supermarket, eine Tankstelle und noch ein paar Geschäfte, die Kunst und Trödel aller Art verkaufen. Wir sind deutlich in einem der alternativen Hippiedörfer der Catskills gelandet. Auf der Terrasse der Sportsman’s Alamo Cantina essen wir einen Chorizo-Hamburger (Klaas) und einen Federkohlsalat mit Huhn (Franziska). Denn Rest des Abends verbringen wir mit Fernsehen, Tagebuchschreiben, Internetten und einer leckeren Tasse Tee in unserem Häuschen.

Wednesday 2nd of October: Milford (PA) – Phoenicia (NY)
Today will be a driving day. Our destination for tonight are the Catskill Mountains in New York State. We won’t take the most direct nor the quickest way to get there though. Instead we chose a scenic route along the Upper Delaware River and then right across the Mountains into the heart of the Catskills. In order to get a good start of the day, we decide to have a hot and hearty breakfast at the local Village Diner. It is one of these lovely, old fashioned places with pictures of stars from the 50’s and 60’s on the wall. Klaas goes for pancakes and eggs, I have two eggs, crispy bacon and hash browns. Mmmmh! After refuelling the car we leave Milford crossing the Delaware River at Matamoras and entering the State of New York again. On highway 97 north we follow the Upper Delaware River to the trailhead of Tusten Mountain Trail north of Barryville. The road is very scenic and offers beautiful views of the densely wooded and sparsely populated Upper Delaware Valley. We even see one of the bald eagles, that inhabit the area. Unfortunately fall colours here are still far from peaking though. We leave the car at an otherwise completely deserted parking lot by the riverside, put our hiking boots on and grab a map from the box at the trailhead. The 3-mile loop trail to the top of Tusten Mountain is well marked and not very difficult. After ¾ hour walking through dense forest we reach the top of the mountain. Unfortunately the view from the top is a bit disappointing. Trees and bushes have grown higher over the years and are blocking the view. On top of that it is pretty hazy today and and the sun is shining the wrong way making it difficult to take decent pictures. Back down at the parking lot we are no longer alone. There are a few fishermen on the river bank and a couple of kayakers on the river. After a short break we return to highway 97 and continue following the river to the town of Hancock (NY). From there we take first highway 17 and then 30 East to the Pepacton Reservoir. The trees around the reservoir are far more colourful than any of the forests we have seen so far. Hoping to find a parking spot, where we could have lunch and take some pictures of the colourful fall foliage we leave the main highway and take a narrow and winding road into the mountains. While we are climbing higher and higher the colours of the leafs get more and more spectacular. There is just one problem: there is no adequate spot to get out of the car and take some pictures. The road we are on is not on the map and as we have no idea, where we are heading to, we decide to use the GPS to get us back on track. In a big loop it takes us back to Highway 30 and the Pepacton Reservoir. After this little detour we continue driving on highway 30 in direction of Margaretville. Not far from the end of the reservoir we finally find a rest area, where we can take some pictures and eat our sandwiches. Without any further stops we follow Highway 30 to Margaretville, where we take Highway 28 East, which takes us to the town of Phoenicia in the very heart of the Catskill Mountains. At Phoenicia Lodge we hire a cabin with kitchen and parlour for two nights. Accommodations in this area are scarce and pricy. So even though our cabin is way over budget at 120 $ plus tax a night, we accept to pay the price. The rest of the afternoon we spend discovering Phoenicia’s Main Street, having dinner at Sportman’s Alamo Cantina. I feast on a kale and chicken salad, while Klaas has a chorizo burger. Back at our cosy cabin we enjoy a cup of tea, before going to sleep.