Back to the USA - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu Back to the USA - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Franziska & Klaas - WaarBenJij.nu

Back to the USA

Door: Franziska

17 September 2016 | Nederland, Groningen

Voor sommige van jullie komt dit reisverslag waarschijnlijk als verrassing, want eigenlijk waren we dit jaar helemaal niet van plan om een verre reis te gaan maken. Ik ben immers nog steeds op zoek naar werk. Van het UWV mag ik maar 4 weken per jaar met behoud van uitkering op vakantie. De rest van het jaar hoor ik gemiddeld één keer per week te solliciteren en moet ik voor het UWV altijd bereikbaar zijn. Is dat niet het geval, dan pleeg ik fraude en kan ik mijn uitkering kwijtraken. Omdat wij begin van het jaar al een weekje naar Zwitserland waren geweest, bleven dus nog maar 3 weken van mijn verlof over en dat is echt het minimum, wat wij normaalgesproken aan tijd uittrekken voor een verre reis. Bovendien was het dit jaar niet mogelijk, onze reis al ver van tevoren te plannen. Er bestond immers altijd een kans, dat ik toch nog een baan ging vinden en we de geplande reis weer hadden moeten annuleren. Vandaar dat we begin juli nog steeds zonder concrete plannen zaten voor de drie weken verlof, die Klaas van half september tot begin oktober bij de post had ingegeven. Pas half juli begon ik op internet te speuren naar een mogelijke invulling voor onze vakantie. Uiteraard mocht onze reis gezien mijn situatie ook niet al te duur worden. We hebben daarom ook overwogen om gewoon in Europa te blijven. Maar toen ik op internet een zeer aantrekkelijk geprijsde vlucht naar Denver tegenkwam, hebben we de knoop toch doorgehakt en voor een reis naar de VS gekozen. Als we één ding geleerd hebben de afgelopen jaren, is het, dat je dromen niet moet uitstellen. Je moet ze leven, zolang het nog kan. Geheel volgens het motto ‘pluk de dag’ hebben we daarom eind juli twee vluchten naar Denver geboekt. Waar ik normaal maanden over doe, moest nu allemaal in recordtempo: Binnen 1 ½ maand moest er een route worden bedacht, een huurauto, hotelovernachtingen en een ESTA worden geregeld. De voorpret was weliswaar wat korter deze keer, maar het is uiteindelijk toch allemaal gelukt en op 18 september waren we dus klaar voor vertrek. Het avontuur kon beginnen.
Inmiddels zijn we dus al weer enkele weken thuis. We hebben deze keer bewust voor gekozen, om ons reisverhaal pas achteraf te schrijven en online te zetten. We hadden geen zin tot ’s avonds laat achter de computer te zitten en verslagen te tikken, maar wilden onze kostbare tijd in de VS optimaal voor het reizen en het genieten benutten. Vandaar, dat jullie nu pas kunnen lezen, wat wij daar allemaal hebben beleefd.

Für die meisten von Euch kommt dieser Reisebericht von uns wahrscheinlich überraschend, denn eigentlich hatten wir dieses Jahr keine grossen Ferienpläne. Meine noch immer andauernde Arbeitslosigkeit machte ein langes Vorausplanen unmöglich, da ja immer die Möglichkeit besteht, dass ich doch noch irgendwo einen neuen Job finde. Ausserdem liegen allzu grosse Sprünge momentan auch finanziell nicht drin. Doch obwohl wir im vergangenen Jahr auch in den Niederlanden und im nahen Ausland viele schöne Fleckchen erkundet haben, nagte das Fernweh trotzdem weiter an uns. Ausserdem haben wir in den letzten Jahren gelernt, dass man Träume nicht endlos aufschieben sollte bis es irgendwann zu spät ist. Träume muss man leben, solange man das kann! Als ich Mitte Juli im Internet über ein äusserst günstiges Angebot nach Denver stolperte, haben wir darum nicht lange gezögert und diese Flüge kurzerhand gebucht. Danach ging alles plötzlich ganz schnell. In knapp 1 ½ Monaten musste eine Route zusammenstellt, ein Mietwagen, Hotelübernachtungen und ein ESTA organisiert werden. Zwar war die Planungsphase und damit auch die Vorfreude auf unsere Reise dadurch einiges kürzer als normal, doch zum Glück hat man als Arbeitslose Zeit genug, um alles rechtzeitig zum Abreisedatum am 18. September auf die Reihe zu bekommen. Das Abenteuer konnte beginnen.
Inzwischen sind wir schon wieder einige Wochen zuhause. Wir haben uns diesmal bewusst dafür entschieden, unseren Reisebericht erst hinterher zu schreiben und ins Netz zu stellen. Wir hatten nämlich keine Lust, nächtelang zu tippen und die Hälfte unserer kostbaren Urlaubszeit am Computer zu verschwenden. Dafür dürft Ihr Euch jetzt auf einen extra ausführlichen Bericht unserer Erlebnisse freuen, denn hier zuhause habe ich viel mehr Musse zum Schreiben.

Seen the fact that I’m still unemployed, some of you might be surprised to hear, that we just came back from 3-weeks trip to the US. Actually we are a bit surprised ourselves. With limited time and a limited budget an expensive trip to faraway places is not really the first thing you would think of when planning a holiday. On the other hand dreams don’t stop to exist, just because you don’t have a job. Actually the opposite is true: The longer I am without a proper job, the longer our bucket list of places we want to visit becomes. So when we came across a financially attractive offer for flights to Denver in July, we just couldn’t resist and booked them. After all you have to live your dreams, as long as you can. With just over a month to go before the day of departure, I had a very busy time ahead of me. Usually it takes me more than a year to plan a trip. Now I had to make an itinerary, book a rental car, reserve accommodations and organize our ESTAs all within a month’s time. A new and exciting experience for me, but luckily I managed just fine. Just before D-day on the 18th of September everything was ready and the adventure was about to start.
With so little time between the date of booking and the day of departure we didn’t manage to set up an online trip report before leaving for the States. Also we didn’t want to spend all night at the computer writing messages for the website while travelling. Instead we chose to enjoy our limited time in the States to the max and safe the trip report for later. After all, now we are back home again, I have all the time in the world to write a detailed trip report.

• 29 Oktober 2016 - 19:59

Ellien:

Heerlijk om weer een reisverslag van jullie te mogen lezen. Ons motto is ook zeer zeker pluk de dag, pakken wat je pakken kan. Ik gun het jullie zo, weet als geen ander hoe je verslaafd kan raken aan verre reizen, naar prachtige bestemmingen. En het hoeft niet altijd superdelux te zijn om het naar je zin te hebben. Ik kwam ergens een prachtige spreuk tegen; "Travel is the only thing you buy, that makes you richer." en die is wat mij betreft 100% waar. Dus geniet lekker na van jullie USA trip en dit pakken ze jullie in ieder geval niet meer af.

Lieve groetjes, Ellien

• 29 Oktober 2016 - 20:55

Leuk, dat je weer meeleest Ellien. Ja, reizen maakt je zeker rijker. Ik heb afgelopen jaar weliswaar ook leren genieten van de kleine dingen in het leven, maar mijn passie voor het reizen kon ik daarmee nooit helemaal beteugelen. Ik kan het niet helpen, ik blijf gewoon verlangen naar verre oorden. Wij zijn in Canyonlands NP een Duits echtpaar tegengekomen, die met hun eigen camper op een Duits kenteken in de VS rondreizen. Boven hun kentekenplaat hadden zij de volgende spreuk staan: "Träume nicht dein Leben, lebe deine Träume." En zo is het nou net. Je moet je dromen zoveel mogelijk leven, want het heeft geen nut, om het realiseren van je dromen alsmaar uit te stellen tot dat het op gegeven moment te laat is. Daarom moesten we deze kans gewoon pakken. Nu genieten was het motto en genoten hebben we zeker! We hebben een fantastische reis achter de rug met belevenissen en beelden, die voor altijd in ons geheugen gegrift zullen blijven. Hier kunnen we nog heel lang op teren.

• 30 Oktober 2016 - 02:12

Margreet:

Hallo Franziska en Klaas,
    Laten jullie verhalen nu net binnen komen op een druilerige, winderige en koude zondag terwijl we in Eden zitten, weer terug in NSW en gelijk is het weer weer als vanouds, koud en nat.
    Inderdaad vraagt het bijhouden van de reiswebsite heel veel van je tijd. Sjef is nu bezig om de volgende nieuwsbrief van foto's te voorzien, dus komen jullie verhalen voor mij als geroepen. Heb ik ook wat te doen en te genieten.
    G'day and greetings from Down Under,
    Sjef en Margreet.

• 30 Oktober 2016 - 12:50

Franziska & Klaas :

Hoi Sjef en Margreet!
    Jullie zijn toch werkelijk pechvogels, wat het weer in Downunder betreft. Volgens mij storten de weergoden alle regen en kou, die ze jarenlang teruggehouden hebben, nu in één keer over jullie uit. Ik hoop toch echt, dat ze jullie binnenkort ook nog een beetje zon en warmte zullen gunnen. We zullen in elk geval heel hard voor jullie duimen.
    Toch blij, dat ons reisverslag jullie leed een beetje kon verzachten en ik jullie wat leesvoer kon bezorgen.